galento
galento: [citat] Tack,vi får göra ett försök och se om vi hittar något nummer att gå efter.
3 svar · 11,9k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: har en insatts som ska muras in men behöver ett spjäll till röret det är 200cm nån som vet var jag kan hitta det?
0 svar · 2,7k läst
Matarese
Matarese: Har aldrig behövt köra ut värme med elpatronen, men jag tror att den sitter någon decimeter under shunten. Måste kolla för att vara säker.
6 svar · 4,0k läst
Faidros
Faidros: [bild]
6 svar · 11,0k läst
Faidros
6 svar · 11,0k läst
P
Per-Erik: ett annat alterativ är att du mailar till autoterm och frågar om dom har nån manual dom kan maila eller posta över.. Så gjorde jag med min gammla Focus VVB och fick ett brev i lådan ca 14 dagar senare en kopia på manualen... = Kanon.!
1 svar · 5,5k läst
W
Wils55: Jag köpte själv en ny panna för detta ändamål i höstas det är en Biosol panna som tillverkas i Dalarna. I grunden en ackumulatortank med solslingor i botten och inbyggd panna i den övre delen. Pannan kostade 32 000.- med 9 kw elslinga och en pelletsbrännare Iwabo villa-s för 18 000.- med skruv på 3 meter. Har ännu inte monterat solslingor men det kommer under året. Pannan verkar
3 svar · 3,5k läst
lier
lier: Swebos kostar 33,100kr men jag fick 10% på det priset :) även 10% på alla andra saker som tillkommer ex skorsten acctankar mm
5 svar · 2,0k läst
N
Nickeh: Nån som köpt en sån och kört med och har tid och lust att dela med sig av erfarenheterna? är sugen själv på en 90 eller 150 kw men men lite kluven... tacksam för svar..
0 svar · 751 läst
G
gongken: Tackar! Det ser ut att vara det jag letar efter! Andreas
2 svar · 2,1k läst
R
rogge_vvs_pl: Gamla eller nya kulvertrör? Pex, stålrör eller koppar? Här är länken till kulvertdiskussionen om du är intresserad. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59043 rogge
3 svar · 2,1k läst
S
svette: Det är en panna som sålts av Kalix Pannprodukter. Tror att det finns en tillsats för att elda med ved men bara för nödeldning. Ingen höjdare att elda med ved i, säkert en jättebra pelletspanna.
0 svar · 2,3k läst
S
sveno: Att väga ved med röta blir också missvisande. Rutten björk väger inte mycket, men innehåller väldigt lite energi. Just björken är viktig att randbarka eller klyva eftersom björknäver är mycket tätare än t ex gran-, tall- och aspbark. Jag är väldigt skeptisk till att man kan låta björk ligga länge som långved utan att åtminstone randbarka utan att det ruttnar.
40 svar · 12,7k läst
·
N
Nytomten: Tänkte försöka få en fungerande självcirkulation för, som du säjer, i händelse av strömavbrott. Har också sett Värmebaronens broschyr...och funderat om det verkligen blir nån fungerande självcirk. där ?.... :-? Panna och tank komer att stå i samma plan, men pannans höjd blir betydligt lägre än tanken.. :) Tack för hjälpen...för nu... :)för jag kommer säkert med fler
8 svar · 1,2k läst
D
DACKE: Jag hade min sotare hos mig för provtryckning nyligen. Han rekomenderade att jag skulle ta bort mitt rör som stack ner 1,5 meter ner i pipan.Med motivationen att man inte ska minska arean i toppen.....Men det kanske är upp till olika sotare hur man ska ha det.
