Byggnadsfysik
Marlen Eskilsson: Det här forumet är till för teoretiska och generella diskussioner om byggnadsfysik. Har du ett specifikt problem med byggmaterial eller byggteknik, ställ frågan i delforum Byggmaterial & byggteknik.
Kane: [citat] Nej, det är reparation det är frågan. Inte en förändring av husets bärande delar.
David_Berglund: Har oxå ett linbaneprojekt på G och lyfter en gammal tråd eftersom den innehöll lite relevanta tankebanor. Jag klurar på att bygga en ganska lång bana och har ganska bra koll på den trigonometriska delen av det hela. Men jag kör lite fast med insikten att wiren frifaller som en hyperbol-kurva som väl kan approximeras som en parabel, och dessutom är elastisk. Det blir rätt avancerad
VillLäraMigNytt: Tack för svar! Har kontakt med föreningens styrelse så vi får se vad de säger..
Testarn: Finns det ingen information om hur det är byggt i prospektet? Kan ni höra av er till kommunen för att få ritningarna för huset för att se om det finns luftspalt eller inte? Är det trästomme eller är det något annat i väggen? Om det har fungerat sedan 40-talet så borde de ha blivit ett problem redan tänker jag... å andra sidan så duschar och tvättar vi mycket mer nuförtiden och
BirgitS: [citat] En åtgärd brukar vara att skicka in en bygganmälan till kommunen och för att i den visa hur man har kommit fram till hur avväxlingen ska göras kan man behöva ett utlåtande från en byggkonstruktör.
Sebastian Freij: Tack för alla tips! Nu har jag knackat ner till grunden. Jag misstänker att det suttit kalkputs på den var väldigt porös. Min magkänsla är att köra på kalkputs och inget med cement i. Dammar något djävulskt när jag borstar på det, så det blir ett jättejobb att få det helt rent på väggarna. Vad rekommenderar ni?
Hybro: Nu är det kväll o lugnt. Jag tror att det finns ent5 upphängning av röret, alltså där det knäpper. Har troligen således med rörets längdutveckling i förhållande till temperaturen uppe på vinden, som troligen varierar mellan 0 grader och 10 -15 så här på vintern.
Mwelander: Kommunen svarade f ö så här Betr bygglov för utbyggnaden av vardagsrummet Gällande frågan om bygglov för att bygga ut vardagsrummet så gör vi bedömningen att det inte krävs, om inga andra tillbyggnader har gjorts sedan nybyggnation, då fastigheten ligger utanför sammanhållen bebyggelse och ni då har möjlighet att nyttja undantaget i 9 kap. 6 § Plan- och bygglagen om tillbyggnaden
Grottan: Tackar för alla svar, blir ju lite att fundera på, har ju hållit väl i dess nuvarande form under många år så kan man återställa funktion med ett bättre förband i den centrala skarven så är det ju en mer lagom insats. Trots all verkar ju fackverken vara helt opåverkade så då känns det ju lite fel att börja riva i det - centralt är det ju däremot så att man kan se ett uppenbart
robertsund: Tänkte höra om de är nån som är kunnig på laster med stålbalkar. Jag är på väg att resa ett dubbelgarage med en portöppning på 4000mm. Det är självbärande takstolar med betong tegel och sovloft. 7680 är måttet mellan väggar, fulla bredden på takstolar är 9460. Porten kommer vara mot takfoten och bära av ca 4,5 takstolar. Räcker en HEA 200 balk är frågan?
bearmaniac: Då tolkar jag det som att det som jag har ringat in i rött, i tron att det var ett enda element, egentligen är två stycken element? Isf skulle jag vara försiktig med att ta ner den utstickande väggen - jag skulle åtminstone inte göra det utan ytterligare förstärkande åtgärder. Min känsla, efter att ha bott i ett sånt här hus i åtta år, är att det räcker att sätta en rejäl
GoForIt: Det är ju konstruktörens ansvarsförsäkring. Jag har, peppar peppar, aldrig behövt utnyttja någon än.
plainsimple: Kom på att jag inte uppdaterat hur det blev i slutändan. Det slutade med att vi tog en annan firma som reglade och la golvspånskivor. Ursprungliga firman fortsatte sedan resten av jobbet.
David_Berglund: Nu är det ju klinkers på golvet sedan länge, men det blev/är otroligt styvt. Mycket styvare än det nya CC300-golvet på 250mm lättbalk. Kändes som att hoppa på betonggolv nästan. Sen är det ju en okonventionell lösning som nog inte passar alla, men jag skulle nog gjort samma igen om jag stod inför samma förutsättningar som jag antydde senast.
