[quote author=KalleT link=1147534578/0#14 date=1147805135]

Jag funderar trots min värmepump på att skaffa solfångare för tappvatten bara för att det hade varit kul. Det behöver inte bli så dyrt om man med goda vänner pular ihop anläggningen själv. quote]

Det tycke jag du ska göra. Jag byggde min med hjälp av en studiecirkel. Materialet kom från Solvärmegruppen och systemet Leosol 3. Vet inte om dom finns kvar.
Hursom så är det en dålig idé att elda under sommaren pga den försämrade verkningsgraden genom värmeförlusterna. Solvärme och ved är den ultimata lösningen!

Roffe
 
Exempel: ([länk])
Vaccumrörssolfångare Beräknat Årsutbyte 1486 kWh 6750:-
varmvattenberedare med solsinga 7500:-
=14 250 inkl. moms (+ frakt)
Kanske kan nämna att dessa solfångare testas av SP under sommaren vilket förhoppningsvis gör dem bidragsberättigade. Och då blir det ingen lång ROI...
 
KalleT skrev:
=14 250 inkl. moms (+ frakt)
Glöm inte drivpaketet ;)
5 525 kr
 
Andreas_Hansson skrev:
[quote author=KalleT link=1147534578/0#14 date=1147805135]=14 250 inkl. moms (+ frakt)
Glöm inte drivpaketet  ;)
5 525 kr[/quote]

Nu har dom höjt priserna så det kostar 14050:- för tappvatten solpaketet inkl drivpaket men då tillkommer tanken..

Combipaketet tar dom nu 22063:- för på grund av stigande kopparpriser..
 
Mina solfångare lär nog aldrig betala sig jämfört med ved. Jämfört med oljan de hjälper till att ersätta betalar de sig i ett nafs.
Men det är smidigt att slippa elda alls, när det är hyfsat väder. Just nu ger det inte mycket. Dessutom måste jag ha värme på i huset, annars blir det för kallt.
 
Eldar bara med ved året runt och det funkar bra!!

Planer finns på en solfångare!
 
eldar var 3 dag funderade också på solpanel men som nån nämnde, spillvärmen
håller källaren varm och torr.
jobbar på snickeri som har börjat göra briketter av spillet.
får det billigt så jag kör på med det.
 
Lånar tråd lite... Finns det solfångare/vv-beredare som endast behövs kopplas till varmvattenberedaren? Utan acktank osv... Billigt och enkelt ska det vara
 
Problemet är väl var du ska göra av energin på sommaren?
Mitt solfångeri ger ungefär 7 kW när solen skiner bra. Det ger minst 50 kWh på en bra soldag. Det måste till lite volym att värma upp, så att man har värme kvar till resten av dygnet, och inte skickar anläggningen i kokning bums.
 
ok..
Så här då : Solpanel - Acktank 1000l - 20l expkärl - vv beredare. Duger fint?
 
Gratis ved= eldning av ved HELA året! ;D
 
Ja givetvis eldar man hela året om man har de gratis! Ser ingen anledning till solvärme då
 
Det är bekvämare med solvärme. Fast några pengar finns ju inte att spara in.

Slutna expansionskärl: 10% av totala vattenvolymen.
Öppna kärl: 5% av totala vattenvolymen.
Vilken sort det än gäller, är 20 liter för lite till 1000 liters tank.
 
apersson850 skrev:
Det är bekvämare med solvärme. Fast några pengar finns ju inte att spara in.

Slutna expansionskärl: 10% av totala vattenvolymen.
Öppna kärl: 5% av totala vattenvolymen.
Vilken sort det än gäller, är 20 liter för lite till 1000 liters tank.

Missade en nolla... ska vara 200l.. vill ev, utöka med en till tank senare...
 
Hoppla, det var skillnad, det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.