vitabergspredikan skrev:
Nej nej,
Men har varit med om det ett par gånger, och det har varit två eller tre olika brännare( en var janfire vill ja minnas, panna och allt).
Beror på att rökgaserna kondenserar helt enkelt, allt ifrån dyblött till lite mindre fuktfläckar på tapeterna. Bara bra för mig, men så är det.
Då är rökgastempen för låg..
Den ska vara min 65 grader 50 cm från toppen då är det inga problem kondens.. ;)
 
Vilket är viktigt att betänka, speciellt om man har en hög skorsten. Min är nästan 13 meter från där rökröret från pannan går in i skorstenen och upp till toppen. Har man då en supereffektiv panna, där rökgastemperaturen är väldigt låg redan ut från pannan, blir det inte alls bra i den andra änden.
Sen spelar det ingen roll om det är ved eller pellets man eldar med.
 
Kan man inte komma bort från kondensproblematiken med insatsrör+isolering?
 
Japp, det är ju det som man gör, krymper ner arean och isolerar. Sen blöter eventuell kondens inte igenom en slang heller. men i en gammal pannpipa stor som ett hissschakt kan det lätt bli lite fuktigt. Det som pelletsfolket sällan säger är att detta kan uppstå och därmed fördyra konverteringen.
 
Charlie skrev:
Men finns det nån hört talats om nån installatör som mäter rökgastemp i skorstenstoppen?? Kan nämna att min installatör var höjdrädd och vägrade klättra upp på taket...

//en av pelletsfolket
De har ja aldrig hört talas om..
 
Nä, det fick jag göra själv. Fast min installatör vågade sig ut på taket, även om ärendet då var att koppla ihop rören till solpanelerna.
 
Negativ? inte alls, till skillnad från pensionärsvärme där hålen går neråt, så eldas det alltjämt i en pelletsanläggning, och därmed finns det efterfrågan för det jag gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.