Byggnadsfysik
scorp1on: Du räknar egentyngden som en linjelast. Du kombinerar sedan lasteffekterna av denna last och punktkrafterna dvs moment, tvärkraft.
mexitegel: Bredden spelar in, men inte lika mycket som höjden. Vad gäller spånskivan behöver den i så fall vara limmad och skruvad i reglarna för att bärigheten ska öka ytterligare.
Harey: [citat] Jag är lite fundersam kring köldbrygga... Min gles(28x70) går först mot hammarbanden precis under den dikt an glesen kommer installationsskiktsregeln 45x45 dvs den är på hammarbandet ca 17mm. Detta är ju också en köldbrygga? Men det kanske inte är något som påverkar/man tar hänsyn till?
Aneda: [citat] Är det ångtätt så har åtminstone luften väldigt svårt att ta sig igenom
Bernieberg: Då behöver man räkna ut vilken spänning det blir i balken och jämföra med något styrkevärde. För samma lastfall som tidigare så räknas (max)spänningen ut som böjmomentet dividerat med böjmotståndet. Böjmotståndet kan hittas i samma tabeller som tröghetsmomentet. Om man väljer sträckgränsen (gränsen för permanent deformation) som styrkevärde och antar att det är stål S235
raveper: Ser ut att sitta med minst dubbelt så många skruv som behövs.
Enber: Det blev ungefär cc60 mellan 95-reglarna, jag jag har vändskivor för LK golvvärme i ändarna (som är ca 60), sen anpassade jag måttet emellan så det blev lite lagom, strax under cc 60 (LK:s raka golvspånskivor behöver inte ha reglarna på något särskilt mått så länge det understiger 60 eftersom skarvar inte behöver hamna på en regel).
pacman42: [citat] Innertaket bär ju ingen vikt, det är ju bara veckad papp. Så om innertaket ligger på väggen så kan inte väggen vara bärande. Men... ...som redan påpekats, felaktiga renoveringar kan ju göra att den behövs ändå.
AG A: [citat] Jag är utbildad byggnadskonstruktör. Precis vad du du måste anlita. För trots mina kunskaper har jag inte ens hälften av förutsättningarna för kunna ge dig ett korrekt svar. Det är för många okända parametrar. Det är som sagt inte enbart balken som måste beräknas heller. Hoppas du finner någon som kan komma och titta, och hjälpa dig.
Vyze: Detta är en lockläktpanel utan luftspalt va? Sett nedifrån. Det droppade en del därifrån så jag antar fukt trängt in mot väggen.
Installation: [citat] Den bär ju även det yttre hörnet på loftet. En konstruktör kan förmodligen hitta en lösning som funkar. Men det kommer bli dyrt att ordna.
BirgitS: Välkommen till forumet! Snickarnas lösning låter väldigt konstig. Kan inte byggnadskonstruktören hjälpa er med att få till en bra och säker lösning? Det är ju sådana som är utbildade i det till skillnad från snickare.
Smeafan: Okej, det sitter ingen takstol rakt ovanför väggen men det kan ju ligga en balk på den som går till väggen bredvid kanske. Får ge mig upp på vinden å gräva i spånet helt enkelt 😄
Klass0n: Förstår! Jag rev en bit av en lekablocksvägg med slägga. Det var en mäktig duns när den föll 😎
Grannbiggie: [citat] Haha jo precis, ville väl hoppas på att 70% ner i marken skulle räcka men får bli att åka och köpa lite stolpar imorgon och börja kapa 🫡 Jag ska inte ha någon överliggare men tack för tipset.
Olf Oggler: Jag tycker man kan se på bilderna att det är en slipsats överst. Sedan konstruktionsbetong.
Razmataz: Jag tittade bara lite snabbt på nedböjning. Och det ser ju ganska försumbart ut vid de lasterna du nämner. Det kanske kommer kännas lite flexigt kring de två 1999mm rören. Men i så fall kan du säkert stadga upp i efterhand med en stötta på var sida. Ser direkt inte helt dumt ut med biltemabalk. Edit: Med ett moment på 120*9.82*0.46=~=550Nm så får man en böjspänning på 193
BirgitS: Källare från 70-talet brukar ha en oisolerad betongplatta. Det är väldigt dyrt att värma upp rum med golvvärme när en stor del av värmen går nedåt och värmer upp marken under huset. Det förekommer även att golvvärmen under de förutsättningarna orsakar att markfukten stiger upp i väggarna.
