Ved, Pellets, Flis
greenbay: Vi skulle vilja installera en mindre pelletskamin, men vill inte ha bekymmer med att vi bara får elda 1-2 ggr vecka eller liknande. Kort sagt: Vi söker efter en REJÄLT miljögodkänd kamin. Husen ligger tätt, tomterna ca 7-900 kvm. Totalt 2-300 hus i ett område utanför Göteborg. Vi har värmeåtervinning på ventilationen, och elpanna, vattenburen värme. vad skall vi välja? Vad skall vi
apersson850: Rimligtvis blir det väl bättre sköljt med varmt vatten än med kallt? Vad nu det kan vara värt. Tar diskmaskinen så mycket vatten att det alls är något att fundera över? Det går kanske åt mer energi för att hålla datorn igång, så att vi kan diskutera det här, än vad man kan spara in på att göra si eller så?
2an: [citat] Han fick inga paneler alls utan hela lasten va paj sa han.. ::) Bivalentshunt (4-vägs) ska de va.. Ja du kan ha förvärmning av vv om pannan har vv-slinga men det är främst på sommaren om solen inte orkar värma o pannan har tvingats starta som du kan göra så o ta rätt på värmen i pannan.. Men de är nog bättre att du har elpatronen i acktanken som backup, Men om någon
JanneT5: Jag har några dagar på mig att beställa. Hur ska jag göra... vara iskall eller slå till?
Fagerborn: [citat] briketter kan vara långsmala också. jag håller med om att de på bilden liknar småpellets, men de är nog faktiskt en 10 centimeter långa. finns också bilder om man klickar på prislista. jag eldade med något liknande i en hyrstuga för ett tag sedan, de var effektiva och mycket lättare att få fjutt på än vanligt ved. ps. den här tråden borde finnas i biobränsle, eller ??
nicdah: Hejsan ! Tack för era svar. Jag hade inte HAFT några kondensproblem med min gamla rörspis. Som Gaia påpekar så gäller det ju att elda rätt och med torr fin ved. Det var faktiskt sotarmästaren som sa att jag kunde få kondensproblem med den nya kakelugnen. Detta pga av att rökgaserna är så pass låga. Fast jag har hört mig för med andra kakelugnsägare och ingen har haft några
vitabergspredikan: blir bra, då får du plats med en halvsten och luft ifall sotarn skulle tvivla
Krisse: Det ryker inte in med rökgasfläkt iaf. Jag kan dock inte svara på hur det funkar utan men tror inte att det är nåt större problem när man har bra drag. Det sitter en rökspärrsskiva under påfyllningslucken som förhindrar att det ryker in vid inläggning.
NicklasWall: Hej Huset är ett 1,5-plan (185 kvm) med frånluftsvärmepump. Har även funderat på vattenmantlad kamin men vet inte kostnader för sådana. Annars tänkte jag mig ett utsug över kaminen som förmelar varmluft till ovanfåningen t ex.
Henkka70: Funderar på att instalera en Eldorado Panorama kamin.Undrar om någon har sådan och kan berätta om ni är nöjda med den .För och nackdelar osv......
slipperman: Hej och tack för svar. Det får bli en hög tröskel. Har ändå tänkt att fixa en rullbana för pallen så det borde gå att få in returen under den. Snabba leveranser har dom på V65:an beställde i morse, kommer på fredag...kanske bäst att snabba på med gipsskivorna då... //Per
tuffatass: Jag har en följfråga (funderar också på pelletskamin): Kan man koppla den till den gamla hederliga skorstenen som använts till vedeldning, eller måste man ha en speciell pelletsskorsten pga hettan?
tuffatass: Har flyttat in i ett gammalt torp med direkverkande el och gjutjärnskamin. Som alla andra funderar vi förstås på andra alternativ. I byn är det just nu poppis att gräva jordvärme, men det känns som ett jätteprojekt för vårat lilla hus- tomten blir förstörd, pengarna ryker, man vet inte hur länge systemet håller osv. Kanske det vore en idé att byta ut kaminen mot en pelletskamin
Hans_Nordstrand: Om det är rätt justerat från början och underhållet sköts, tror jag också risken är liten. Dock finns det många ventilationssystem som inte fungerar som de ska, pga av bristande underhåll. Om man inte underhåller ett F/T-system finns risk att frånluftsdelen bli mer igensatt av damm än tilluftsdelen och det önskvärda undertrycket innomhus försvinner. Ett F-system måste lägga av
apersson850: Jag missade ett "och", som hade krympt ihop till bara ett "o". Alltså fick jag det till 3 m³ vatten totalt, och en sån heffapanna. Men det var ju 3 m³ ytterligare som avsågs, såg jag nu.
Moelk: Den ger ca 250 - 300 grader nysotad och sedan ca 350 - 400 grader. Ska prova strypa avgaserna ut från pannan och se om det ger någon effekt.
Per-Erik: nja.. ang isoleringen så beror det ju på vart du vill ha 25 grader någonstanns är det vid pannan så visst isolera inte rören/tankarna då..
gaia: [citat] Klen ved går inte att ladda riktigt tätt och det blir mer luft mellan pinnarna - med andra ord något mindre vedmasa finns i vedmagasinet än om det fanns stora tättpackade klabbar där. Det blir ju mindre värme av mindre mängd ved - det är kanske den skillnaden som du observerar? Som sagt ovan, det gör inget att det brinner fort ( stor brännyta på dom små pinnarna :)) . Du får
Fotografen: [citat] Läste hos någon tillverkare, kommer inte ihåg var, tyvärr.
nicdah: Hejsan ! Jag håller med dig att fläkten kanske bullrar lite grand. Dessutom tar det väl längre tid att värma upp kakelugnen om man kör med fläkten på. Jag har ingen golvvärme att ta hänsyn till och i mitt fall vill jag kunna få upp temperaturen i rummet lite snabbare. Jag har ett stort hus och för att jag skall få runt värmen i de andra rummet krävs lite fart på luften. Har
peterand: Jag har 4pipig Pex (wirsbo) ca 20 meter. Acctankar 2x750 i verkstan, den ena med VVB som matar en 300 lit elVVB inne i huset. Funkar bra, ingen mätbar förlust mellan börja och slutet på kulverten. På sommaren stänger jag värmeanläggningen helt och kör bara på elVVB vilket är sådär då klinkergolven blir svinkalla, en varm sommar är det skönt men hur ofta har vi det... Funderar på
Skorstenspojken: det är alltid upp till sotaren att godkänna kaminen och monteringen i sista ändan så om du ska importera från danmark så hör med sotarn först om de är ok. man kan alltid använda alla kaminer oavsett om de är typgodkända eller inte men brandavståndet ökar bara så de kan sluta med att du måste ha den 50cm från väggen istället för 10 men som sagt ring sotaren fört och kolla upp
ejwbegysv: Jo det värmer ju 2 gånger med ved... När man hugger den och när man eldar den...
kalle26: Jag tror rörläggaren drar rörslingorna rum för rum... vi skall nog markera punkter i plattan, där man kan spika fast stöttor som används för att staga väggarna vid husresningen
Mattias L.: Inge egen erfarenhet men den har blivit sågad ganska friskt på http://www.pellets.info
sjoluan: Min sotare gav mej ett handfast tips som visst var ganska vanligt förr när man eldade i vedspisar: Elda med potatisskal! Har inte testat själv men undrar om någon annan gjort det och hur det funkar. Är det stärkelsen som gör "det" eller vad?