Jag har 60bq nu i snitt de senaste månaderna.

Flääkten har jag ställt ned ytterliggare i hastighet och kör på 1 av 6 i hastighetsinställningen. Jag hör den knappt alls när jag är i samma rum.

Nu sitter den dessutom monterad bredvid ftx-agget och det låter betydligt högre.

Vet inte vad jag skulle kunna jämföra med för att få en bra fingervisning om ljudnivån på radonsugen. Möjligtvis att den låter något mer än cirkpumpen till golvvärmen.
 
Tack för uppdatering! Tittar på att köra en Östberg IRE 125 C1 med dämpare efter för minsta ljud. Testade för skojsskull att sätta en kanalfläkt på dräneringen runt huset och värdet inne sjönk till 90.. Har också en Airthings Plus.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
En sak jag tänkte på när jag gjorde detta var att jag inte ville ha en fläkt inomhus som trycker ut luft. OM inte rörsystemet efter fläkten är helt tätt riskerar man att göra saken mycket värre. Slutsatsen var därför att fläkten ska sitta utomhus och bara ha sugrör inomhus.

Tror fortfarande att det är en bra ide.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Om installationen på dränrören känns ok och att den inte åtsidosätter andra funktioner så skulle jag om jag vore du vara nöjd med den lösningen. 90bq är ändå undre gränsvärderna, som i sin tur enligt min mening är ganska tuffa. Dvs låga riktvärden.

Jag hade också kört på en IRE 125 om jag skulle köpt en kanalfläkt, min var över och kostade noll så där av anledningen att jag stod över.
Osäker på två saker kring ljuddämpare, eller kanske tre.
1) ljudmässigt, i alla fall för mig, är det onödigt. Låter ändå inte så pass att det ”hörs/stör”. Jag har inget ljud från fläkten i kanalen, det är luftströmmen man i så fall kan höra, och då på utsidan vid ventilen som släpper ut den ventilerade luften.
2) osäker på om funktionen på ljuddämpare dämpar ljudet av luftströmmen. Känns som att dämparna är till för överhörning, dvs ljud som transporteras via kanalen. Ex röster i olika rum där ventiler finns. Jag var dock också inne på en sådan från början.
3) skulle potentiellt kunna bli en fuktfälla. Där fultig luft samlas och kondenserar? Dock kan jag inte ventilation så väl att jag vet hur de ser ut inuti. Det är bara min magkänsla.
 
Dräneringsrören sticker upp på var sida huset, båda vid fönster. Ett pluggades och i det andra satte jag en vanlig 100mm rörfläkt från Jula med hjälp av en extra orange 90 graders böj och tätade med riktig tejp(grön fuktspärrstejp). Kopplade sen in med skarvsladd. Ligger på 70bq nu i sovrum nere där jag mätt med Airthings mätaren i ett år. Jag har haft 380 som max och lägsta mätvärde kanske 130. Den lilla fläkten gjorde skillnad! Om man ska göra det snyggt kan man gräva och dra rören under jord bakom huset och skarva dränröret med en T koppling. Det är då fortfarande lite Epa med dålig fläkt osv. Tror att jag får bort precis allt med en riktig sug. Har svårt att göra något halvdant..!
 
  • Gilla
Stefan_Kba och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering, ligger mellan 10-30bq hela tiden. För 199kr. Kommer installera något riktigt i framtiden men mest för estetiska skäl.
 
  • Gilla
Stefan_Kba och 1 till
  • Laddar…
J
C calleman skrev:
Dräneringsrören sticker upp på var sida huset, båda vid fönster. Ett pluggades och i det andra satte jag en vanlig 100mm rörfläkt från Jula med hjälp av en extra orange 90 graders böj och tätade med riktig tejp(grön fuktspärrstejp). Kopplade sen in med skarvsladd. Ligger på 70bq nu i sovrum nere där jag mätt med Airthings mätaren i ett år. Jag har haft 380 som max och lägsta mätvärde kanske 130. Den lilla fläkten gjorde skillnad! Om man ska göra det snyggt kan man gräva och dra rören under jord bakom huset och skarva dränröret med en T koppling. Det är då fortfarande lite Epa med dålig fläkt osv. Tror att jag får bort precis allt med en riktig sug. Har svårt att göra något halvdant..!
Intressant. På ett sköljrör till dräneringen kopplade du alltså en fläkt som suger eller trycker? Dräneringen går bara runt huset (som vanligt) eller även under golv inne?

Har du gjort någonting vid dränbrunnen? Känns som att fläkten bara borde suga därifrån annars
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Tjena,

Jag tätade det andra dränröret bara med ett lock. Det gamla var trasigt. Inget rör i huset bara det som går runt huset. I andra spolröret suger det, i brunnen kanske. Dock hjälper det!
 
J
Hmm,
C calleman skrev:
Tjena,

Jag tätade det andra dränröret bara med ett lock. Det gamla var trasigt. Inget rör i huset bara det som går runt huset. I andra spolröret suger det, i brunnen kanske. Dock hjälper det!
Tack för svar! Då fungerar det kanske mindre bra hos mig. Har ett sköljrör som kommer upp vid altanen på baksidan. Dränröret löper runt huset åt varsitt håll och slutar i en brunn på framsidan. därifrån ansluts det till kommunalt i vägen. Dvs rensröret på baksidan bör då suga från kommunala ledningen och skapa minimalt med undertryck
 
Fast du kommer ändå att transportera bort gasen pga luftflödet så det kommer att fungera!
 
O Olf Oggler skrev:
Vi hade aningens förhöjda radonhalter i källaren. Jag satte in FTX i kåken och det hjälpte lite. Eller om man gasar på ordentligt med ventilationen så hjälper det en del. Sedan provade jag att sätta en litet undertryck på dräneringsröret som går runt huset. Då sjönk radonhalten till nästan 0. Jag satte alltså en kanalfläkt som suger på lågt varvtal i dräneringsröret.
Tjena tänkte göra samma. Skulle du kunna beskriva mer?
 
C calleman skrev:
Fast du kommer ändå att transportera bort gasen pga luftflödet så det kommer att fungera!
Tänkte göra liknande. Har du bild, länk till fäkt mm?
 
C calleman skrev:
Tjena,

Helt temporärt men en sån här: [länk]

intryckt i en 90 graders:[länk]

som är ditsatt på ena spolröret till dräneringen. Jag har ett 110-rör på var sida om huset, den ena satte jag ett lock på och den andra fick fläkt..

/C
Tack, har inga spolrör. Dock en spolbrunn. Får se hur höjas löser sig ur den.
 
Jag la min fläkt på brunnslocket bara. Alltså. Jag har två pumpbrunnar som husdräneringen mynnar ut i. I de brunnarna pumpas vattnet upp till en nivå så det kan gå ut med dagvattnet. På en av de brunnarna tog jag bort originallocket. Istället la jag dit en plyfaskiva med ett hål för en fläkt i. Det var väl mestadels som ett temporärt test. Men nu har det gått så några år.
 
  • Gilla
Sandstream och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.