H
hlaoa: Man tycker lite olika och det är ju tur det.
26 svar · 20,5k läst
H
hlaoa: Det är en Nibe beredare.
6 svar · 3,6k läst
P
Patrik_H: [citat] Får intrycket att det är fråga om nyproduktion efter att ha tittat på din hemsida.... Om så är fallet så skulle jag inte tveka att använda "kall" uteluft till förbränningen och uppvärmningen av huset... Ingen stor kostnad att ordna vid nyproduktion.
3 svar · 6,5k läst
·
P
Per-Erik: du ska veta att Themias brännare är en utav dom mera avancerade brännarna.. dvs med mycket olika rörliga komponenter.. finns betydliget enklare brännare.. tex KMP PX21 (http://www.kmp-ab.se/Tekniskt%20Datablad%20PX21%20-%200409-4%20lores.pdf) Iwabo (http://www.naturenergi.se/pdf/villa-s1.pdf) Janfire Flex A (http://www.janfire.com/villa/brannare_flex-a.html) mfl..
3 svar · 5,0k läst
E
ejwbegysv: Fungerar fin fint...
3 svar · 2,8k läst
E
D
Daniel_ak: Halloj.. Vi köpte ett hus för ett par månader sen som jag håller på och renoverar nu. Det värms av en gammal vedpanna från 50talet, och har en varmvattenberedare kopplad till den (modell äldre den också) Nu behöver jag ta bort varmvattenberedaren för att kunna regla om golvet i rummet ovanför pannrummet, och ska koppla in en el-beredare istället. Frågan är hur jag ska göra med
0 svar · 2,2k läst
C
Croft: Tack för tipset...att jag inte tänkte på det själv   ::) Ibland undrar man om man bara har huvudet till att sätta mössan på?  ;D
2 svar · 5,4k läst
Z
zoviey: har ni något ca pris på den norska pelletsen?
3 svar · 2,2k läst
M
Mercafreak: Hej Funderar åxå på det här med vatttenmantlad kamin nu när man bygger nytt. Vi ska ha en IVT490 i vårt LBhus och då undrar jag såklart, kan man koppla ihop dessa på nått sätt så jag kan utnyttja den till golvvärmen mm, eller måste jag ha nån ackumolater tank?? Tacksam för svar !
9 svar · 3,2k läst
kex91
kex91: Tänkte inte på det med avståndet till taket. Nej, avståndet är inte mer än 15 cm, rätt lågt till tak alltså. Men i det andra rummet går hålet lodrätt upp i muren så där är det inget problem. Men jag tar åtminstone ett rör med till plåtslagaren i morgon.
6 svar · 5,8k läst
R
roke: [citat] Hur går det med skiktningen i tanken med solslinga i botten?[/quote] Mina åsikter klippta från tråden "skiktning i tank" http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59661 [citat]
9 svar · 7,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: Läs - med glimten i ögat - Framrates högklassiga betraktelse över detta ämne: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44300/29#29
18 svar · 15,6k läst
T
Tedde: Var hos handlare idag som visade en bild på den. Den skulle heta 520, ha betydligt mer täljsten men inte några sidoljus. Priset skulle bli 19900!
1 svar · 4,1k läst
S
svette: Tänk på att kolla förtrycket i större kärl !!!!!!!! // svette
5 svar · 2,3k läst
S
svette: [citat] Bra panna men ganska liten eldstadslucka och eldstadsvolym //svette
2 svar · 2,8k läst
D
daniel_168: Hej! Är det någon som vet hur mycket av inneluften som en kamin på låt säga, t.ex. 7 kilowatt, förbrukar när den går för fullt? Jag har hittat en supersnygg och prisvärd kamin, men den tar inte uteluft till förbränningen. Min ventilation kommer att vara av FTX-typ.
0 svar · 2,6k läst
Faidros
Faidros: Det borde väl fungera lika bra med flera små. Kan inte se att det skulle vara någon skillnad.
