V
vitabergspredikan: Negativ? inte alls, till skillnad från pensionärsvärme där hålen går neråt, så eldas det alltjämt i en pelletsanläggning, och därmed finns det efterfrågan för det jag gör.
37 svar · 7,7k läst
G
gaia: Så bra att det ordnade sej till slut! Ha det varmt!!!! gaia
5 svar · 2,9k läst
F
Framerate: [citat] Nja. det blir ju samma resultat vilket som  ;) Bara det finns ett litet drag ut till skorstenen så är det OK. Öppna spisar kräver en skorstenspjäll men inte  stängda kaminer som har sin egen spjäll. gaia[/quote] Min erfarenhet av spjäll är från en Tulikivi på nästan 1,5 ton och där räcker det inte med bara ventilen om man vill ha maximal effekt av sin ugn. Värmen stannar
6 svar · 5,3k läst
P
Pake: TMV Alpha Keram UB, årsmodel 1996 (Nibe Alpha Keram UB, heter den nu), Effekt ved medel 15 kW, max 20 kW. Förra ägaren hade köpt den men han installerade den aldrig, så det gjorde jag när vi flyttade in för 3 år sedan. Har fungerat rätt bra trots den inte har fläkt. Lite liten eldstad i den, bara 55 liter och 0,4m ved, så jag får oftast lägga i två gånger per eldning för att fylla
3 svar · 5,6k läst
F
Framerate: [citat] Ja. Det är verkligen inte bra att andas i rök. Där vi bodde tidigare hände det att vi vaknade av att det luktade rök i vårt sovrum från våra kära pyreldande grannar. Tänk att vakna av det och dessutom veta att det är farligt att andas in skiten. Inte kul. Har varit en del info om partiklar och ohälsosam luft på nyheterna nyligen efter en medicinsk undersökning i USA. Kul att
23 svar · 10,8k läst
P
ppalm: Kör med start temp på 60° och stopp 80° på sommaren och med glödhållning avstängd. På detta sett så går brännaren på fulleffekt mest och eldar upp pannan några ggr/dyngnet. På sommaren har man inte samma behov av att spola kokhett vatten över den frusna kroppen så 60° vatten i 110L beredaren räcker gott för att duscha/svalka sig. Har en Bequem 15D (uppgr till 20D) brännare
14 svar · 4,1k läst
G
GR_B: När jag nu i slutet av denna månad får min Calmar V33 + 2 st 1000 l tankar installerade så är frågan. Om jag ur slavtanken tar värme till aerotempen i garaget,hur blir det då med skiktningen i tankarna,eller har det ingen betydelse. Så länge jag håller på i garaget så kan jag stoppa i några pinnar då och då.Då hålls temperaturen i tankarna så högt som möjligt. Vad händer med
0 svar · 2,7k läst
Hocke
Hocke: du kan montera in ett dykrör i toppen på pannan ,vedexen har ju två stigaranslutningar
4 svar · 5,3k läst
H
hlaoa: Hej! Hoke jag läste att du hade en vedex 3000. Är du nöjd med den? Hur stor acktank har du?
4 svar · 6,4k läst
K
KJE: Själv funderar jag på att ha en Enviro EF-Thermo 28 (pelletskamin) som primär värmekälla i mitt hus som jag ska börja renovera till sommaren. Den ska kopplas till en ackumulatortank och sedan vidare till elementen. Kaminen har drygt 17 liters vattenmantel och enligt Biofuel en effekt på 25 kW. Hittade den här: http://www.biofuel.se/enviro.aspx
5 svar · 4,7k läst
V
vitabergspredikan: Ok, så kanske det är. trodde faktiskt bara det var superfiren som hade det på det viset. Låter lite dumt i mina öron men nån kanske tänkt lite längre än jag.
6 svar · 3,4k läst
A
AndersG: Vi valde vår 1491 (tror jag) för att den var snygg och på specialpris :) Gav just under 4000 euro inkl montering och frakt. Vi håller ca 19-20 grader i huset, eldar oftast en brasa per dag efter middagen och då kryper värmen sakta upp 1-2 grader, dvs vi har oftast 18C då vi kommer hem och sedan får det krypa upp till 20C. Värmen pplevs som behaglig och den är varm ännu följande morgon
4 svar · 8,1k läst
·
Z
zetor: Hej, jag har eldat med havre i några månader nu och det har fungerat helt ok. Visst, det blir mycket aska, man måste nog tömma asklådan varannan dag eftersom askan är väldigt porös. Eftersom jag odlar havren själv så går det att få lönsamhet i det hela, priset jordbrukaren få är ju nåt helt annat än vad man får betala när man köper fullgott foder. Så ligger det till här på
8 svar · 3,4k läst
R
roke: Jag har kopplat en termostat före pumpen som stänger av om värmen i accen tar slut. Detta förhindrar onödig avkylning i golven.
