D
daniellindholm: Gör som förra ägaren gjorde här. Bygg ett torn och sätt en enda jättehög (bra skiktning) ack-tank under ;)
32 svar · 6,5k läst
ylven
ylven: Vi betalade 16300 för vår Energikassett installerad och klar. Måste inflika efter en tids eldande att vi inte lider av någon flöjtspelseffekt. Är på det stora hela nöjda med kassetten, men tycker att det kunde varit mer tilluftshål, vi har en hörnmodell med lucka på ena sidan där också lufthålen finns. Men det kunde gott ha varit lufthål på den andra sidan med! Det går säkert
14 svar · 13,5k läst
L
Lidman: Du har ingen ventil så du kan titta in i torpargrunden från utsidan och på så sätt få en uppfattning om var åsarna går?. På vårt hus är det lika trångt som hos dig men här kan man ta bort ett galler till ventilationen ute och lysa in med en ordentlig lampa för att inspektera där. // Lidman
3 svar · 7,4k läst
B
Blommis: Vi har precis köpt och fått en Agaspis (fyraugnars eldriven) installerad av IGF. Det har varit ett rent helvete, med en otrolig massa krångel från detta företag. Vi står här nu med en repig felmonterad spis som ska repareras, ägnar timmar varje dag åt skrivelser till England, och till IGF som aldrig upphör att krångla. >:( Ska ni köpa en Aga, välj en annan leverantör. Ryktet om
25 svar · 12,0k läst
G
gaia: Menar du en rökgasspjäll som ska motverka inrökning medan man lägger veden i pannan under eldningen? Har ingen Euronom men har en rökgasspjäll i min panna så det börde fungera likadant. Den ska släppa ut rökgaser ut på det kortaste väg till skorstenen när du lägger in ved. Under eldningen skal rökgaser gå runt "den långa vägen" och passera värmeväxlingsytor för att avge
1 svar · 5,2k läst
D
daniel_168: Bra verkningsgrad, men dyra som satan! Hade köpt en själv om jag inte kunde få en "vanlig" vattenmantlad kamin för mindre än halva priset.
3 svar · 2,5k läst
Fotografen
Fotografen: Då blir det nog trång med ett pannrum också, som sagt... Friggebod?
3 svar · 4,0k läst
2
2an: Vet inget om den pannan men därimot så räcker effekten.. :) Du ska klara ett nytt hus på under 12 kW effekt.. 8-)
1 svar · 2,0k läst
R
rogge_vvs_pl: Riktpunkt för vedpanna är 100°C 1 meter ner. rogge
5 svar · 1,8k läst
J
JKPK_peter: Hej! När man köper en sådan kamin med skorsten och montage så kostar detta ca 38 000 kr om man byggar med götenehus. Jag har själv fått pris på allt matrial utan montage hos beijerbygg för 25 000 kr utan prutförsök. /Peter
6 svar · 3,0k läst
H
hlaoa: Det var ju bra för så hade jag också tänkt att koppla.
29 svar · 4,7k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Det sägs även vara mycket lättare att få fyr på veden med uteluftsanslutning om du har frånluftsvärme pga nått undertryck i huset. Stämmer va?
3 svar · 7,8k läst
S
stephanb: Solvärme kräver ingen syrventil eftersom pumpen i solkretsen stannar i händelse av strömavbrott eller pumphaveri. Dock kan man ju tänker sig att styrningen har ett fel som gör att den inte stannar vid hög temperatur i acktanken, dessutom kan stagnation och hög temperatur i solfångarna undvikas genom kylning av acktanken. Så din ide med syrventil på acktanken är bra för
43 svar · 12,6k läst
·
Hocke
Hocke: Tänk på att termometrarna kan visa ganska mycket fel (upp till 5-10°C) Annars kan man laborera med pump hastigheten -För att ladda så varmt som möjligt på en gång ska man ställa ned pumpen så lågt som möjligt utan att pannan slår av. -För att ladda så varmt som möjligt i 2 -steg (=att först värma till 80°C och sedan skicka det igenom pannan igen) ska pumpen ställas så högt
1 svar · 2,7k läst
Z
zebb: Har intresserat mig för en braskamin av märket Cashin och undrar om någon har erfarenhet av detta märke? Den skall ha både uteluftsanslutning och vattenkassett för värme till radiatorsystemet. Den kombinationen verkar vara väldigt ovanlig. Någon som vet om detta stämmer?