1 svar · 3,2k läst
P
patrik_t: http://www.lohberger.se/ har vedeldade köksspisar med pelletstillsats fast det var inte riktigt det du efterfrågade :-/
5 svar · 3,6k läst
V
vitabergspredikan: Kolla så inte det blivit fullt på "hyllan" i murverket. Kanske behöver man slå in en sotlucka.
4 svar · 2,9k läst
·
V
vitabergspredikan: Provtryck innan! Om det nu är så, vilket det ofta är, att pipan läcker så har du mer grepp om vad det kommer kosta innan du skaffat kassett och andra dyra saker. Vidare blir installationen räknad i sig billig om du gör allt i ett istället för att göra sakerna var för sig, dubbelt arbete i många fall. Sätter man i en kassett tar man ofta upp samma hål som vid en tätning, är det
3 svar · 3,9k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: ok! våran varia 1V gick på 23000:- vårat rökrör är bara 200!. kanske lite lättare att få in i skortstenen.:)
2 svar · 6,8k läst
V
vitabergspredikan: Sotaren brukar sälja det. Ring innan han kommer och be honom att ta med en burk. Det dom har på Claes Ohlsson är formodligen samma pryl.
5 svar · 14,8k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Inte dumt :) Jag har mitt 150L kärl i en garderob på övervåningen och på sommaren är det ju dumt då det blir varmt där.
1 svar · 3,5k läst
V
vitabergspredikan: Negativ? inte alls, till skillnad från pensionärsvärme där hålen går neråt, så eldas det alltjämt i en pelletsanläggning, och därmed finns det efterfrågan för det jag gör.
37 svar · 7,7k läst
G
gaia: Så bra att det ordnade sej till slut! Ha det varmt!!!! gaia
5 svar · 2,9k läst
F
Framerate: [citat] Nja. det blir ju samma resultat vilket som  ;) Bara det finns ett litet drag ut till skorstenen så är det OK. Öppna spisar kräver en skorstenspjäll men inte  stängda kaminer som har sin egen spjäll. gaia[/quote] Min erfarenhet av spjäll är från en Tulikivi på nästan 1,5 ton och där räcker det inte med bara ventilen om man vill ha maximal effekt av sin ugn. Värmen stannar
6 svar · 5,3k läst
P
Pake: TMV Alpha Keram UB, årsmodel 1996 (Nibe Alpha Keram UB, heter den nu), Effekt ved medel 15 kW, max 20 kW. Förra ägaren hade köpt den men han installerade den aldrig, så det gjorde jag när vi flyttade in för 3 år sedan. Har fungerat rätt bra trots den inte har fläkt. Lite liten eldstad i den, bara 55 liter och 0,4m ved, så jag får oftast lägga i två gånger per eldning för att fylla
3 svar · 5,6k läst
F
Framerate: [citat] Ja. Det är verkligen inte bra att andas i rök. Där vi bodde tidigare hände det att vi vaknade av att det luktade rök i vårt sovrum från våra kära pyreldande grannar. Tänk att vakna av det och dessutom veta att det är farligt att andas in skiten. Inte kul. Har varit en del info om partiklar och ohälsosam luft på nyheterna nyligen efter en medicinsk undersökning i USA. Kul att
23 svar · 10,8k läst
P
ppalm: Kör med start temp på 60° och stopp 80° på sommaren och med glödhållning avstängd. På detta sett så går brännaren på fulleffekt mest och eldar upp pannan några ggr/dyngnet. På sommaren har man inte samma behov av att spola kokhett vatten över den frusna kroppen så 60° vatten i 110L beredaren räcker gott för att duscha/svalka sig. Har en Bequem 15D (uppgr till 20D) brännare
14 svar · 4,1k läst
G
GR_B: När jag nu i slutet av denna månad får min Calmar V33 + 2 st 1000 l tankar installerade så är frågan. Om jag ur slavtanken tar värme till aerotempen i garaget,hur blir det då med skiktningen i tankarna,eller har det ingen betydelse. Så länge jag håller på i garaget så kan jag stoppa i några pinnar då och då.Då hålls temperaturen i tankarna så högt som möjligt. Vad händer med
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.