Svårt att avgöra men men tycker väggen ser klen ut och dörröppning har ingen bättre avlastning en övriga. Kan vara en öppning som satts igen senare men också att taket bytts ut

Gott nytt år och tack för kloka inspel ang. mitt projekt. Efter konsultation och klurande har vi kommit fram till att väggen är bärande, om än inte under någon större vikt. Limträbalk kommer sättas in och nu klurar jag på vilka dimensioner som krävs.

Huset är byggt enligt följande där röda streck är takstolar och det blå strecket är väggen jag vill ta bort.
Ritning av husets takstolar markerade i rött och en bärande vägg markerad i blått, motsvarande en diskussion om dimensionering av limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder mig av dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se men hittar inte en modell som passar mitt projekt. Här kanske ni på forumet kan vara till hjälp?
Vikten som ska bäras består av 415 cm pulpettak med 4º lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5.

3D-illustration av en byggnad med pulpettak, där takstolarna markeras i rött och en bärande vägg som ska tas bort markeras i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår denna modell rätt så räknar den ut dimensionen på takbalkarna och inte limträbalken som ska hålla vikten av takbalkarna. Ska jag välja någon annan modell i programmet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.