pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de säger väl att detta gäller hela EU
Beslutet gäller inom hela EU/EES.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nu förväntar vi oss arr ESV kollar på växelriktare också. Det leder nog till säljstopp på en hel del populära vx.
Det har man redan gjort. Det var bara lite utgångna modeller och SolarEdge gamla P serie av optimerare som fick förbud.

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Ska man vara petig så är det motiveringen till varför den är säker de har underkänt. Inte produkten i sig.
Fast det viktigaste här är väl att du hade fel, det blev försäljingsstopp trots att du för precis en månad sen sa att du inte kunde tänka dig det.

Jag trodde faktiskt också att de kunde lirka sig ur det. Och jag tror inte jordfelslösningen i sig är sämre eller kass på något sätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Beslutet gäller inom hela EU/EES.
Vad är din åsikt i frågan, med tanke på din bakgrund så borde du ha lite mer insikt i beslutsprocessen? Är det en outdated standard eller en kass produkt?

F fsn skrev:
Fast det viktigaste här är väl att du hade fel, det blev försäljingsstopp trots att du för precis en månad sen sa att du inte kunde tänka dig det.

Jag trodde faktiskt också att de kunde lirka sig ur det. Och jag tror inte jordfelslösningen i sig är sämre eller kass på något sätt.
Gjorde jag? När skrev jag det?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
OK, nu läste jag ESV's yttrande. Det är inte bara JFB som är problemet.

Bla.a. säger ESV följande:
- "Klarar inte av överspänningsprovet 7kV mot PELV"
- "Produkten klarar inte immunitetsprovningen enligt EMCD"

[länk]

Sådant fixar man inte med en extra JFB...det är nog ganska kört.
Då kan man nog räkna med en konkurs. En del elfirmor kan nog dras med också. I slutänden drabbas nog en del slutkunder hårt också.

Fungerar laddboxen alls utan Internet-browsing?

Hade det bara varit JFB’s utformning (mekanisk vs elektronisk avkänning) skulle det kanske funnits en chans att ESV eller EU’s motsvarighet tittar genom fingrarna. Men det verkar vara flera brister inom olika områden...det känns osannolikt att man släpper igenom detta?

Någon sa att laddboxen har någon sorts failsafe som tillåter 8A (enfas?) laddning om den inte får kontakt med molnet. Men egentligen är det egalt då man (enligt ESV och troligtvis f-bolagen) inte ska ladda via den ändå.

Om man skall spekulera så kan man aldrig garantera funktioner som kopplas till processingen av en general-purpose-processor. Är man beroende av en sådan för att göra säkerhetsfunktioner så ligger man nog illa till rätt allmänt.

Men nu hade de ju andra problem också, så de är rökta.

Edit: Förresten, möjligen att man kan bygga in funktioner så att brytaren automatiskt löser ut om CPUn kraschar. Exempelvis genom att löpande skriva till ett HW API som löser ut om man inte skrivit inom 1ms eller så...

Hmhm, är det någon mening med att reklamera eller kommer försäljaren i vilket fall bara hänvisa till tvist?

H hapazard skrev:
Hmhm, är det någon mening med att reklamera eller kommer försäljaren i vilket fall bara hänvisa till tvist?
Jag mejlade Tibber och frågade om och hur tillverkaren, i samarbete med Tibber då antagligen, avser åtgärda påpekade brister?

Får se vad man får för svar.

Detta inlägg från @coconut i en annan tråd var bra:
https://www.byggahus.se/forum/threads/easee-laddboxar-kan-saeljstoppas.480931/page-4#post-5168490

Enligt beslutet från ESV är det följande brister de har anmärkt på.

• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.

pacman42 pacman42 skrev:
Edit: Förresten, möjligen att man kan bygga in funktioner så att brytaren automatiskt löser ut om CPUn kraschar. Exempelvis genom att löpande skriva till ett HW API som löser ut om man inte skrivit inom 1ms eller så...
Det finns standardiserade watchdog-chip man använder till det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
OK, nu läste jag ESV's yttrande. Det är inte bara JFB som är problemet.

Bla.a. säger ESV följande:
- "Klarar inte av överspänningsprovet 7kV mot PELV"
- "Produkten klarar inte immunitetsprovningen enligt EMCD"

[länk]

Sådant fixar man inte med en extra JFB...det är nog ganska kört.
Överspänningsprovet och EMC finns inte med i motiveringen till säljstoppet, det var bara med i klagomålet till Easee.

Man kan notera att de inte egentligen klagar på produkten utan på dokumentationen. Zaptec som är konstruerad på samma sätt åtföljs av en instruktion som säger att man ska komplettera installationen med en JFB.
Jag kollade på instruktionen till min växelriktare, som är uppbyggd på samma sätt som Easee. Och där står också att JFB ska installeras separat.

Så om man ändrar instruktionerna så är problemet löst, men Easee vill framhålla att separat JFB inte behövs.

Var och en kan ju kolla sin egen anläggning för att se om det finns elektromekaniska JFB med testknapp. Kolla din laddbox och din växelriktare. Finns det där. Nähä, vad gör du då. Det är du som fastighetsägare som är ansvarig. inte någon elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.