Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Jag var oxå på väg att köpa en extuna panna. Dom verkar vara rejäla men saknar fläkt. Det blev en baxi innova 30 för mig. Det skiljde inte mycket i pris och innovan är effektivare
0 svar · 5,4k läst
M
msmn: Om man inte har en tung eldstad men golvvärme så kan man nytja tyngden i golvet. Jag har en frånlufts värmepump och en contura 670 jag eldar morgon och kväll i kaminen på vintern. Jag har begränsat framledningstemperaturen så att kompressorn orkar med utan el tillskott ca 26 °C. Detta inebär att golvtemperaturen är ca 22 °C vid en inomhus temperatur på 20 °C. När jag eldar i spisen
15 svar · 10,2k läst
T
tstg75: Hejsan Undrar om det är någon som känner till ett företag som heter Hus och Land och som finns på nätet. Håller just på med en vedpanneinstallation och upptäckte att de har väldigt billiga kopparrör. De säljer vvs och elartiklar, men det är helt omöjligt att komma i kontakt med dem. Är dt någon som känner till något om detta eller har handlat av dom? Mvh thomas
0 svar · 1,2k läst
morsan
morsan: [citat] Om du läser den här utredningen som leoj hänvisar till http://www.energycentre.info/pdf/dokumentarkiv/pelletskorgar.pdf så står det tvärt om där! Och min egen erfarenhet av pellets i pelletskorg är att gjutjärnkaminen knappt blir ljummen :'(
6 svar · 6,5k läst
D
Daniel_M: Hejsan !! Hittade denna tråd när jag letade runt efter "tilluft till braskamin". Vi har en spisinsats (handöl) till vår öppenspis där tilluften tas via ett litet hål ( 3-4 cm i diameter ) i kaminens botten. Jag undrar nu hur man på ett lämligft vis kan dra in tilluft till denna kamin, och om det är värt det.. Vi har ett tilluftsdon på ytterväggen cirka 3-4 m från kaminen, räcker
12 svar · 4,7k läst
F
FireMaster: det är helt rätt att du måste ha 50 cm luft mellan röret och innertaket. och nej det är inte svårt att bila ner en bit se bara till att använda putsbruk när du murar igen för murbruk är mycke svårare att få det tätt med. och glöm inte att vattna stenarna innan du murar för att undvika sprickbildning.
11 svar · 3,4k läst
F
FireMaster: inget fel på de du kan känna dig lugn
2 svar · 2,5k läst
H
hallgren: Är på jakt efter en pelletskamin och hittade ELEMENTS Pelletskamin (HWAM). Någon som har den eller kan berätta _hur _den_kan_fungera_utan_el_????????
15 svar · 12,8k läst
V
vitabergspredikan: Vridplattan kostar ca 3500 extra, men är en märklig lösning tycker jag, kan bli bra om man sätter skorsten rakt ovanpå och upp, dock blir det några kilo som belastar lagrena i stosen som skållas var gång du eldar- tveksamt hur länge det funkar till fullo..
2 svar · 6,5k läst
V
vitabergspredikan: [citat] Japp men då får du bygga ut minst 120mm från brännbart, sen kan kaminen placeras utanför detta Edit: då syftar jag inte på stenens tjocklek utan på obrännbar vägg av 70 luft och 50 sten, ska inte svära på att jag inte blandat ihop det men 120 blir det iallafall, så väljer man tegel och murar det konventionellt bör man klara sig med 30mm luft. Det finns ett par vassa sotare
7 svar · 5,6k läst
S
Stefan_h: Nån som har en NIBE VEDEX 1000??? Såg den på rinkabyrör idag.. Lagom stor till det utrymmet jag tänkt använda som pannrum.... Skulle vilja höra lite för o nackdelar...
0 svar · 3,0k läst
G
greenbay: Vi skulle vilja installera en mindre pelletskamin, men vill inte ha bekymmer med att vi bara får elda 1-2 ggr vecka eller liknande. Kort sagt: Vi söker efter en REJÄLT miljögodkänd kamin. Husen ligger tätt, tomterna ca 7-900 kvm. Totalt 2-300 hus i ett område utanför Göteborg. Vi har värmeåtervinning på ventilationen, och elpanna, vattenburen värme. vad skall vi välja? Vad skall vi
0 svar · 1,6k läst
T
Thomas_Johansson: Nägon som har nägra synpunkter på denna panna? Mgh Thomas
0 svar · 4,2k läst
apersson850
apersson850: Rimligtvis blir det väl bättre sköljt med varmt vatten än med kallt? Vad nu det kan vara värt. Tar diskmaskinen så mycket vatten att det alls är något att fundera över? Det går kanske åt mer energi för att hålla datorn igång, så att vi kan diskutera det här, än vad man kan spara in på att göra si eller så?
