Egentligen är det ju ursprungsfrågan. Det är ganska poänglöst att ställa sig frågan "vilken kökspanna" utan att också fråga sig "varför kökspanna". Det är just det vi har diskuterat nu, så jag tycker nog att det är mitt på ursprungsfrågan. Man ska inte tro att en enkel fråga alltid täcker in hela svaret.
 
Personligen tycker jag diskussionen utvecklat sig till något väldigt intressant. Det är ju det vi håller på med egentligen när vi bygger och renoverar; vi skapar oss en livsstil, efter våra egna förutsättningar och önskningar.

Jag kommer att installera en Kakelugnspanna och FTX-ventilation och eventuellt komplettera med någon eldstad till och solpaneler i framtiden.

För mig är känslan väldigt viktig, i alla sammanhang. Jag väljer bort laminatgolv som ser ut som trä och plåttak som ser ut som takpannor, mycket på grund av att jag vill att det ska kännas bra. Det här med att värma huset med el, vare sig det är direktverkande el eller med en värmepump känns fel. Jag vill att värmen ska komma från eld.

Nu bygger vi ett rätt litet hus, 123,5 m2, och ska ha en tvättstuga i vilken jag ska ha en tokisolerad acktank, ventilationsaggregat och andra maskiner som t.ex. centraldammsugare. Är det någon plats i vårt hus som jag inte vill ha sot och skräp så är det i tvättstugan, där man hanterar alla husets kläder osv. Därför vill jag inte ha en panna i detta utrymme, och att bygga ett separat pannrum är helt otänkbart på grund av utrymmesbrist.
 
Kasch skrev:
- en jäkla massa merjobb för mycket små besparingar men det känns väldans bra...
Det handlar ju om vad min vill göra med sitt liv - personligen sätter jag större värde på mitt eget arbete för hushållet och den avkastningen det ger i form av icke monetära kostnader som vedeldning, djurhållning, osv. Hellre det än att konsumera produkter och konstruerade upplevelser, men det hindra mig inte från att utnyttja modern teknik där jag efter eget godtycke finner det lämpligt.

Andra får fylla sina liv med mening och innehåll efter vad de finner lämpligt. :)
 
Jag håller fullständigt med Tomas och Kash (gaia har som vanligt också rätt :)

Först och främst. Parca-modellerna (som är nyproduktion av norra hammar - jag beställde faktiskt skiss på en detalj till parcapannan och det stod mycket riktigt norra hammar på skissen) är mycket dyr egentligen. Ett billigare alternativ kan vara att som i vårat fall, försöka få tag på en norra hammar för en billig penning (i bra skick).

Jag vill tillägga en sak i kökspanna vs pannrum. Helt klart. Mer bök med kökspanna, fast har man tänkt igenom det rakt igenom från början, så behöver det inte vara bökigt. Tvärt om! Mysigt och behändigt! Jag eldar hellre i kökspannan och får mysfaktorn på köpet än att springa ut till ett pannrum. Så säger jag bara för att jag har en kökspanna :p, skämt åsido.

Hur fungerar det i praktiken? Jobba 10 timmar är inga problem. Nej, inte ens då det är -25 grader. Vi eldar enbart i vår 20kW kökspanna och det fungerar bra. Jag tycker det känns som fattighuset då termometern står på 18 grader inne, men det är sällsynt. Då har det blivit kallt hastigt och man fuskade med eldningen dagen innan. Annars fungerar det mycket bra. Vi har en aningen (haha!) överdimensionerad ack-tank på 2m3. Som jag skrev i en annan tråd så går toppen bort eftersom varmvattenslingorna ligger där. Jag har aldrig varit med om att vi fått slut på varmvattnet. Hur som hellst. Vedboden står i huset bredvid. Man tar sin cykelkärra och kör 3-4 gånger i veckan (söndag är officiell vedpåfyllnadsdag) och slänger in dem genom en lucka på huset. Veden trillar in under köksbänken bredvid pannan. Klinker runt själva kökspannan gör att man får ett utrymme som tillåts vara skräpigt. Dessutom ser det trevligt ut. Alltihop smälter bra ihop med det i övrigt moderna köket. Som regel eldar vi 2-6 timmar per dag. Dvs då man kommer hem på dagen och en bit in på kvällen/lagomt så det är glöd kvar och man kan stänga luckorna på pannan. På sommrarna eldar vi ungefär vart tredje dygn för varmvattnet, men har funderingar på ifall man kan lösa den biten med solvärme.

