N
nicdah: Hejsan ! Jag håller med dig att fläkten kanske bullrar lite grand. Dessutom tar det väl längre tid att värma upp kakelugnen om man kör med fläkten på. Jag har ingen golvvärme att ta hänsyn till och i mitt fall vill jag kunna få upp temperaturen i rummet lite snabbare. Jag har ett stort hus och för att jag skall få runt värmen i de andra rummet krävs lite fart på luften. Har
3 svar · 4,3k läst
P
peterand: Jag har 4pipig Pex (wirsbo) ca 20 meter. Acctankar 2x750 i verkstan, den ena med VVB som matar en 300 lit elVVB inne i huset. Funkar bra, ingen mätbar förlust mellan börja och slutet på kulverten. På sommaren stänger jag värmeanläggningen helt och kör bara på elVVB vilket är sådär då klinkergolven blir svinkalla, en varm sommar är det skönt men hur ofta har vi det... Funderar på
4 svar · 2,0k läst
O
oderooy: Tack för svaret!
5 svar · 4,5k läst
S
Skorstenspojken: det är alltid upp till sotaren att godkänna kaminen och monteringen i sista ändan så om du ska importera från danmark så hör med sotarn först om de är ok. man kan alltid använda alla kaminer oavsett om de är typgodkända eller inte men brandavståndet ökar bara så de kan sluta med att du måste ha den 50cm från väggen istället för 10 men som sagt ring sotaren fört och kolla upp
2 svar · 1,4k läst
E
ejwbegysv: Jo det värmer ju 2 gånger med ved... När man hugger den och när man eldar den...
8 svar · 4,1k läst
apersson850
apersson850: Hoppla, det var skillnad, det.
29 svar · 4,4k läst
K
kalle26: Jag tror rörläggaren drar rörslingorna rum för rum... vi skall nog markera punkter i plattan, där man kan spika fast stöttor som används för att staga väggarna vid husresningen
14 svar · 4,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Inge egen erfarenhet men den har blivit sågad ganska friskt på http://www.pellets.info
1 svar · 1,6k läst
S
sjoluan: Min sotare gav mej ett handfast tips som visst var ganska vanligt förr när man eldade i vedspisar: Elda med potatisskal! Har inte testat själv men undrar om någon annan gjort det och hur det funkar. Är det stärkelsen som gör "det" eller vad?
0 svar · 2,4k läst
E
e0peter: Tack för tipset! Jag hittade senare Kakelugnspannan, http://www.kakelugnspannan.com/, som tillverkar och säljer vattenmantlade kakelugnar som kan fås i traditionellt eller rostfritt utförande. De finns i storlekarna 370L, 600L och 800L och verkar generellt kunna leverera mer effekt än Nordic Värmesystems kaminer.
2 svar · 2,1k läst
pellefant
pellefant: ctc 2200 är säkert jättebra till pellets, men för vedeldning är den nog inte lika lämplig pga låg effekt.
14 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] 1400 kWh är per meter travad ved vilket borde innebära att glappen redan finns i traven. Källa: Energikontor Sydost http://www.energikontor-so.com/energi-miljo/driftskostnader.htm#F%F6ruts%E4ttningar [/quote] Javist , du har rätt! gaia
16 svar · 5,7k läst
S
sjoluan: Du har väl luftat ur systemet ordentligt???? Om inte gör det! Eftersom allt annat verkar OK!
12 svar · 3,4k läst
K
Kasch: Jag hade ett liknande problem när jag ersätte vår gamla kökspanna mot en ny, större (också bredare) kökspanna. C:a 1 dm av pannans ovansida gick in under köksfläktskanten, c:a 60 cm ovanför pannan. Resten av pannan var inga problem. Det slutade dock med att jag byggde om fläkten eftersom sotaren krånglade (när jag känner värmeutvecklingen ovanför pannan kan jag nästan förstå
2 svar · 9,8k läst
·
Hammarskallen
Hammarskallen: Tack för alla svar, verkar som jag får leta efter en annan installatör!
6 svar · 3,7k läst
R
RoffeN: Gr B. Det ska vara ett batteri. Den andra hållaren har inga bleck i sig. Tack RoKe. Hade väl tänkt göra nån snygg låda till termometrarna men har inte haft tid. Vävtejp fungerar bra till det mesta. :) Roffe
7 svar · 1,2k läst
·
K
kajakmannen: :) Han har kört 1 ton sedan februari och ingen uraskning samt att asktråget är fyllt endast till 2/3 del. Ytterst lite stoft på konvektionsytorna. Han kör med en brännare (tror det är en Pellex) som är monterad i en Bisol accumulator tror jag den hette. EBKn är byggd av plattor så att han får en ca 20 cm lång flamisolerare med kvadratiskt tvärsnitt sen kör han även med en keramisk
2 svar · 1,8k läst
S
Sniff: Jag köpte precis en effectapanna med automatisk sotning, 9 kW elpatron som går igång om jag glömmer fylla på pellets/åker iväg en längre tid. Den har ett stoooort utrymme för aska. Den är även enkel att förstå sig på ;) Jag är helnöjd!
2 svar · 2,5k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Tack för detta och andra svar! Kompletterar med ett 50 eller 80 l, lutar åt 80, tryckexpkärl kan aldrig bli för stora...!!
6 svar · 746 läst
MickeM
MickeM: Nu är nya pannan på plats :D Röris ringde igår och frågade om han kunde komma idag han hade fått återbud hos en annan.
5 svar · 7,2k läst
2
2an: [citat] Pa el mm/vp är undertryck man mäter.. T.ex motdragsluckor som sitter på skorsten el rökröret ställer man in så dom öppnar för att draget inte ska bli för högt o då måste draget mätas.. Motdragslucka ska alltid finnas så investera i en sådan oxå.. ;) Här finns mätare för att mäta draget http://www.kimo.se/katalogframes.asp?storhet=40 Bara att välja en som klarar att
6 svar · 2,2k läst
2
2an: De är nog helt normalt.. Då du eldar med ved så brinner det ju inte i vedutrymmet men nu har du ju lågan från pelletsbrännaren där..
1 svar · 2,6k läst
D
Daddy-R: trolig förbrukning kan vara runt 25 000 kWh, men då är cirka 5000 hushållsel, som du inte kan ersätta med ved 8-)
2 svar · 12,1k läst
Fotografen
Fotografen: Det går alldeles utmärkt. Alla regler angående placering av panna mm finns att läsa i Boverkets Byggregler, BBR, på Boverkets hemsida. Rekommenderas starkt!!
2 svar · 3,3k läst
Macke202
Macke202: Stort tack!
2 svar · 2,3k läst
gadeberg
gadeberg: DEt var rörisen som stött på lite olika sotare. Men deta ska meddelas till rörisen att allt är ok, är han osäker han jag ju bara hänvisa till Boverket då. Vill ju inte dra alla sotare över en kam men... Han vi har ska visst vara bra. Men verkar som att i de flesta fall de har något at säga till om som kanske inte rör deras område
3 svar · 2,5k läst
D
davva36: Tackar och bockar för de utförliga svaren.
3 svar · 18,6k läst
pellefant
pellefant: fjärrvärmeventilen är av märket danfoss
3 svar · 2,6k läst
K
kellbiff: mitt hus är på 250m2 byggt 1935 o tilläggsisolerat 1990 så jag vet inte riktigt vad mitt värmebehov är Anders
4 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.