2
2an: [citat] Jag har oxå en-kretssystem så det spelar ingen roll..
16 svar · 9,9k läst
L
Lidman: Lukta på veden, du känner direkt om det är "Tjiro-gadd" (som vi säger här i Piteå) dvs ved med hög kådhalt. Det luktar kåda lång väg och brukar sota en del när man eldar den. Dessutom brinner den extremt bra/fort. Brukar vara ett ypperligt tändmaterial när man t ex är ute i skogen och ska tända en brasa, eller har sur ved hemma  ;D // Lidman
5 svar · 4,5k läst
apersson850
apersson850: Jaha, de borde ju veta. Skorstenar ska sticka upp minst en meter över husets högsta punkt, har jag hört sägas i något vist forum, måhända detta.
6 svar · 4,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Absolut! :D Men det lär inte bli förrän i april eller så.
9 svar · 4,8k läst
D
daniel_168: Hej, Christian! www.kakelugnspannan.com har en sådan. Men, den är j*vligt dyr. Men, å andra sidan, så får man en fullfjädrad vedpanna (typ) på köpet. Varianten jag pratar om är en kakelugn med 850 liters vattenmagasin. Häftig produkt faktiskt. Men, som sagt, dyr...
1 svar · 4,2k läst
M
mol9an: mja... vad jag vet så är det bra pellets jag köper ! Det är från Johannislunds trä & pall AB. Och dom jag prata med säger den är bra... Men jag tror och hoppas verkligen att jag får mindre nästa år om jag får trycka in en massa iso på vinden :D Och komma igång. har varit mycket pul och strul med allt. första vintern med panna och allt. Så det har varit och provat sig fram!
8 svar · 5,8k läst
ylven
ylven: Det finns en till anledning varför din vind skulle må bra av om du eldade i din öppna spis, och det är just det faktum att skorstenen kommer att värma vinden så att luften får mindre relativ fuktighet och ev inte kondenserar mot yttertaket. Det är annars en vanlig bieffekt av tilläggsisolering på vinden utan diffusionsspärr eller undertryck i boendemiljön, att den fukt som
9 svar · 8,9k läst
V
vitabergspredikan: Hej. Så här kan du göra Låt sotaren provtrycka rökkanalen Om den är ok kan du börja fundera på vilken eldstad du vill ha, Fristående kamin är nog billigast för din del, det finns dock murspisar som till det yttre är mkt lika en öppen spis men ger ändå god värme och är kattsäkra. Läcker den, vilket inte är ovanligt får du täta den, sotaren vet vilka som hjälper dig med det,
1 svar · 5,5k läst
G
GR_B: Kommer inte riktigt ihåg priset.Tror att det var 24000:- 90 kw + 7-8 m skorsten.
3 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.