Fuffinanna: Har ett liknande hus, vad blev svaret ngående bärande väggar?
FGLIN: Jag vill bygga en bod med måttlig isolering, jag hade tänkt mig 95 eller möjligen 120 mm. Väggen blir då tex 12+95+11+12 = 130 mm tjock + luftad fasadkonstruktion. Jag vill inte ställa väggen direkt på platta utan ha en sockel ngnstans mellan 300 och 800 mm hög och den bör också vara isolerad även om man ju lär bli tvungen att göra den tunnare, tex 50 mm men helst mer, sockeln bör
MrJay: [citat] Han var inne 9 månader efter inlägget så skulle tippa på att han överlevde
A.S: [citat] Inget problem. Så skall det inte kunna bli om man har någon form av isolerat typ kanalplast. Ånga/varmluft kondenserar mot kalla ytor.
Gamlahuset1800: Hej, Vi har ett gammalt hus. Troligen 2 gamla parstugor som sitter ihop och sen fått en extra våning osv. Det finns både ett inrett loft i huset, samt en inredd övervåning över halva huset. Men dessutom finns en oinredd del. Vi funderar på att inreda den. Enligt kommunen inget behov av bygglov då det redan finns en dörr in och det inte betraktas som en vind. De har sett utrymmet. MEN Det
Kaelli72: [citat] Inte bästa bilden men jämför med stupröret så ser du hur mycket taket sticker ut. Ca 20 cm kanske? Fasaden utanpå den murade väggen är ursprungligen putsad men har nu på gavelspetsen svart träpanel av samma typ du ser på framsidan.
Anonymiserad 358496: Det går en massa skjuv i balken, den behöver limmas för att ta det. Hur du lyckas med det på plats och kvalitetssäkrat vette tusan alltså. Det du behöver göra är att kontakta en konstruktör som berättar vad och hur du ska förstärka, i pappersformat som du kan ha med i bygglov/bygganmälan. Lycka till!
BirgitS: [citat] Med ett våningsplan ovanför bör det väggen vara bärande. Du bör anlita en byggkonstruktör som kan räkna på vilka dimensioner som behövs på en balk ovanför öppningen och tjockleken på de pelare som balken behöver vila på. Du behöver också en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas.
Helen111: [citat] Tack för svar! Enligt Eldabutikens expertis behöver den inte längre gå över taknocken, regler har ändrats.. Det förklarades från byggnadsnämnden att det måste vara en skalenlig ritning för att kunna bedöma om regler följs. Det ska också bifogas en ritning på hur kaminen ska placeras inne samt en ”kontrollplan”. Nu har jag beställt kaminen och installation turligt nog,
S_Moln: [citat] Ja det borde ju bli mindre risk för kondens på någon konstruktiv del på detta vis. fukttillskottet inne på vinden kommer vara litet och ångspärr ska sättas upp. Det är ju kanske snarare ifall det någon gång skulle vara kallare inne på vinden än utomhusluften (med hög fuktighet), då skulle det kanske kunna bli kondens på utsidan. Men det klarar väl pappen? 🤔 Att isolera
Ackeobd: [citat] Verkar vara hålsten. Dagens öppning verkar inte vara förstärkt med något utan det är enbart ett stort hål rakt genom väggen tom ända upp till taket. (Man ser brädorna som är fastspikade på bjälklagen i nuvarande öppning, så har det nog vart i minst 40 år.
Rumpnissen: Återkoppling. Balkong står nu fint, jag byggde den under v26. Blev tre pelare tryckt limträ 90x90 och uppepå dessa skruvlimmade 195-reglar som bärlina och uppepå dessa skruvreglar 170 cc60. Balkongdjup 280cm från husvägg till pelare. Alltihop är stabilt och förvånansvärt stumt. Märker ingen svikt alls trots att spännvidden är i längsta laget. Gjorde undertak med enkla plåtar