33 svar · 9,8k läst
2
2an: [citat] Han fick inga paneler alls utan hela lasten va paj sa han.. ::) Bivalentshunt (4-vägs) ska de va.. Ja du kan ha förvärmning av vv om pannan har vv-slinga men det är främst på sommaren om solen inte orkar värma o pannan har tvingats starta som du kan göra så o ta rätt på värmen i pannan.. Men de är nog bättre att du har elpatronen i acktanken som backup, Men om någon
22 svar · 5,2k läst
JanneT5
JanneT5: Jag har några dagar på mig att beställa. Hur ska jag göra... vara iskall eller slå till?
2 svar · 1,5k läst
F
Fagerborn: [citat] briketter kan vara långsmala också. jag håller med om att de på bilden liknar småpellets, men de är nog faktiskt en 10 centimeter långa. finns också bilder om man klickar på prislista. jag eldade med något liknande i en hyrstuga för ett tag sedan, de var effektiva och mycket lättare att få fjutt på än vanligt ved. ps. den här tråden borde finnas i biobränsle, eller ??
30 svar · 10,1k läst
N
nicdah: Hejsan ! Tack för era svar. Jag hade inte HAFT några kondensproblem med min gamla rörspis. Som Gaia påpekar så gäller det ju att elda rätt och med torr fin ved. Det var faktiskt sotarmästaren som sa att jag kunde få kondensproblem med den nya kakelugnen. Detta pga av att rökgaserna är så pass låga. Fast jag har hört mig för med andra kakelugnsägare och ingen har haft några
5 svar · 3,6k läst
V
vitabergspredikan: blir bra, då får du plats med en halvsten och luft ifall sotarn skulle tvivla
1 svar · 1,1k läst
K
Krisse: Det ryker inte in med rökgasfläkt iaf. Jag kan dock inte svara på hur det funkar utan men tror inte att det är nåt större problem när man har bra drag. Det sitter en rökspärrsskiva under påfyllningslucken som förhindrar att det ryker in vid inläggning.
20 svar · 2,8k läst
N
NicklasWall: Hej Huset är ett 1,5-plan (185 kvm) med frånluftsvärmepump. Har även funderat på vattenmantlad kamin men vet inte kostnader för sådana. Annars tänkte jag mig ett utsug över kaminen som förmelar varmluft till ovanfåningen t ex.
2 svar · 3,3k läst
H
Henkka70: Funderar på att instalera en Eldorado Panorama kamin.Undrar om någon har sådan och kan berätta om ni är nöjda med den .För och nackdelar osv......
0 svar · 787 läst
slipperman
slipperman: Hej och tack för svar. Det får bli en hög tröskel. Har ändå tänkt att fixa en rullbana för pallen så det borde gå att få in returen under den. Snabba leveranser har dom på V65:an beställde i morse, kommer på fredag...kanske bäst att snabba på med gipsskivorna då... //Per
2 svar · 668 läst
T
tuffatass: Jag har en följfråga (funderar också på pelletskamin): Kan man koppla den till den gamla hederliga skorstenen som använts till vedeldning, eller måste man ha en speciell pelletsskorsten pga hettan?
2 svar · 712 läst
T
tuffatass: Har flyttat in i ett gammalt torp med direkverkande el och gjutjärnskamin. Som alla andra funderar vi förstås på andra alternativ. I byn är det just nu poppis att gräva jordvärme, men det känns som ett jätteprojekt för vårat lilla hus- tomten blir förstörd, pengarna ryker, man vet inte hur länge systemet håller osv. Kanske det vore en idé att byta ut kaminen mot en pelletskamin
0 svar · 2,1k läst
H
Hans_Nordstrand: Om det är rätt justerat från början och underhållet sköts, tror jag också risken är liten. Dock finns det många ventilationssystem som inte fungerar som de ska, pga av bristande underhåll. Om man inte underhåller ett F/T-system finns risk att frånluftsdelen bli mer igensatt av damm än tilluftsdelen och det önskvärda undertrycket innomhus försvinner. Ett F-system måste lägga av
10 svar · 2,3k läst
S
synpunkter: Plusprisol 22 mm ovanför isoleringen skulle jag satsat på.
1 svar · 2,0k läst
apersson850
apersson850: Jag missade ett "och", som hade krympt ihop till bara ett "o". Alltså fick jag det till 3 m³ vatten totalt, och en sån heffapanna. Men det var ju 3 m³ ytterligare som avsågs, såg jag nu.
5 svar · 3,0k läst
M
Moelk: Den ger ca 250 - 300 grader nysotad och sedan ca 350 - 400 grader. Ska prova strypa avgaserna ut från pannan och se om det ger någon effekt.
7 svar · 951 läst
P
Per-Erik: nja.. ang isoleringen så beror det ju på vart du vill ha 25 grader någonstanns är det vid pannan så visst isolera inte rören/tankarna då..
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.