apersson850
apersson850: Kanske det gör, men det beror ju även på hur du anordnar solinstallationen. Ska du ha vakuumrör med heat-pipe eller något annat? Har du sådana vakuumrör är det förhållandevis lätt att ordna för partiell förångning, som är ett sätt att lösa överhettning, om man har för liten tank. Ev. element i källaren är ett annat sätt, där man kan dumpa överskottsenergi. Jag eldar med
3 svar · 2,2k läst
G
GR_B: Kollade länken till en rökgastermometer på Clas i sjön. Dom hade en riktig rökgastermometer med nippel för 99:-. Funderade först hur jag skulle få fast termometern på länken. Däremot så funderar jag på att borra ett nytt hål på sidan av stoset. Som det är nu pekar termometern 45 grader uppåt. Klart att man kan leva med det.Får väl skaffa bättre belysning i källarn.
47 svar · 7,2k läst
apersson850
apersson850: Har jag inget vettigt att säga håller jag truten.
11 svar · 4,7k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Det är inte något "måste" att ha röret inne i ugnen, jag tycker bara att det blir en mer diskret installation så. Var kommer röret upp vid plattan? Är det framför ugnen, dvs framför askluckan (läs framför eldluckan ifall du inte har asklucka)? Ifall det är framför så kommer det funka fint eftersom draget kommer bli just där. När det gäller rörets placering på utsidan
4 svar · 2,3k läst
peoe
peoe: Tja, främsta skillnaden är väl egentligen för din del självcirkulationsmöjligheterna om strömmen är borta... Så bor du utanför stan kan det ju vara värt mellanskillnaden bara där...
1 svar · 5,1k läst
peoe
peoe: Jag får svara själv... Under lite andra förhållanden idag - kallare ute och ingen blåst samt ett källarfönster öppet gick det på andra försöket när skorstenen blivit lite varm att få drag i skorstenen så att brännaren gick som den skulle utan att det rök in. Jag har konstaterat att brännaren har ett relä för att styra skorstensfläkt, skall bara se om det där går att ställa
6 svar · 1,4k läst
0
0840: Värmepumpar är ett fenomen som jobbar med låg temp, vet ej varför men så är det tydligen.
4 svar · 5,4k läst
H
henfo: Vi har nyligen köpt ett hus med direktverkande el (ca 150 kvm med öppen planlösning). Korkat att köpa ett hus med direktel kan man tycka, men tanken från första stund var att sätta in en pelletskamin. Förhoppningsvis klarar man det mesta av uppvärmningen med den. Vi var först intresserade av Extraflame Contessa, men den återförsäljare vi hittade via Narvells hemsida sa att han slutat
0 svar · 3,1k läst
J
johan_mattsson: Ja, men då får man ringa sotarn då.
2 svar · 1,2k läst
P
Per-Erik: det han menar är att pannan inte rymmer så mycket aska..  o den måste då tömmas hyffsat ofta när det är kallt ute.. när det är 15minus ute så kanske var 5:e till var 10:e dag.. beroende på panna.. Vissa brännare behöver också rengöras "ofta" var 7-10 dag eller liknande.. Så man gör båda sakerna samtidigt..  Men räkna med jobb en gång i veckan. Vinsten är iallfall ca 50% av
3 svar · 2,3k läst
P
Pius: Vi har som bäst gjutit plattan och placerat tilluftsröret lite på sidan mot där vi tänker ha kakelugnen. Nu har jag fått höra att röret borde komma upp under kakelugnen, någon som vet ? Vi skall också ha vedspis, skorstenen blir emellan dessa.