6 svar · 1,5k läst
N
nicdah: Nu har jag äntligen bestämt mig !!! Beställde en Cronspien Duo 103 i måndags. Hoppas bara den kommer att fungera bra. Nu börjar det mindre roliga. Den befintliga rörspisen skall huggas ned. Därefter skall fundamentet fixas till så att det är riktigt i våg, murstocken putsas om så att den blir fin. Tänker även göra en kontroll ifall jag behöver göra något med rökkanalen. Lättare
20 svar · 18,8k läst
B
brasse: Apropå eldstadsplan, kolla i insatsens monteringsanvisning så står det (förhoppningsvis) där. (För en öppen spis där eldstadsbotten är 40 cm eller lägre är det 1 meter från eldhärdens centrum dvs bakvägg)
6 svar · 3,2k läst
B
brasse: Har själv ingen men min kompis har en och han är supernöjd, så länge fläkten går så ger VÄLDIGT mycket värme. Han valde den för att det var lite svårt att ansluta ett rör i hans kåpa (svängd kupa, tre stenar tjock), Supran ansluter man i en tättslutande ram så skjuter man bara in kasseten där, vid sotning har man tydligen en liten vagn som man drar ut spisen på och - Voila så
0 svar · 1,9k läst
B
brasse: Vistt borde det vara tillåtet förutsatt att du håller avstånd till brännbart mm, däremot kanske du inte får något vidare drag i skorstenen om du har otur, beror lite på hög skorstenen är, storleken på pipan mm men det finns ju alltif fläktar att förstärka med. Är skorstenen uppåt 8-10 meter så borde det inte vara några problem alls
4 svar · 2,5k läst
apersson850
apersson850: Nej, förtrycket beror som sagt på huskonstruktionen. När du luftar gör du det på andra sidan membranet.
4 svar · 2,7k läst
A
AndersG: Bara till kännedom: De flesta bibliotek har R&R och bor man långt ifrån kan man beställa lösnummer direkt från konsumentverket.
3 svar · 1,3k läst
F
Frille: Ja men tack för hjälpen. Det var precis en sån jag tänkte på. Hmmm... det framgår inte vad den kan tänkas kosta....men den är nog inte en av dom billiga varianterna tyvärr... :-/
2 svar · 5,0k läst
Z
zoviey: kosta ca 2000:- per ton, levereras i 20kg säckar.....
2 svar · 1,3k läst
I
Isacsson: [citat] Det var en som ligger på blocket jag funderade över panna albin arotic nr299 tilvnr 939056 Skulle velat få tag i info på nätet då det är lite onödigt å beställa en instruktionsbok
2 svar · 3,3k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: I min komun ger dom bidrag till vindsisolering och till uppgradering av fönster :) (byte av innerglaset till LE-glas) Om alla i komunen bytte innerruta skulle dom spara 7,7 GWh årligen :o
5 svar · 2,1k läst
A
abcde: Höjd 7.5m(för att hamna över husnock) diameter 205mm. m.v.h Per Berglund.
5 svar · 5,6k läst
apersson850
apersson850: Spelar ingen större roll var de sitter. Stänger du antingen till- eller utlopp, får du inte någon cirkulation genom tanken. Ett möjligt alternativ är att sätta en krök direkt på tankens returrör, sätta ventilen vertikalt och sedan koppla ihop dem ovanför ventilen. Så länge du pumpar går det bra, men det försämrar självcirkulationen, kan man förmoda.
1 svar · 3,6k läst
H
Husagaren: hmmmm, rökgasfläkt kanske är ett nyckelord i detta sammanhang....? Är det inte så att (nästan) alla pelletskaminer har en inbyggd rökgasfläkt och att detta måste vara något som verkligen påverkar det reella behovet av att ha en skorsten som mynnar 1 m ovan nock på högdelen för att "bli av med" röken!?
6 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] Det där med glanstjära har jag haft lite erfaringar med :). Vi eldade mest gammal ek i panna med förugn med stundvis strypt luft och andra konstigheter. Det var så illa att fläkten på skorstenstoppen blev belagt av detta tjära+kondens och havererade :o. Jag drog slutsatsen att för litet luft under förbränningen och för kall yta slutar med glanstjära i alla fall i
4 svar · 5,2k läst
V
vitabergspredikan: Det är ju samma grejer allting egentligen, Lägger du på nätmattan blir skorstenen "helisolerad" den lilla biten strax ovan innertaket, resten är ju det sen fabrik. Tror att om du skulle få trubbel med kallras eller kondens på plåten så kan du tryggt gå upp och fylla på den isolering som behövs så länge det är obrännbar dito. Det är så med alla produkter, att det är en massa
5 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: Japp, turbulatorerna drar du ut innan du sotar ur tuberna. De kan sitta rejält. Har du en Comet, Joker eller Star? Vi har en Joker, och jag fick med en "grillvante" från Värmebaronen för ändamålet. Har du kanske också fått? Sotningsborsten du fått med pannan är ganska klen. Ett tips är att fundera över en kraftigare. Finns på ex. ClasOhlson, Jula m.fl. Passar också på att tipsa om
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.