I InsidersUnited skrev:
Kommer jag ihåg rätt så är väl en knapp flerfunktions, dvs trycker man på den så slocknar det dioder för olika funktioner, dvs bortaläge/värmare etc. Men det var 10 år sedan jag pillade på dessa så kan missminnas. Har du kollat så att din tempgivare för inluften sitter där den ska vara? Ligger den inte i luftflödet så känner den inte att tilluften blir kall och kör därmed inte rotorn.
Ok, ska försöka hitta en manual till det - Stort tack

Japp, har varit däruppe och kollat flera gånger. När det blir lite varmare ute kommer rotorn snurra igång, antagligen. Eftervärmaren är igång så den vet antagligen att det är kalluft.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Så här skulle jag gjort.
Dra ut vvx ur styekortet. Sätt konstant matning på den via vägguttag.
Kör 24/7
Dra ut sladd på sommaren.

Svin billigt

Rippen85 Rippen85 skrev:
Så här skulle jag gjort.
Dra ut vvx ur styekortet. Sätt konstant matning på den via vägguttag.
Kör 24/7
Dra ut sladd på sommaren.

Svin billigt
Riktigt bra! Det ska jag prova!

Hej!
Tack för alla tips. Jag hade en Shelly Plus liggandes och inatt så skruvade jag ihop den i en kopplingsdosa. Sedan upp på vinden idag på morgonen, hoppas på att wifi-täckningen räcker och tadaaa, relästyrning för Rotorn.

Den som har samma problem som mig, att Rotorn stannar men att rotor-motorn är fungerande är detta ett bra sätt att lösa det på.

Alternativen som finns är:
- Köpa ett nytt styrkort (ca 4800 SEK)
- Byta hela aggregatet (ca 45 000 SEK)

Kostnad Shelly, 219 kr. Kopplingsdosa 40 spänn, lite kablar och några Wago-kopplingar. Ca 1h jobb. I locket på FTX-aggregatet finns det genomföringar, dessa kan enkelt borras upp några millimeter för att få igenom kabeln.

Jag funderade på att sätta extern styrning på eftervärmaren också men är lite rädd för den resistiva lasten i dessa mini-reläer. När väl eftervärmes-reläet på styrkortet ger upp igen blir det extern styrning där också.

Ha en fin lördag!

• Gilla
Rippen85
  • Laddar…
R Robstah skrev:
Hej!
Tack för alla tips. Jag hade en Shelly Plus liggandes och inatt så skruvade jag ihop den i en kopplingsdosa. Sedan upp på vinden idag på morgonen, hoppas på att wifi-täckningen räcker och tadaaa, relästyrning för Rotorn.

Den som har samma problem som mig, att Rotorn stannar men att rotor-motorn är fungerande är detta ett bra sätt att lösa det på.

Alternativen som finns är:
- Köpa ett nytt styrkort (ca 4800 SEK)
- Byta hela aggregatet (ca 45 000 SEK)

Kostnad Shelly, 219 kr. Kopplingsdosa 40 spänn, lite kablar och några Wago-kopplingar. Ca 1h jobb. I locket på FTX-aggregatet finns det genomföringar, dessa kan enkelt borras upp några millimeter för att få igenom kabeln.

Jag funderade på att sätta extern styrning på eftervärmaren också men är lite rädd för den resistiva lasten i dessa mini-reläer. När väl eftervärmes-reläet på styrkortet ger upp igen blir det extern styrning där också.

Ha en fin lördag!
Gött mos jag tar hela ansvaret för den iden 😉

Rippen85 Rippen85 skrev:
Gött mos jag tar hela ansvaret för den iden 😉
Haha! Gott, gör det! Kommer du sen och släcker branden när Shellyn pyser brun-rök?

Vvx drar inget så det kommer inte hända något med ditt relä

Rippen85 Rippen85 skrev:
Vvx drar inget så det kommer inte hända något med ditt relä
Ja, jag vet. Det var ett försökt till ett skämt.

Men när jag ändå har dig på tråden, vad tror du om 1kW (eftervärmare) som körs genom Shelly? Tittar jag på dessa är Shelly 1PM klassat 16A/240V men det känns olustigt ändå.

Ca 4,4 Amper. Ska den klara.
Har inte 100 koll nu va ett tag sen jag gjorde mina el prov.
Men klara den 16 Amper så lär den klara 8 Amper om det är en motor.
Och ett elbatteri är en resistans last tror jag.
Är som sakt inte 100 nu.
Men spela roll 1000 watt är lungt sen går den ju inte 24 /7 ändå blir väll max 10 min i taget. Den skall ju liksom pullsas ut.

Annars skulle jag nog köpt en riktigt pulser och styra mitt elbatteri. Den är ju gjord för det.

Ja precis, elbatteri, typ gammal doppvärmare.

Jag kollade på din länk, det blir svårstyrt i min setup, tror jag. Jag måste få in tempen någonstans, nu mäter jag i tilluftkanalen efter eftervärmaren.

Med Shelly (eller ja, Home Assistant) kan jag scripta pulserna genom övre och undre thresholds.

Är mest nervös för 1kW last på en liten pryl i oövervakad vind. Brinner det där uppe vet jag det när hela vinden brinner. Inte tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.