Vad tror ni om atmos nya fina pannor med 90% verkgrad?
 
Jag tror inte att man skall inte stirra sig blind på verkningsgraden. Några procent hit eller dit har väl i praktigen ingen större betydelse eftersom det är fler parametrar som spelar in i den totala verkningsgraden.

Tillverkarens angivna siffror för pannans verkningsgrad är såklart mätta under optimala förhållanden men verkningsgraden kan man väl säga är rörlig beroende på sotning, vedkvalite mm.

Dessutom har jag läst någonstans att Sveriges sätt att mäta verkningsgraden skiljer sig från övriga europa där man inte mäter från uppstarten utan först vid 70 grader efter att keramiken värmts upp. Vet ej om det stämmer men det borde göra en viss skillnad?

Hur mycket mer björkved, mätt i kbm, går det i teorin i en panna med verkningsgraden 75% än i en panna med 80% om man räknar på det?
 
6-7% mer ved?
sen beror jämförelsen åxå på om dom rymmer lika mycket ved. fler ilägg i kall panna ger ju fler gånger med uppeldningsförluster så det kanske blir 10% eller mer vid samma eldstadsvolym...dvs 2-4m3 mer ved per år...
 
Glöm inte kolla på Arimax vedpannor modell 35 och 60kw. En rejäl finsk panna med underförbränning, Stor eldstad, lätt att sota och aska ur.

Dock är det självdrag och den kräver lång skorsten, men det funkar även med kortare skorsten och rökgasfläkt ;)

Prismässigt vet jag inte hur dessa pannor ligger till jämfört med de andra du räknat upp.
 
På arimax så matar man ju in veden på ovansidan, borde ju ryka in utavbarahelveti.
 
Det ryker inte in med rökgasfläkt iaf. Jag kan dock inte svara på hur det funkar utan men tror inte att det är nåt större problem när man har bra drag.

Det sitter en rökspärrsskiva under påfyllningslucken som förhindrar att det ryker in vid inläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.