152 288 läst · 1 557 svar
152k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 333 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 333 inlägg
Korta svaret är väl att jag inte kan det, trots rätt gediget kunnande i elektronik. Den svaga länken i kedjan är inte styrelektroniken utan att det är ett std elektromekaniskt relä per fas/nolla.MultiMan skrev:Ni som kan elektronik bättre än jag, kan ni förklara hur man kan påstå att elektroniskt hopkopplade reläer kan få samma säkerhet som mekaniskt kopplade när något går fel? För mig låter det som en omöjlighet och ett allvarligt avsteg från standarderna. Vill bara försöka förstå hur man ska kunna godkänna en sådan lösning.
Det går väl även som lekman tänka sig olika scenarior, tex reaktion på mindre strömmar, snabbare brytning, självtestning av funktion, statistik och som tidigare nämnts är det inte risk för något mekaniskt fel.MultiMan skrev:Ni som kan elektronik bättre än jag, kan ni förklara hur man kan påstå att elektroniskt hopkopplade reläer kan få samma säkerhet som mekaniskt kopplade när något går fel? För mig låter det som en omöjlighet och ett allvarligt avsteg från standarderna. Vill bara försöka förstå hur man ska kunna godkänna en sådan lösning.
Men, om man brainstormar såhär räcker det inte att skriva i svar till ESV att man "believes" att det är lika säkert. Det är sånt man skriver på ett internetforum.
Sen är jag personligen lite tveksam till om det är så att man använder samma reläer för fasbalansering som för att bryta ström vid jordfel. Men det kanske är obefogad oro.
Först måste man definiera vad som är "säkerhet".MultiMan skrev:Ni som kan elektronik bättre än jag, kan ni förklara hur man kan påstå att elektroniskt hopkopplade reläer kan få samma säkerhet som mekaniskt kopplade när något går fel? För mig låter det som en omöjlighet och ett allvarligt avsteg från standarderna. Vill bara försöka förstå hur man ska kunna godkänna en sådan lösning.
Idén med de mekaniskt kopplade polerna för noll och tre faser är att alla sluter/bryter samtidigt.
Frågan är om det egentligen är den bästa säkerheten man kan få?
Några aspekter att fundera på:
- I en trefasinstallation i en fastighet, där man har Y-kopplade laster, vill man säkerställa att man inte har spänning på faserna utan att ha en nolledare ansluten. Speciellt vill man inte ha spänning på mer än en fas utan att nolledare är ansluten, eftersom detta kan orsaka att de Y-kopplade lasterna (mellan fas och nolla) på någon fas kan få högre spänning än de normala 230V, vilket kan orsaka skador på utrustning och i ofördelaktiga fall brand. Så för säkerhet måste man alltså se till att nolledare bryts samtidigt eller efter fasledare, och sluts före eller senast precis samtidigt med fasledare.
Det finns reläer som har en lastkontakt och en övervakningskontakt som är kopplad till lastkontakten, så att man kan detektera funktionen av lastkontakten. Använder man fyra sådana, så kan man förregla reläerna så att nollan inte släpps så länge en eller flera faser ligger på, och att ingen fas sluts förrän nollan slutit. Det kan göras helt elektromekaniskt utan inblandning av annat än en enkel diod eller två. Alternativt kan man ersätta dioden med ett relä också, om man är rädd för halvledare så till den milda grad..
- Är det egentligen något behov av att säkerställa att alla faser kopplar till och från samtidigt? Kanske för en trefasmotor*, men det är inte vad vi har inkopplat till en laddstation, åtminstone inte en roterande sådan**, utan där kopplar vi in billaddare som ju ändå lastbalanseras genom att koppla till och från olika faser, så de måste alltså klara att faserna kopplas till och från oberoende av varandra.
- Om vi jämför situationen när en av kontakterna på faserna svetsat ihop mellan fallet med mekaniskt kopplade kontakter och individuella övervakade och förreglade reläer, så kan man faktiskt få en statistiskt bättre säkerhet i det här felfallet om man har möjligheten att koppla från faser individuellt. Dvs. om man kopplar från två av tre faser har man kanske 2/3 chans, eller åtminstone en viss chans, att felet låg på de faser som kopplades bort, men i fallet med de mekaniskt kopplade kontakterna kopplas ingen fas bort så fort en har svetsat fast.
Man kan alltså argumentera, att en delvis frånkoppling vid jordfel är bättre än ingen frånkoppling alls.
Bara som några tankekorn att fundera på såhär på kvällskvisten..
* Egentligen är det ju krav på att trefasmotorer skall ha motorskyddsbrytare som bryter strömmen till trefasmotorn om inte alla faser är närvarande. Och frånfall av bara en fas kan ske på grund av att t.ex. huvudsäkringen eller gruppsäkringen (Diazed smältsäkring) går, så vi har inte infört något nytt problem.
