Karkulla
Karkulla: Tack! Då sover jag gott inatt ;)
7 svar · 5,4k läst
·
2
2an: Jag kör pellets mot acktank (500 l) med beredare men det skulle varit slingor istället då man får ut mer vv ur tanken el förvärmningsslinga innan beredaren.. Kör med eltändning april-nov övrigt med underhållsglöd.. Brännaren går nu knappt 2 tim var 36-48:e timme beroende på hur mycket vv vi gjort av med.. Har en årsförbrukning på 4,6 ton o ett bulkförråd på 13,5 m3/ ca 8,5 ton
14 svar · 1,6k läst
M
mato: [citat] Ja, det är ju inga jätterevolutionerade grejer vi gjorde utan helt enkelt försöka anpassa anslutningarna på tanken så att de senaste(?) rönen tas till vara så mycket som möjligt samt passa husets förutsättningar. Det kanske många här har gjort men i mitt fall så så flyttade jag upp den översta 3kWpatronen(används enbart till tappvarmvatten) en bit så att den värmer en
11 svar · 3,3k läst
J
joppe73: sätt elpatron i ack tanken det går att montera brännare i flera vedpannor från sidan. kolla www.swebo.com
2 svar · 1,6k läst
J
joppe73: om du har planer på att bygga ut så skulle jag ta den större kolla även in swebo.com pelletskamin eco divina plus med den kan du även flytta in värmen till rum som inte har öppen planlösning
1 svar · 3,8k läst
peoe
peoe: Det låter ju strålande. Jag meddelade installatören att jag tar en vild chansning, att han får montera nåt som hanterar kondensen och att jag kör på skorstenen som den är och i värsta fall märker jag om det skiter sig... Han hade kollat och man kan tydligen ställa ner ecotec-brännaren till 14Kw med hyfsade värden och då skall det bara gå tycker jag. Det är bara att hålla
5 svar · 2,6k läst
·
H
hlaoa: Nej man måste nog inte ha syrventil. Men i mitt fall så är jag bara glad att jag har en. Frugan har lite problem med att inte lägga i för mycket ved. Så den har kommit till nytta varje gång hon har eldat. Sen tycker jag bara att det är skönt att veta att det finns gott om säkerhets prylar på anläggningen eftersom jag rätt ofta åker hemifrån när pannan går för fullt. Men det är
5 svar · 5,8k läst
S
: Vi bygger inte så så stort 70+40 så vi kanske inte är i behov av ngt större än den från eurofire och kanske att kakelugnspannan är för hus med större värmebehov, det kan kanske bli för varmt istället. Men det finns ju som sagt den mindre kakelugnspannan med 300L eller Kakelungnen Julia från eurofire med 200L.
1 svar · 3,8k läst
D
delete: Nja han nämde bara det för mej i förbifarten när jag diskuterade priset på kökspannan.Jag har ju inget spjäll på den vedspis jag har nu och generalagenten ställde sig också frågande varför jag skulle ha det.Så det blir inget med det.
2 svar · 2,8k läst
2
2an: Husqvarna kan du fixa måttbeställd tank hos.. Läs denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43530 En tank på 67x240 cm som rymmer 740 liter.. Men om du behöver 300 liter vv så vore baxis tappvattenautomat kanske en ide då du får ut mycket vv o då blir det bara en tom tank med många anslutningar.. Har du en tank på 740 liter 80° får du ut ca 700 liter 40°.. :)
1 svar · 4,3k läst
P
pling3: Hej Jo, jag behöver tips och råd.. Tänker köpa vedspis och funderar på en "Viking30" eller en "Ankarsrum". Dessa två modeller är snarlika och storleksmässigt skulle dom passa i mitt kök. Kom gärna med synpunkter tips och förslag om dessa modeller. Tycker dock att dom är gräsligt dyra, man kan ju leta begagnat, men då ska dom oftast renoveras... mvh ingela
0 svar · 4,0k läst
S
S3: Vassego http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=28&u2_ID=131
2 svar · 1,1k läst
F
FireMaster: avloppsrör är förbjudna
8 svar · 4,4k läst
2
2an: Ja 21:an är ju färdigmonterad vilket inte 10:an är så han slipper ju monteringen.. ;)
3 svar · 4,9k läst
2
2an: [citat] En 16 kg säck innehåller ca 77 kWh.. Så vet du vad huset har för förbrukning nu så är det lätt att räkna ut.. 1 ton pellets innehåller 4800-5000 kWh o 1 m3 olja ca 10000 kWh el 2,1 ton pellets/1m3 olja.. Det finns även större säckar på 500-700 kg/st men då bör du ha traktor annars så finns ju bulk (lösvikt) oxå.. Det är det bekvämaste sättet då dom bara blåser in
2 svar · 1,1k läst
L
loberg: jag får tacka för svaren :D
6 svar · 1,3k läst
apersson850
apersson850: Jag ser att du redan fått bekräftat att det är som du trodde.
