Byggnadsfysik
mattiasohult: [citat] 10m Hittade nu beijers dimensioneringsprogram och inser att deras rekommendation är ganska långt ifrån 90x225 som jag har fått rådet att sätta in. Jag ska kontrollera hur det ser ut ovan garageporten imorgon som också är 2,4m bred.
SvanteC: De ska inte vara plugg om de ska sitta i regeln. En ordentlig skruv lär behövas eller ett fäste som är designat för uppgiften, typ: https://reko.life/Takfaste-Kraftigt-Tra.
Foto76: Det är inget timmerhus men väggen står på en stock som i sin tur står på kantbalken på ena sidan och på skorstensgrunden på andra sidan samt är avlastad på två ställen på mitten på sten.
fribygg: Jag skulle överväga ett par eller gärna flera impregnerade kraftledningsstolpar med 2 tums virke ovanpå
bossespecial: Om kattvindarna ska öppnas upp och de vertikala reglarna ska bort så bör du kontakta en konstruktör. Takstolens verkningssätt förändras så det kommer behöva växlas av. Dessutom hänger även bjälklaget upp i de vertikala reglarna så effekten på bjälklaget behöver även kontrolleras. Utan att veta hur grunden ser ut så skulle jag försöka korta ner öppningen i hjärtväggen, 5m
lulle64: Hej! Har ett rumstak som satt sig, troligen av för stor snölast. Rummet är ca 4,6m x 6m. (Se bild). Sitter fackverk den långa vägen, taklutning ca 7˚, snözon 3, papptak. Tanken är att lägga IPE200 på Limträstolpe 90x90 på var sin sida, stående på syll i vägg. Kan detta vara rimligt? Någon som med säkerhet kan ge ett svar? Helst ingen killgissning. Tack på förhand [bild]
atomlab: Sätt en planka på var sin sida som du är nöjd med och spackla upp hörnet med Ardex 828 så fixar målaren sedan resten.
Gladh: [citat] Sitter någon extra bräda under reglen som jag tar bort och sätter en tunnare så blir det mer plats mellan karm och reglar.
Jaggatagga: Kanske behövs triangel-element mellan pelarna? Förstår inte riktigt vad som ger stabilitet i sidled (höger vänster i bilden sett).
Plommonper: Hej, Har köpt ett enplanshus med parallelltak utan vind. Kan därför inte se takstolar på vind. Någon med kunskap som kan se om väggar markerade i gult är bärande då jag önskar riva dessa? Så som jag tolkar sektionsritningen så är endast ytterväggar bärande? Stämmer detta? Tacksam för hjälp! [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Peter_Ker: Kolla på Bergoplattor istället. De är gjorda för garage.
AlexMcHugh: Det känns ju lugnande, då jobbar jag med ångspärrtejp vid luckans kanter och ser till att luckan är tät mot karmen.
lnvinzible: [citat] The house is made of ytong 365 blocks and it's a puts facade. There are no insulation as its ytong. What would you consider to be the best solution?
BirgitS: [citat] Korrekt men det står text på vinden "FACKVERK" som i fackverkstakstolar och därför stämmer det jag skrev. [citat] I Sverige har fackverkstakstolar varit vanligt sen början av 60-talet, åtminstone när det gäller vanliga enplansvillor med eller utan källare.
Emma841: [citat] Tyvärr inte Matti, detta är en arkitektsektionsritning, visar bara på rumsytor. så den är högst troligt inte bärande. finns den med på en konstruktionsritning, är den definitivt bärande
Pierrelu: [citat] Tack för förklaringen! Det går ej att specificera i beräkningen, och det står inte vad jag kan se någonstans i slutberäkningen heller Det ända som står är: "Beräkningsnorm: Europeisk konstruktionsstandard - EKS12 (BFS 2022:4)"
BirgitS: [citat] Förlåt, jag bara inte förstod hur du kunde veta något om takfotens konstruktion etc. som du skrev om. TS har inte varit inloggad sen i höstas så kan ju se om citat och tagg kommer fram. [citat] @ante.official
jonaserik: Minst en vecka ska du vänta, betongen verkar fast efter ett par dygn men är inte redo för större påfrestningar. och ev brytning i infästningen.
scorp1on: 9.5 kN (950 kg) motsvarar nedböjning 20 mm 14.25 kN (1425 kg) motsvarar nedböjning 30 mm 19 kN (1900 kg) motsvarar nedböjning 40 mm (Det är alltså ett linjärt samband) Observera att nedböjningen inte alltid är störst i fältmitt eller under punktlasten. Denna punktlast ska enligt konstens alla regler också reduceras (eftersom vi räknar baklänges) med en viss faktor. Tänk 950 kg/ 1.35
Installation: [citat] Du vill ha tätt mellan regel och golv/tak/vägg. Hur är egentligen egalt.
scorp1on: Vill du räkna dem deformationerna så se mitt tidigare inlägg
Nyblivenmedhus: [citat] Tack!! Ja, eller hur? Det ser heltokigt ut som det är nu:crysmile: Hela pannrummet är för övrigt som en orange krigsbunker, så ni förstår nog viljan att fixa till...:D
ranzor: Hej, Undrar om det är någon konstruktör eller annan som har koll på bärande väggar här på byggahus? Behöver göra om planlösningen på ovanvåningen i vårat 30-talshus som innebär att en bärande kattvindsvägg behöver försvinna. Originalritning, så här byggdes huset på 30-talet [bild] Så här ser det ut idag, en vägg på nedervåningen är borttagen och en balk är uppsatt med
je_le: Hej, Det är en kommod av sten, eller egentligen terrazzo. Den är limmad och formstabil i sig så den behöver ingen ram eller dylikt att vila på utan jag har tänkt mig 3 upplag/konsoler som får vägas in och bära tyngden.
rikard454: [citat] I det här fallet funderar jag på att ha väggar, visserligen låga sådana (ca 1000mm) med ett CC på 600 mm. Men det hade ju varit trevligt om det gick att göra taket med CC 1200 med den dimensionen på virke jag funderade på - typ halva jobbet och halva materialkostnaden… /Rikard