150 910 läst · 1 557 svar
151k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Nej, man kan välja enfas eller trefasladdning i Easee laddboxen, men det är enbart för att laddboxen skall slippa att lista ut vilken som är aktuell. Väljer man enfas så går det inte att ladda bilen med trefas.E ErikAdolfsson skrev:
Jag laddar enbart enfas till min hybrid, och man kan tro att laddboxen skall välja en fas som har minst last, men jag har aldrig sett att den väljer någon annan fas än den första. Jag har Pulse, så systemet vet den aktuella lasten i varje ögonblick.
Definitivt OT för den här tråden men säger ni att effektvakt fungerar genom att koppla bort faser med hög belastning?
Funkar det så i alla laddboxar?
Det känns som om de reläerna får jobba ganska aktivt under en laddning i så fall.
Och att styrningen blir grov.
I mitt huvud styrdes detta mha tyristor styrning och/eller mosfets. (Det kanske är samma sak)
Funkar det så i alla laddboxar?
Det känns som om de reläerna får jobba ganska aktivt under en laddning i så fall.
Och att styrningen blir grov.
I mitt huvud styrdes detta mha tyristor styrning och/eller mosfets. (Det kanske är samma sak)
Det fallet behandlar jag i det ungefär mittersta stycket i mitt förra inlägg som du syftar på.H HenrikHuslöse skrev:
Med den förreglingskoppling jag lite hastigt skissade upp på ett gammalt kuvert, skulle fasernas reläer vara förreglade via övervakningskontakten i nolledarreläet, och inte kunna slå till om inte nolledarens kontakt är sluten. De skulle också falla om nolledarens relä av någon anledning faller trots att manöverspänning till reläerna kvarstår.
Håller med.E eleson skrev:
Och kraftelektroniken skulle ju kunna agera extra backup, för att ha två sätt att frånkoppla alla faser.
Min väljer nästan alltid L1, om den inte redan är högt belastad, då väljer den en annan fas. Däremot är den ovillig att byta, men det händer ibland. (Easee + Enegic lastbalanserare).Nissens skrev:Nej, man kan välja enfas eller trefasladdning i Easee laddboxen, men det är enbart för att laddboxen skall slippa att lista ut vilken som är aktuell. Väljer man enfas så går det inte att ladda bilen med trefas.
Jag laddar enbart enfas till min hybrid, och man kan tro att laddboxen skall välja en fas som har minst last, men jag har aldrig sett att den väljer någon annan fas än den första. Jag har Pulse, så systemet vet den aktuella lasten i varje ögonblick.
Reläerna kopplar inte bort någon fas,E ErikAdolfsson skrev:
det är laddaren i bilen som sköter det. När bilen laddar så ligger spänning på alla tre faserna. Laddaren i bilen avgör vilka faser som ska användas och hur mycket ström den ska ta. Information om hur mycket ström som finns tillgängligt (per fas) kommer från laddboxen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Kan du utveckla detta. Hur talar laddstationen om för elbilen hur mycket varje fas får belastas? Det finns inte i det PWM-baserade protokollet utan man får gå till något av dataprotokollen, vilka som nu implementerar det.
När vi laddar en laddhybrid (som alltid använder fas 1) samtidigt som elbilen laddar, så får den antingen fas 2 eller 3. När hybriden laddat klart så går elbilen oftast över till laddning på 3 faser. (Easee och Pulse)H hapazard skrev:
Du får nog läsa på lite bättre om Easee laddboxen. Man kan konfigurera boxen så att den alltid väljer enfas, eller trefas. Det du beskriver är default läget.lilytwig skrev:Reläerna kopplar inte bort någon fas,
det är laddaren i bilen som sköter det. När bilen laddar så ligger spänning på alla tre faserna. Laddaren i bilen avgör vilka faser som ska användas och hur mycket ström den ska ta. Information om hur mycket ström som finns tillgängligt (per fas) kommer från laddboxen.
Signalen på CP (Control Pilot) kallas PWM- styrning. Hur stor del (%) av hela pulsen som är hög talar om för laddaren i bilen hur mycket ström den får ta.Bo.Siltberg skrev:
Jag bifogar en klipp från specen. Jag rekommenderar att du läser specenför att förstå hur det fungerar.
Control Pilot (Current limit): The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available via the charging station with the help of pulse-width modulation: a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.
Frågan var ju hur bilen talar om för laddboxen vilken fas den ska dra ström ifrån. Inte hur mycket ström den får dra.lilytwig skrev:Signalen på CP (Control Pilot) kallas PWM- styrning. Hur stor del (%) av hela pulsen som är hög talar om för laddaren i bilen hur mycket ström den får ta.
Jag bifogar en klipp från specen. Jag rekommenderar att du läser specenför att förstå hur det fungerar.
Control Pilot (Current limit): The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available via the charging station with the help of pulse-width modulation: a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.
Det är ingen mjukvara inblandad i den förreglingskoppling jag föreslår i tankenöten jag skrev igårkväll, se ovan. Det är en helt elektromekanisk förregling som gör att nolledaren alltid är till om någon av faskontakterna är till.H HenrikHuslöse skrev:
Mjukvaran kan naturligtvis läggas till utanpå och kontrollera till- och frånslag av alla ledare tillsammans eller faser var för sig, men förreglingen av nolledaren relativt fasledarna påverkas inte av någon mjukvara eller ens analog elektronik, med undantag för en eller två dioder om man så vill.
Som väntat fick inte Easee igenom inhibition:
"Förvaltningsrätten förklarar att en domstol kan besluta om inhibition om det finns en ”tämligen hög grad av sannolikhet för att avgörandet kommer att ändras i sak”. I vissa fall kan en part få inhibition även om utgången i målet bara ”framstår som oviss”. För att få ett beslut pausat ska följande villkor vara uppfyllda: Det överklagade beslutet ska ha stor betydelse för parten samtidigt som det inte finns något motstående intresse som starkt talar för att beslutet ändå ska gälla."
https://www.nyteknik.se/elbilar/nytt-bakslag-for-easee-domstolen-gar-emot-laddboxforetaget/2016813
"Förvaltningsrätten förklarar att en domstol kan besluta om inhibition om det finns en ”tämligen hög grad av sannolikhet för att avgörandet kommer att ändras i sak”. I vissa fall kan en part få inhibition även om utgången i målet bara ”framstår som oviss”. För att få ett beslut pausat ska följande villkor vara uppfyllda: Det överklagade beslutet ska ha stor betydelse för parten samtidigt som det inte finns något motstående intresse som starkt talar för att beslutet ändå ska gälla."
https://www.nyteknik.se/elbilar/nytt-bakslag-for-easee-domstolen-gar-emot-laddboxforetaget/2016813
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Jo jag har läst standarden, noga. Det finns inget stöd i PWM-protokollet för för att ange strömmen individuellt per fas. Då du uttalade dig tvärsäkert undrar jag vad jag missat.lilytwig skrev:Signalen på CP (Control Pilot) kallas PWM- styrning. Hur stor del (%) av hela pulsen som är hög talar om för laddaren i bilen hur mycket ström den får ta.
Jag bifogar en klipp från specen. Jag rekommenderar att du läser specenför att förstå hur det fungerar.
Control Pilot (Current limit): The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available via the charging station with the help of pulse-width modulation: a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.