1 291 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Förstärkning takstol
Tänker du dig då att man gör en bit som passar in mellan snedsträvorna och i princip ersätta laskarna i mitten?A AG A skrev:
Fackverket såg fint ut när jag fick upp en kamera och kunde inspektera lite bättre - lite ytrost på spikarna men annars som ”nygjort” så här 55 år senare
Har inte så mycket att bidra med i denna fråga men jag pratade med en takstolsfabrik för en tid sedan och de sa att jag skulle använda spik ostället för skruv i takstolskonstruktioner, för spik "gifter sig bättre med trä än skruv" och ger en mycket bättre homogen hållbarhet.G Grottan skrev:Har ett hus byggt 1970 där garaget har relativt flackt tak (c:a 4 grader) där förmodligen tidens tand och snölast skapat en nedböjning på mitten - som mest hängde innertaket ned 120mm och då utan yttre last.
Öppnade upp innertak och stämpade upp de tre takstolar som gett med sig så det är ingen akut situation men behöver ju som sagt göra något åt detta.
Konstruktionen är enkel och förhållandevis klen - ser ut i princip så här:
[bild]
Själva takstolen (gul) är i dimension 145x45, laskarna (grön) är i dimension 145x45 och snedstävorna (blå) är i dimension 22x95. Spännvidd på takstolen mellan upplagen på väggarna är c:a 6m
Den nedre lasken är spikad med 12st 4" spik och den övre lasken är spikad med 8st 4" spik. Snedsträvorna är spikade med två 4" i vardera bjälke. Det som har hänt över tid är att framförallt spikförbandet i den nedre lasken har börjat ge efter så det blir en nedböjning på mitten - var 120mm innan stämpning och då utan annan last än råspånt och tjärpapp.
Spontant känns hela utförandet av skarvningen som en väldigt svag punkt men frågan är hur man kan bygga om detta så taket håller för snölast över tid.
En arbetshypotes är att ta bort snedsträvor och lask på en sida i taget och ersätta dessa med en skiva konstruktionsplywood som förankras med lim + spik eller skruv och sedan repeterar man processen med nästa sida av takstolen.
[bild]
En 1200mm bred skiva skulle i princip överlappa hela nuvarande konstruktion men frågan är om en 20mm K-plywood och förbanden blir starka nog?
Har sökt information om takstolskonstruktioner men inte hittat något relevant för denna konstruktion - i dag så är det ju dessutom helt andra krav och möjligheter att optimera material, skarva med spikplåtar som pressas in i materialet etc.
Är öppen för alla förslag och ideer så länge det går att realisera från undersidan. Undviker helst någon tvärgående balk då det drar med sig en massa annat stök
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 094 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 094 inlägg
Jag skulle kört på plywood alternativet, skruvlimma på så långa bitar som möjligt på vardera sida av varje takstol. Tvärsnittet i plywooden kommer vara mycket högre än regelstumparna i fackverket och har fördelen att kunna fördela ut lasten bättre.
Använd skruv, hela funktionen bygger ju på att får bra tryck mellan delarna så att friktionen mellan ytorna fördelar lasten, kraften ska inte gå genom skruv/spik egentligen.
Använd skruv, hela funktionen bygger ju på att får bra tryck mellan delarna så att friktionen mellan ytorna fördelar lasten, kraften ska inte gå genom skruv/spik egentligen.
Varför inte bara anlita en konstruktör som räknar detta och ger dig alternativ?
Jag tycker att det ser rimligt ut, men ett alternativ till de där skruvarna som jag själv använt när jag reparerat en knäckt takstol är att borra genomgående hål, sätta i gängstång och stora brickor. (40-50mm förzinkade brickor brukar finnas i närheten av förzinkade gängstänger på järnhandeln)
Kom ihåg att trycka upp lite extra innan du börjar skruvlimma oavsett vilken metod du väljer, för det kommer ju sacka lite när du tar bort den hur stabil lösning du än bygger. Så "tricket" är ju att få den att sacka ned till det ursprungliga läget, men exakt hur mycket det blir kommer du snart att märka.
Lycka till!
Kom ihåg att trycka upp lite extra innan du börjar skruvlimma oavsett vilken metod du väljer, för det kommer ju sacka lite när du tar bort den hur stabil lösning du än bygger. Så "tricket" är ju att få den att sacka ned till det ursprungliga läget, men exakt hur mycket det blir kommer du snart att märka.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "gängstänger"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag skulle tagit bort både laskar och snedsträvor. Sedan sågat ut och ersatt med bitar av plywood, precis som du tänkt.G Grottan skrev:
Tackar för alla svar, blir ju lite att fundera på, har ju hållit väl i dess nuvarande form under många år så kan man återställa funktion med ett bättre förband i den centrala skarven så är det ju en mer lagom insats. Trots all verkar ju fackverken vara helt opåverkade så då känns det ju lite fel att börja riva i det - centralt är det ju däremot så att man kan se ett uppenbart fel.
Får ta och fundera lite på alternativen:
1. Skruva i befintliga laskar
2. Ersätta centrumbiten med konstruktionsplywood
3. Bygga om hela takstolen
Så länge fackverket är helt kommer det i princip endast vara dragande krafter så alternativ (2) känns möjligen tveksam då det blir 50% av plywood som tar upp krafterna så där tror jag (1) är ett bättre alternativ - möjligen man skulle ersätta lasken med spikningsplåtar - det skulle då bli en plåt på 140x400mm i stället för en lask på 600x150.
Alternativ 3 blir ju som sagt ett helt annat projekt och mer kostsamt / tidsödande - när det nu var fackverk vilket jag inte trodde från början så känns det lite som att man lagar något som inte är trasigt.
Får ta och fundera lite på alternativen:
1. Skruva i befintliga laskar
2. Ersätta centrumbiten med konstruktionsplywood
3. Bygga om hela takstolen
Så länge fackverket är helt kommer det i princip endast vara dragande krafter så alternativ (2) känns möjligen tveksam då det blir 50% av plywood som tar upp krafterna så där tror jag (1) är ett bättre alternativ - möjligen man skulle ersätta lasken med spikningsplåtar - det skulle då bli en plåt på 140x400mm i stället för en lask på 600x150.
Alternativ 3 blir ju som sagt ett helt annat projekt och mer kostsamt / tidsödande - när det nu var fackverk vilket jag inte trodde från början så känns det lite som att man lagar något som inte är trasigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärkning mellan takstolar? 🥴
Lösvirke & Timmerhus -
Förstärkning av takstolsöverarm vid balkskarvning
Tak & Vind -
Takstol - Avväxling eller förstärkning utav 1 takstol.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapa ur i takstol, förstärkning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygglov för förstärkning av takstolar
Bygglov