7 svar · 5,4k läst
C
co: http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9179882714 http://www.tenico.nu/oppenspis.htm http://eknors.se/Vindar/oppna_spisar.htm http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/detalj.asp?leverantor=Frimurade%20Spisar&typ=oppnaspisar Googla öppna spisar så finns det mer!
1 svar · 4,5k läst
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Kan hålla med om att det saknas några centimeter gnistplåt på golvet. Men eftersom det finns 6 kakelugnar och 3 vedspisar i huset så är detta en bra lösning under byggtiden när det inte finns något centralvärmsystem. Magnus
8 svar · 5,4k läst
·
P
pool: Hej, Någon som känner till något om dom här nya etanoleldade, vägghängda spisarna som har dykt upp på senare tid? Är det bara en inredningstrend eller värmer dom faktiskt också ?
0 svar · 3,8k läst
Faidros
Faidros: Pelletspärmen JTI:s Pelletspärm vänder sig till alla som på olika sätt arbetar med småskalig eldning av pellets. Här får du veta mer om hur pellets fungerar som bränsle; om teknik, rökgasutsläpp, värmeutbyte m m. http://www.jti.slu.se/publikat/ovriga/pelletsparmen.pdf
0 svar · 2,8k läst
R
roke: Behöver man högre temperatur på vattnet när man använder plattvärmeväxlare? Jag undrar det jag. Däremot behövs det laddpump och styrning till den om man använder plattvärmeväxlare. Jag undrar hur beredningen fungerar om man skulle montera en ”burk” utanför/ovanför accen. Burken skulle vara fullproppad med kopparrörslingor. Burken skulle kunna flyttas upp till våningen ovanför
2 svar · 2,9k läst
V
vitabergspredikan: http://www.sotarverktyg.se/
1 svar · 4,8k läst
V
vitabergspredikan: eller varför inte ett rostfritt spiro
2 svar · 3,2k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Kan jag inte tro. Man ska ju inte ha på så mycket. Bara lite lite på veden. Fick massa kvar när jag tog bort olje tanken. Det var så mycket joks i den så man kan ju inte sälja den eller köra det i någon bil.
6 svar · 4,4k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Se till att isoleringstjocklek på tankarna står med. 90mm pur isolering är bra Rör isolering kan vara bra att få gjort. Det brukar vara rätt dyrt att få det gjort men om man ska göra det själv så är det lätt att det rinner ut i sanden.. Om du inte har valt ved panna kan du titta på testet som råd o rön har gjort av ved pannor. http://www.radron.se/templates/test____2199.asp
2 svar · 4,4k läst
P
ppalm: dreva med packningssnöre är alternativ nr 1 Eller pannkitt fast då bire det nog svårt att dra isär kaminen igen + att det har en tendens att spricka pga rörelser mellan kamin & murstock.
1 svar · 5,3k läst
E
Ellax: Vi kan fylla på ungefär 15 stycken 16-kilossäckar. Vi eldar enbart när vi är hemma, kompressorn i värmepumpen klarar av att hålla basvärme på 18 grader inne övrig tid. Om man kör fullt med kaminen så har jag hört att det går ungefär 5 säckar i veckan (kostar 35-40 kr styck om man köper enstaka på t ex Granngården). Vi gör alltså inte av med så mycket.
3 svar · 6,6k läst
ylven
ylven: Jag ringde min traktorverkstad och frågade var de köper ifrån. Det blev Odal/Lantmännen/Granngården i Gamleby. Där kostade 50 kilo 125 kronor inkl moms. Dock gick det inte åt så mycket, har kanske två tredjedelar kvar. Men det går nog åt vid andra tillfällen ;-) Det var ju iaf lättförtjänta pengar att riva ut tanken själv! Ca 75 liter eldningsolja värmer dessutom pannan nu isf
5 svar · 11,7k läst
D
Dem00niX: Svajit nja. visst. det rör sig lite. Men man håller viskan med ena handen och maskinen med andra. jag har min viska böjd nästan 90 grader så med handen som håller viskan styr jag även upp och ner i tuben med viss hjälp av maskinhanden. Ska försöka ta en bild. Tråden är centrerad . det jag köpte var lös pianotråd plus borsten. sen får man montera det själv. så fick man vad man
27 svar · 11,4k läst
2
2an: [citat] Jag har oxå en-kretssystem så det spelar ingen roll..
16 svar · 9,9k läst
L
Lidman: Lukta på veden, du känner direkt om det är "Tjiro-gadd" (som vi säger här i Piteå) dvs ved med hög kådhalt. Det luktar kåda lång väg och brukar sota en del när man eldar den. Dessutom brinner den extremt bra/fort. Brukar vara ett ypperligt tändmaterial när man t ex är ute i skogen och ska tända en brasa, eller har sur ved hemma  ;D // Lidman
5 svar · 4,5k läst
apersson850
apersson850: Jaha, de borde ju veta. Skorstenar ska sticka upp minst en meter över husets högsta punkt, har jag hört sägas i något vist forum, måhända detta.
6 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.