Lechuza: [bild] [bild] Tog också hål rakt igenom bjälklaget för att flytta avloppet tvärs över
Danooo: Hej. Ska ge mig i kast med renovering av ytterligare ett rum i vår kåk. Jag har renoverat ett rum tidigare och då använt mig utav porös fiberskiva och gipsskiva. Huset är putsat utanpå gråbetongsblock (tror jag). Kåk från -49 på gotland. Jag valde att inte tilläggsisolera eller plasta då jag hört från andra att det kan skapa fuktproblem. Jag är nöjd med resultatet men tänkte
AdamHag: [citat] Jag fattar! 🙂 Ja, det är huset sett uppifrån.
keihin84: Har hittat beräkningsverktyget på byggbeskrivningar.se och fått till förslag t.ex Limträ 115x315 GL30c är lämplig att använda. Kan det vara rimligt?
AdamHag: Gott nytt år och tack för kloka inspel ang. mitt projekt. Efter konsultation och klurande har vi kommit fram till att väggen är bärande, om än inte under någon större vikt. Limträbalk kommer sättas in och nu klurar jag på vilka dimensioner som krävs. Huset är byggt enligt följande där röda streck är takstolar och det blå strecket är väggen jag vill ta bort. [bild] Jag
Gimp: [citat] Ja, tror du får väga hur mycket dom är ivägen kontra kostnaden att ens få fram en offert och i nästa steg offert för jobbet. För att staga upp hela ladan i sidled behöver det nog göras ex vindlastberäkningar, så att få fram ritningar för att kunna begära in offert kanske drar iväg till 50-100k. En grov gissning från mig som gärna gissar för lågt för jag tycker illa om
snaggletooth: Finns även skruv gjord för att skruvas direkt i lättbetong. https://www.clasohlson.com/se/Lattbetongskruv-forsankt-T30,-Dacromet/p/40-9572
Avemo: [citat] Nu är det ju så förvirrat att ett absorptionskylskåp och ett adsorptionskylskåp är två helt olika saker. Och båda kan drivas med en annan värmekälla än el. Absorptionskylskåp är väl främst dyra för att det är en liten nischad produkt. När det uppfanns blev det mycket vanligt både för att det kunde drivas utan el och för att det var billigare än ett kompressorkylskåp.
Rejäl: [citat] Det är själva ytgolvet som bestämmer toleranserna som tex. parkettgolv så får du titta på vad dom ställer för krav på jämnhet.. Såhär säger Kährs att undergolvet ska vara.. [bild] https://www.kahrs.com/globalassets/kahrs/consumer/documents/installation/woodloc-5s/advice-installing-kahrs-woodloc5s-2017.pdf
LinPur: Tack för svar! Det finns mindre sprickor på andra ställen i huset, men har nu fått reda på att huset iallafall är byggt på berg, så det känns lite lugnare. Jag var orolig att hela huset höll på att sjunka eller liknande. Jag ska hålla koll på sprickorna över tid och se så att de inte förvärras. Är det något annat som kan vara bra att tänka på?
J-banan: [citat] Det borde inte blåsa in mycket mer. Om du skulle ha en till öppning på en annan vägg skulle luften strömma igenom. T.ex. vindskydd man har för djur i hage har 3 väggar
victorpajas: [citat] Bra tips. Tack för hjälpen! Ha en fin dag!
Claes Eriksson3: Hej, Jag har ett hus från tidigt 80-tal, där det fortfarande finns originalinredning från byggåret. I tvättstugan och ett av badrummen finns våtrumstapeter, medan ett annat badrum har kakel på väggarna och plastmatta på golvet. På flera ställen har våtrumstapeten vridit sig i hörnen och släppt/bubblat upp. I badrummet med kakel har ett hörn spruckit i fogarna (endast ett hörn),
Kardan79: [citat] [citat] Jag hade personligen valt att inte lägga fullt så mycket krut på skruvandet av läkten (80mm-skruv cc 400mm). Istället hade jag i åtminstone viss utsträckning skruvat OSBn med skruv som räcker in i reglarna (kanske med 4,2x55-65mm). 25x38-läkten riskerar att spricka sönder en hel del. Särskilt på de reglar där två skivor möts. Därför hade jag föredragit att sätta