0 svar · 1,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: Spiscenter i Örebro. http://www.spiscenter.se
4 svar · 4,2k läst
V
vitabergspredikan: Fattar jag rätt när jag tolkar det som att du fixat pelletsskorsten, med egna pengar, och låtit byggaren montera den, och att det vart avtalat att han skulle både montera och fixa en skorsten avsedd för vedeldning?? I så fall så vill du ha kompensation för den skorsten du fixat, problemet är nog då att du förmodligen inte har samma fina priser som byggaren, han har säkert ca 50% på
4 svar · 2,2k läst
apersson850
apersson850: Det var där jag menade att det blir blött. Tanken skynklas väl ihop på mitten, skulle jag tro, ungefär som när man suger ur en plastflaska. Det räcker ju att stänga ena röret till en tank, om jag inte vill värma upp den. Expansionen får man ju försöka se till att ha öppet till, utom vid service, då...
27 svar · 2,6k läst
G
GR_B: Köpte en VVB för att ha provesoriskt nu när jag byter panna.Hur kopplas den in.Kallvattnet på vilket rör.Höger eller vänster,eller har det ingen betydelse. [bild] [bild]
0 svar · 3,4k läst
R
roke: Jaha. då kan det kanske hända att luft sugs in någonstans när pumpen går. Prova att flytta den till framledningen och se om det hjälper.
10 svar · 3,7k läst
Fotografen
Fotografen: Pannan kokte pga paj termostat till laddpumpen. Ganska odramatiskt efter den första halvsekunden när man kommit på att källaren är full av ånga och inte rök...
0 svar · 1,8k läst
GoForIt
GoForIt: Visst är det lite så. Varför har man annars uppfunnit metalliclack, spoilers och kromade avgasrörsändar.. ;)
5 svar · 2,3k läst
Hocke
Hocke: [citat] :D Det jag menar är att när man har dubbla ventiler så förvärms även kallvattnet när nedre delen av tanken är för sval för att bereda vv. :D
15 svar · 5,9k läst
·
S
Strixx: Jag gjorde det själv efter det att huset kommit på plats. Jag borrade ett hål i en av det "igensatta" friskluftsventilerna till grunden, och drog sedan ett spiro rör till det stället där jag ska ha kaminen. Spiroröret hängde jag upp med hålband. Inget konstigt. Tog väl en halv dag allt som allt.
1 svar · 1,6k läst
K
KJE: Om den ska vara vattenmantlad så finns ju den här: EF-Thermo 28, längst ned på sidan, den borde ju kunna värme ett helt hus radiatorsystem. Länk: http://www.biofuel.se/enviro.aspx EDIT: Verkar som det är något fel med ovanstående hemsida. Kolla cachad version hos Google, här:
3 svar · 4,6k läst
Fotografen
Fotografen: Beräkning av expkärlets storlek orsakar en del huvudbry, på Beulcos hemsida www.beulco.se finns ett excelark att ladda hem, välj "tryckkärl" på menyn till vänster och sedan "beräkningsprogram" till höger. Observera att svaret på fliken "ipx" är kopplat till Beulcos sortiment, längst ned finns expvolym angett, blir det 201 l rekommenderas ett 300l kärl! Iofs alltid bra med marginal
0 svar · 5,8k läst
I
ingemar_o: oki tackar :)
5 svar · 29,6k läst
·
pellefant
pellefant: vitsen med en luftsluss är att om det börjar brinna i pannrummet ska man kunna ta sej därifrån utan att "ta med sej elden" vidare in i garaget, där det kan finnas tex bensinångor. det finns branddörrar som ser ut precis som vanliga innerdörrar
12 svar · 5,4k läst
P
ppalm: skulle nog mura upp med leca eller tegel runt rör och balkar så mycket det går. Och ovanpå detta gjuter man en >10cm kaka med armering. Konstruktionen ser nog ungefär ut som ett bord.
1 svar · 4,5k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Det finns billiga vacumrör från kina. Ska du köpa en ack tank så beställ ialla fall en med solslinga. Varken el eller pelletsen kommer bli billigare och det ska man nog ta med i beräkningen på sol panelerna Kolla in den här sidan som säljer vacumrör http://sfinxsolar.e-butik.se/
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.