Byggnadsfysik
andreascarlsson: [citat] Svarade i fel tråd! Jodå, taket är rivet, vatten har dragits om och jag håller nu på att sätta väggar. Efter det kommer elektrikern och drar el. Ska även höja dörrarna (separat tråd kommer) innan jag kan fortsätta. Sen montering av tak, väggar och nytt golv. Efter det är bara inredningen kvar… Ser ut ungefär så här just nu.
ElleH: Ok, tack! Ska kolla det!
pelleulf: Hej! Skall välja stålbalk till mitt garage som har nästan platt tak. 2graders lutning. Garaget är 9 m djupt och 6m brett. Garaget är förlängt i djupled från 6m till 9m, Den befintliga balken är placerad på halva bredden och går bakåt, nu när det är förlängt 3m vill jag inte ha nån stolpe på 6m som den gamla låg på utan ny spännvidd blir då 9m. Taket består av reglar som
Jan Ullström: Hejsan. Vi planerar att ändra om planslösningen i en del av vårat hus så det passar oss bättre. Tanken är att röda väggar ska bort Blå streckad linje ska byggas nya väggar Röd streckad vägg är jag ganska säker på att den sitter där just för att underarmen på takstolarna är skarvade där. Lite info om delen av huset. 1 plans med källare under hela delen Källlare uppbyggd med
gargamelsbadru: [citat] Tack för svar
MultiMan: Vad säger konstruktionsritningarna? Edit: Går den i nockens riktning och med tanke på hur den ser ut har den troligen en bärande funktion. Ser jag rätt att du redan sågat sönder den? Men som sagt, alltid kontrollera ritningar och/eller med en byggnadsingenjör innan man börjar riva.
Oldboy: [citat] Ja. Ett skikt lerbruk fungerade både som vindtätning mot golvdrag och som gnagarsäkring. Lerbruk är lämpligt då det är det mest smidiga/flexibla bruket som klarar viss rörelse från trä utan att spricka. Det går också att armera för att minska sprickrisken ytterligare. Dessutom är det himla smidigt att trossbottens brädor, bjälkar, liksom syllen kan vara hur ojämn, sned
Farstatjej90: Det är inte ett dolt fel..... Antingen kan detta drivas mot säljaren och då genom att det gjorts utfästelser som visat sig inte vara sanna. Där behöver vi veta mer om exakt vad som lovats i handlingar från försäljningen...... Eller så kan detta drivas mot besiktningsmannen/-kvinnan som man då får hävda inte gjort sitt jobb. Utifrån det du berättat hittills tror jag i alla fall det
AG A: Jag är tämligen säker på att väggen inte är bärande. Man tycks ha märkt ut de bärade väggarna med svarta punkter/linjer på ritningen. Men, hursomhelst ska höra med styrelsen innan du river väggen.
snoooze: [citat] Kolla på träguidens konstruktions- och dimensioneringsverktyg för att se vad det borde vara för dimensioner i ett tungt tak. Jämför med det du har så kan du få en uppfattning om det kommer funka.
Lennart12: Hej, Något enligt nedan skulle kunna funka där du sätter på en UPE-balk utanpå väggen och skruvar in i väggen under varje träbalk samt skruvar fast UPE-balken i ändarna. Detta förutsätter att det är "rimliga" laster på träbalkarna samt att det inte är en massa våningar rakt ovanför. Du kan även behöva skruva i varje vertikal träregel så att de inte ramlar ner när du plockar
HenrikHuslöse: Är stålbandet kanske för att hålla ihop väggen i dragled? Det är väl i så fall tänkt som armering så att väggen inte spricker.
mexitegel: Det finns som sagt flera faktorer att beakta. Du skrev att det är sutteräng med fullstora fönster i den del som nu planeras bli sovrum. Isåfall är ju jordtrycket mot den sträckan på gaveln mindre än den som är inritad som tv-rum och därmed inte en besvärande faktor. Vad gäller bärigheten för bjälklaget är väggen troligen inte bärande, medan den andra väggen som går mitt i
Lennart12: Hej, Placera balken så att där är ca 2 cm utrymme mellan ovankant balk och underkant betongbjälklag. Detta utrymmet kan du torrstoppa med en trögflytande expanderbetong, dvs. tryck in betongen mellan balk och betongbjälklag. Stålbalksupplagen kan du palla upp så att du får ca 2 cm utrymme mellan underkant balk och upplag och sen kan du torrstoppa dessa upplagen också. Sen kan du skruva
Dilato: [citat] Att borra ett hål, sätta in en plugg och en skruv är inte åverkan.
Fabian W: Hej allihopa. Vi har nyligen fått en lada där vi vill byta ut den nedersta delen av en vägg eftersom den har ruttnat. Vi planerade därför att låna 2 domkrafter och byta ut den bit för bit. Men när jag tittade bakom de övre panelerna ser det ut som om taket inte stöder sig på väggen och även på marken ser det ut som om det finns en struktur bakom den. Har någon någonsin sett något
Possetossen: Hej! Är på väg att buda på ett hus som det står är från 1909 så vet inte exakt hur gammalt. Skulle behöva era kloka råd eftersom jag själv inte är insatt. Ska flytta in själv med två små barn och har inte supergod ekonomi för stora projekt. Räknar med att behöva lägga om tak och köpa ny värmepanna så har buffert för det i princip. Fråga 1 Rören i huset är bytta fram till
Jo-han: Det [citat] Det där med moment kring en viss punkt är lite lurigt, för det vi är ute efter är kraftjämvikter runt den punkten som beräknas för att kunna lösa ut den okända resulterande kraften. Vi är inte intresserade av något moment i detta fallet. I vissa system kan du inte ställa upp en entydig kraftjämvikt (kraftens fördelning är alltså inte entydigt bestämd) och du får
cbrolin: [citat] Jag hade nog mer svaj än så. Fyra meter långa 145-reglar utan kortlingar. Bröt upp golvet, sågade av alla reglar på mitten och gjöt en betongbalk tvärs igenom. Samt installerarde kortlingar. [bild] [bild] Nu känns det stadigt.
olgavolga: [citat] Hmm det är armeringsjärn i den och då är de ju bärande konstruktion.
Isakare: [citat] Jag förstod dig utmärkt och beskrev bara en betydligt klenare skarv som jämförelse. 1.7 meter över 20 cm är mer än väl.
Jordekorren: [citat] Ååh den är inte kul. Fyfasen! Blir alltid mycket mer jobb än vad man tror det ska bli.
BirgitS: De gulmarkerade väggarna sannolikt inte bärande, undantaget skulle vara om det är en balk i vardagsrumstaket.
scorp1on: Konstruktören har även en konsultförsäkring som kan täcka in sådana kostnader
Vgt: [citat] Min första tanke mär jag såg bilden. Skulle se för hemskt ut. Borde limmat bättre bara, och ganska enkelt att åtgärda...
Sernando: För en 8500 mm bred carport, känns 4050 mm bred balk, som lite väl kort. 😁
BirgitS: https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstocken.63392/ https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstock.61570/