Laddningen av tanken sker med självcirkulation och temperaturen i de olika delarna av tanken kan avläsas på en liten display på väggen ovanför köksbänken.

Låter det krångligt? Isådana fall har jag varit otydlig :) Det fungerar mycket bra. Skönt att bara behöva ta in ved en gång i veckan. Resten går av bara farten. Som förra ägaren sa 'man tänker inte på det efter ett tag... man vet att man med jämna mellanrum ska peta in några pinnar'. Är man inte ute efter dom där sista %'en kan man vara lite bekvämare också och elda 'fulla' pannor.

Skulle inte förvåna mig om Parcapannorna ligger på runt 30.000kr. Jag såg någon annan tråd här om pannor som låg på runt 15.000kr. Knappast gjutjärn som parcas dock. Prisvärt? Det beror ju på. Har man inte möjlighet till pannrum så är det ju en trevlig variant om du frågar mig och min sambo.

Sedan är ju husets storlek av stor vikt. Att värma 250kvm med en kökspanna känns inte speciellt rimligt :)
 
dogen skrev:
Jag håller fullständigt med Tomas och Kash (gaia har som vanligt också rätt :) )
Nån gång ska jag ta mig in på den listan... :-/

Nåväl, skämt åsido som frukthandlaren sa, jag tror mig ha fått svar på mina frågor om varför och hur. Dessutom lever jag vidare i tron att min "panncentral" är rätt för våra förhållanden.
Tack för upplysningarna i diskussionen.
 
Skulle inte förvåna mig om Parcapannorna ligger på runt 30.000kr.
Jag kollade upp priset från leverantören CTC för Parca, mellanstorleken, inklusive sidoplåtar: 35 500:-. Det är i mina ögon alldeles för mycket för en enkel kökspanna, även om den säkerligen fortfarande är den bästa/mest hållbara kökspannan på marknaden (har en granne som eldar med en Norrhammar från 40-talet). För mig blev det istället en Wamsler K158 (hette förut 156 vad jag förstår) för drygt 22000. Alternativet hade varit att skaffa en större, begagnad Norrahammar som man nog kan få i hyfsat skicka för runt 5000 kr. Wamslern är visserligen byggd i stålplåt (med undantag för roster och lite andra detaljer) men verkar vara av god kvalité. Har sett Wamsler-pannor som problemfritt varit i bruk i nära 20 år. Hergom/Classical är ett annat alternativ jag tittat på men det föll på att leverantören Eurofire menade att den inte ska eldas med det isolerande locket i nerfällt vilket jag vill kunna göra.
 
Nån gång ska jag ta mig in på den listan...
;D

Dessutom lever jag vidare i tron att min "panncentral" är rätt för våra förhållanden.
Det är jag övertygad om med dina utrymmen. Men det är alltid bra att få sådana frågor som du ställt och få formulera varför-därför. Sammanfattningsvis är kökspannor, liksom de flesta andra värmekällor, bra under vissa särskilda förutsättningar.
 
Jag håller helt med dig också, apersson850 :)

Har man ett hus som du, på 250kvm är inte kökspanna ett alternativ, om man nu skall elda med ved.

Så om man återgår till urpsrungsfrågan. Vilken skall han välja? Wamsler skall väl vara bra? Har hört flera som är nöjda. En norra hammar från 40-talet fungerar också. Våran är inmurad och plåtklädd (svart plåt) på framsidan. Borde fixa bilder på det hela.
 
Jag vet att dom är ohyggligt dyra - men har någon erfarenhet av en AGA ? Dom har ju en modell som är vedeldad med koppling för centralvärme. Sambon är helt såld på en sån ::)

http://www.igf/aga

Mvh
/Angelven
 
Bara en liten rättelse till adressen: http://www.igf.se/aga

Ett problem för de flesta lär väl vara att den ska köras på gasol eller naturgas. Gasol är ju inte särskilt billigt och naturgasledning är det nog få villor som har tillgång till. Annars ser den ju fin ut (Companion).

Edit: OK, det finns tydligen vedeldade varianter som du skrev. Men bara som hel spis, inte osm kökspannemodell väl?
 
Vi har precis köpt och fått en Agaspis (fyraugnars eldriven) installerad av IGF. Det har varit ett rent helvete, med en otrolig massa krångel från detta företag.
Vi står här nu med en repig felmonterad spis som ska repareras, ägnar timmar varje dag åt skrivelser till England, och till IGF som aldrig upphör att krångla. >:(

Ska ni köpa en Aga, välj en annan leverantör. Ryktet om denna spis superkvalitet är kraftigt överdrivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.