1 496 läst · 27 svar
1k läst
27 svar
kyla huset med kylskåp (hear me out)
500 spänn på biltema. Då har du pengar över till en ficklampa.Gimp skrev:
https://www.biltema.se/hem/hushallsmaskiner/kylskap/minikyl-4-l-2000037849
Du missförstår mig. 100w el ut. Om du har en kamin och värmer ett peltierelement och kyler de på andra sidan får du ut 100w el vid rätt temperatur. Typ som kaminfläkt men med fler element eller vad man ska kalla dem.Gimp skrev:
Men det går att få ut mer men är såklart dyrare!
Man kan producera el med peltierelement!
Ett kylskåp drar ca 100W när kompressorn är igång. En portabel AC, avsedd för att kyla ett rum, drar ca 2000W. Så du behöver 20 kylskåp för att få bra kyla i ett rum.
Om du på allvar vill kyla ditt hem billigt så kan du utnyttja markkyla. Gräv ner ventilationsrör i metall på ett par meters djup i en slinga i trädgården. Därifrån kan du leda sval luft in i huset.
Om du på allvar vill kyla ditt hem billigt så kan du utnyttja markkyla. Gräv ner ventilationsrör i metall på ett par meters djup i en slinga i trädgården. Därifrån kan du leda sval luft in i huset.
Jaha, ja, åt det hållet går det åt ett gäng.E Emanuel01 skrev:
Har nog kanske 50st element liggande, om jag får tid över ska jag prova någon gång vad dom ger.
Tanken jag hade var att bygga ölkylar runt poolen av 60x60mm aluminiumfyrkantsstång med hål borrat för en ölburk och 8st element runt, men när det är varmt ute hinner inte ölen ens bli varm innan den är slut ju...
Har startat ett liknande projekt men hittat en pytteliten kompressor och en liten kondensor och tänkte köra 2 slingor till 2 rostfria muggar för att kyla. Kommer köra r134a.Gimp skrev:
Jaha, ja, åt det hållet går det åt ett gäng.
Har nog kanske 50st element liggande, om jag får tid över ska jag prova någon gång vad dom ger.
Tanken jag hade var att bygga ölkylar runt poolen av 60x60mm aluminiumfyrkantsstång med hål borrat för en ölburk och 8st element runt, men när det är varmt ute hinner inte ölen ens bli varm innan den är slut ju...
Sorry till ts med!
Tack för tydligt och bra svar. Samt förslag på förbättring <3G gbgustaf skrev:Ett kylskåp drar ca 100W när kompressorn är igång. En portabel AC, avsedd för att kyla ett rum, drar ca 2000W. Så du behöver 20 kylskåp för att få bra kyla i ett rum.
För att ett peltierkylskåp i praktiken bara brukar klara att kyla cirka 15 grader från omgivningens temperatur vilket inte räcker sommartid. Ett absorptionskylskåp är mycket bättre och lika tyst. Adsorptionstekniken har dessutom fördelen att den kan drivas av vilken värmekälla som helst. Den behöver inte vara eldriven. Den har också bättre verkningsgrad än en peltierkyl fast den är också mycket dyrare.Gimp skrev:
Så ett dyrt ljudlöst välfungerande kylskåp. Det måste vara ett absorptionskylskåp.
Nu är det ju så förvirrat att ett absorptionskylskåp och ett adsorptionskylskåp är två helt olika saker. Och båda kan drivas med en annan värmekälla än el. Absorptionskylskåp är väl främst dyra för att det är en liten nischad produkt. När det uppfanns blev det mycket vanligt både för att det kunde drivas utan el och för att det var billigare än ett kompressorkylskåp.E Eld skrev:
Klicka här för att svara