** Vissa föreslagna eller implementerade billaddare använder bilens motorlindningar som transformator eller switchningsinduktans, men eftersom motorn då står still under laddning av bilen är det inte samma problematik med fasbortfall i det driftfallet som i en klassisk användning av trefasmotorn som motor.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 778 inlägg
H.M.K. resonerar klokt men vad händer om man bara kopplar ifrån N?
Du tänker att tre st reläkontakter svetsar ihop samtidigt?H HenrikHuslöse skrev:
Förra gången fungerade det som tänkt, men vid nästa frånslag så har tre st av fyra svetsat fast.
Tja ...
Det borde kanske finnas en backup-funktion, t.ex. ett halvledarrelä också, som kan slå ifrån allt när felfunktion upptäcks, och sen inte går att återställa innan service är gjord.
Medlem
· Uppland
· 1 778 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Borde inte vara några större svårigheter att hårdvarumässigt konstruera hårdvaran så att man aldrig kan slå igång en fas utan att nollan också är med.
Medlem
· Uppland
· 1 778 inlägg
Eller om spolen till N reläet går sönder, behöver inte alls ske i samband med jordfel eller frånslag/tillslag.
Som jag ser det är detta en ny risk med lösningen att välja 4 enpoliga reläer istället för ett 4 poligt. Därmed inte sagt att det skulle vara omöjligt att hantera denna nya risk.
H.M.Ks analys att det i vissa fall kan vara bättre att ett enpoligt relä svetsar än att hela det 4 poliga reläet/kontaktorn fastnar, är också rimlig. Jag har faktiskt varit med om en brand som berodde på att ett värmeelement förblev spänningssatt på två faser genom en svetsad kontaktor, där den tredje fasens diazedsäkring gick i samband med kortslutningen som svetsade kontaktorn. Lösningen på problemet ovan blev 3 poliga bättre dimensionerade skydd istf diazed.
Som jag ser det är detta en ny risk med lösningen att välja 4 enpoliga reläer istället för ett 4 poligt. Därmed inte sagt att det skulle vara omöjligt att hantera denna nya risk.
H.M.Ks analys att det i vissa fall kan vara bättre att ett enpoligt relä svetsar än att hela det 4 poliga reläet/kontaktorn fastnar, är också rimlig. Jag har faktiskt varit med om en brand som berodde på att ett värmeelement förblev spänningssatt på två faser genom en svetsad kontaktor, där den tredje fasens diazedsäkring gick i samband med kortslutningen som svetsade kontaktorn. Lösningen på problemet ovan blev 3 poliga bättre dimensionerade skydd istf diazed.
Undrar när elsäkerhetsverket börjar titta i bilens kraftelektronik, den är förvisso inte fast inkopplad... Men den blir ju hopkopplad med nätet.
Det finns säkert jättemånga lösningar som är både bättre och sämre än det som föreskrivs i standard. Jag är nästan mer orolig över Easee troliga konkurs än för själva laddarens säkerhet i sig. Dvs att jag inte vill sitta kvar med en otillåten och osupportad laddare som försäkringsbolag ev inte om den inte åtgärdas kommer försäkra.
Det finns säkert jättemånga lösningar som är både bättre och sämre än det som föreskrivs i standard. Jag är nästan mer orolig över Easee troliga konkurs än för själva laddarens säkerhet i sig. Dvs att jag inte vill sitta kvar med en otillåten och osupportad laddare som försäkringsbolag ev inte om den inte åtgärdas kommer försäkra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Ja, problemet med Easees lösning är att dom använder samma relän för att styra vilka faser elbilen får dra ström från som att bryta allt vid fel. Det blir ju tekniskt omöjligt då kravet i ena fallet är att man ska kunna styra dom individuellt och i det andra fallet ska dom vara mekaniskt sammanlänkade.
Men dom sparade 4 kg koppar och plast på den konstruktionen, eller hur var det?
Men dom sparade 4 kg koppar och plast på den konstruktionen, eller hur var det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Så är det ja, smart ur ett tekniskt perspektiv, dumt ur ett reglerefterlevnads.useless skrev:Ja, problemet med Easees lösning är att dom använder samma relän för att styra vilka faser elbilen får dra ström från som att bryta allt vid fel. Det blir ju tekniskt omöjligt då kravet i ena fallet är att man ska kunna styra dom individuellt och i det andra fallet ska dom vara mekaniskt sammanlänkade.
Men dom sparade 4 kg koppar och plast på den konstruktionen, eller hur var det?
Var nog mest plast de sparade, men något hekto koppar är inte omöjligt.
Jag kikade på VWs laddbox för något år sedan, då var det i princip bara normapparater i den, och dessa ska ju kopplas ihop.
Laddboxen sväller ju också snabbt i storlek när man gör så.
Vilka möjligheter finns det i Easee boxen att ”välja fas”? Kan man t.ex. välja att ladda en bil med 3-fasladdare på en fas?
Tänker att det skulle behövts fler än 4 reläer för att välja vilken fas som ska belastas vid enfasladdning?
Tänker att det skulle behövts fler än 4 reläer för att välja vilken fas som ska belastas vid enfasladdning?