0 svar · 3,3k läst
2
2an: [citat] En aquawarm kopparflexkulvert har ca 10W/meter vid 90°
1 svar · 3,1k läst
K
kusteldaren: Skall byta anläggning och funderar på bästa lösning. Har litet trångt pannrum som maximalt rymmer acktank på 1500l. Är det då bättre att placera pannan i pannrummet och en större acktank i ett uthus med ca 10m kulvert? Fördelen är ju en större acktank och merplats i pannrummet och därmed en bekvämare eldning. För övrigt är det väl bara nackdelar med kulvertar fram och tillbaka,
0 svar · 1,9k läst
A
abel48: Ska ha en ctc v35 eller en vedex panna. Men på ctc v35 så står det att den levereras med rökrör för anslutning uppåt eller åt sidan. Jag ska bakåt, passar det då inte? Måste jag köpa till nått annat rökrör? Och vad kan det kosta i så fall? På vedex är det ju med rökrör för anslutning bakåt. Mvh anders
0 svar · 1,1k läst
D
davvethepirate: Somelvis: Triomaxen har seperata eldstäder för ved och olja men det kanske du visste redan. /Jonas
6 svar · 1,7k läst
H
hamjon: Hej alla glada Jag har en Euronom A25fr panna med en beo10 olje brännare men nu är min olja slut och den e lite smådyr att fylla och grannen min rekomenderade mig att byta till Pellets då är min fråga kan jag montera en pelletsbrännare på denna pannan eller måste jag byta panna någon som vet? tacksam för tips på det som behövs gärna så billigt som möjligt som vanligt ;)
0 svar · 4,5k läst
F
FireMaster: rostfritt insatsrör är det bästa i ditt fall.
1 svar · 3,6k läst
S
S3: [citat] ;)
8 svar · 3,7k läst
H
husmannen: Jag har precis bytt till mig en vedspis, en Norrahammar 619. Jag hittar ingen informarion om den på nätet men kanske är det någon som vet lite mer än att det är en vedspis med två plattor och ugn.
0 svar · 3,8k läst
F
FireMaster: jobbar delvis med att instalera braskaminer och kan säga i  ärlighetens namn att det inte är supervackert direkt men de blir ju en billigare lösning. ta god tid på dig med böjarna de är krångliga att montera. se till att de sitter ihop ordentligt.nja jobbigt o jobbigt han måste ju ta ner innertaket och kapa tacktolarna. dessutom kan de mycket väl vara så att takstolarna i fråga är
13 svar · 6,3k läst
S
: [citat] Fick hjälp av en kompis ...men tack så mkt ändå..
13 svar · 9,0k läst
A
abel48: Tackar så mycket för svaren. MVH Anders
3 svar · 2,4k läst
T
ThomasB: Det beror på vilken form den har, en rektangulär behöver stagas upp med plattjärn. En cylindrisk kan byggas tunn och lätt. Tala om dimensionerna och tryck så skall jag räkna ut Smin. Dock inte på en rektaulär, det är lite komplicerat.
2 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: [citat] Jag saxar Hemmakattens inlägg - läs hela den tråden. Min EcoBaby blev knappt 5000 billigare än om köpt i Sverige. Installationen är enkel men den är ännu inte besiktigad.
5 svar · 4,0k läst
F
FireMaster: 125 funkar bra på pellets då du inte är beroende av lika stor kanalarea men om du ska elda med ved behöver du mer. storleken beror lite på hur stor stosen är på pannan och längden på kanalen men skulle ändå rekomendera 150. alternativt en glidgjutning eftersom du troligen inte kommer få ner en 150 slang.
1 svar · 2,6k läst
K
Kasch: [citat] Det finns två svar på den frågan som jag ser det: 1. Bekvämlighet - och det kan jag avundas när jag står på vedbacken. 2. Rörfirmorna - när jag funderade på pellets försökte ALLA firmor utom en övertala mig att skaffa bergvärme trots att jag från första början sa att det var ointressant för mig. Dessutom omöjligt för mig med VP utan att byta ut alla radiatorer till ett
25 svar · 13,3k läst
J
joppe73: att jag länkar till swebo kan bero på att jag är väldigt nöjd med dom o vill sprida det även rinkaby tack vare deras priser själv har vi bytt från direktverkande el till vedpanna med 3acktankar o golvvärme i hela huset
8 svar · 2,3k läst
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Det är en jätte bra grej o ha! Jag kör med innegivare och det funkar kanon
1 svar · 2,5k läst
Karkulla
Karkulla: Tack! Då sover jag gott inatt ;)
7 svar · 5,5k läst
·
2
2an: Jag kör pellets mot acktank (500 l) med beredare men det skulle varit slingor istället då man får ut mer vv ur tanken el förvärmningsslinga innan beredaren.. Kör med eltändning april-nov övrigt med underhållsglöd.. Brännaren går nu knappt 2 tim var 36-48:e timme beroende på hur mycket vv vi gjort av med.. Har en årsförbrukning på 4,6 ton o ett bulkförråd på 13,5 m3/ ca 8,5 ton
14 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.