18 svar · 7,0k läst
S
soa: Tätar backventilen som den ska?? Annars pumpas vattnet bara runt i laddomaten och flödet i pannan blir lågt. Tog ur o putsade lite på ventilerna nu på kvällskvisten o upptäckte då just att backventilen inte var i ordning! Väntar med spänning på proveldning om ngr. dagar då tempen gått ner. Tack för tipset!
22 svar · 2,0k läst
K
Kasch: Min granne sprejade, till min fasa, sin gamla kökspanna med svart "motorfärg" - blev förvånansvärt snyggt och håller bra ännu efter två år. Den är dock vattenmantlad - en kamin blir ju hetare.
2 svar · 7,1k läst
G
gaia: verkningsgraden ligger i hur bra kan man överföra värmen från elden/röken till vatten och det blir en balansgång mellan värmeöverföringsytan och mängd vatten i pannan. Pannor med rökrör (större yta?) som Calmar,Baxi brukar ha bättre verkningsgrad än pannor med platta överföringsytor (Atmos, CTC). Att sota en Atmos är något enklare än Baxi men det är ibland värt besväret ;).
8 svar · 3,3k läst
apersson850
apersson850: I min anläggning är det så, att med riktigt "ilsken" ved, räcker det inte att fläkten stannar ens när laddpumpen går för fullt, om det inte är kallt ute. Pannan blir så varm att SYR-ventilen öppnar i alla fall. Detta inträffar framförallt om det finns mycket bark med i vedinlägget, då barken brinner väldigt intensivt, om än inte så länge, på grund av dess stora yta i
12 svar · 2,0k läst
apersson850
apersson850: Jag har 2250 liter i tankarna, 80 liter i pannan och vad det nu blir i 20 gamla radiatorer i dimension á la stridsvagnshinder, samt tvåtumsrör för distributionen. Det är byggt för självcirkulation. Mitt slutna kärl i källaren är på 300 liter. Det fungerar.
41 svar · 33,9k läst
F
FireMaster: nja den är inte så dyr i sig självt men det är inte gratis att instalera. furan flex heter den. är auktoriserad montör för den. ångmaskinen man använder kostar 50000 i inköp så de är inte billigt o installera. användes främst för kanaler som utsätts för syror och liknande så som oljepannor och storkök och liknande.
9 svar · 6,3k läst
F
FireMaster: En köks Spis i tänndalen
5 svar · 6,9k läst
·
F
FireMaster: ja han måste besiktiga tror du måste göra en bygganmälan också. om du ska använda en gammal gjutjärnskamin så är det 1m från en brännbar vägg. om du har tegelvägg tror jag de e 50 cm minns inte riktigt men de är bara at fråga sotarn för de brukar ändå inte alltid följa reglerna så man får olika svar beroende på vem du frågar.
1 svar · 6,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jättesvårt att svara på. Men i vårt förra hus där vi hade en öppen spis och där vi eldade nästan varje dag under höst, vinter och vår gick det åt 3-4 kubik huggen ved per år.
1 svar · 4,8k läst
F
FireMaster: stämmer men den ska fortfarande gå att besiktiga.
7 svar · 3,6k läst
P
p-dizz: En förugn borde väl gå att koppla på? finns massa billiga på Blocket.
4 svar · 11,8k läst
GoForIt
GoForIt: Ett tips: Vänta med att fästa upp kabeln och göra en fast installation av innegivaren innan du har testat dig fram till den mest optimala placering hos just er. Vår sitter bredvid ett fönster och bredvid ett element på en yttervägg. Det är långt ifrån den placering som rekommenderas, men den lösning som fungerar bäst hos oss. Vi har bland annat en braskamin som påverkar.
8 svar · 3,8k läst
H
hlaoa: Precis ;)
6 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.