153 016 läst · 1 557 svar
153k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Jo jag vet det, jag använder sådana i ett par tillämpningar där det temporärt kan bli för låg effekt som kan få processorn att hänga sig. Jag tänkte bara inte på dem när jag först skrev inlägget. Det vanligaste är dock att man nöjer sig med inbyggd watchdog i en CPU, men just när spänningen/strömmen inte försvinner helt så är det inte säkert att de fungerar utan CPUn hänger sig utan att boota om. Det beror lite på hur bra HW det är i CPUn...useless skrev:
Jag tror inte att de är sådana amatörer så att de förlitar sig på CPU:n för kritiska säkerhetsfunktioner.pacman42 skrev:Jo jag vet det, jag använder sådana i ett par tillämpningar där det temporärt kan bli för låg effekt som kan få processorn att hänga sig. Jag tänkte bara inte på dem när jag först skrev inlägget. Det vanligaste är dock att man nöjer sig med inbyggd watchdog i en CPU, men just när spänningen/strömmen inte försvinner helt så är det inte säkert att de fungerar utan CPUn hänger sig utan att boota om. Det beror lite på hur bra HW det är i CPUn...
Det hade inte jag gjort iaf.
Inte jag heller, men de har ju inte lyckats förklara till ESV varför deras lösning är tillräckligt bra. ZapTec har ju inte valt denna lösningen utan de förlitar sig på en extern jordfelsbrytare typ A och använder enbart mätningar för att detektera likströmmar. Min tolkning av detta är att man inte kan visa att man tillräckligt snabbt kan detektera jordfel i växeltrömmen och då finns det ju inte så särskilt många orsaker till att man inte klarar av att förklara det. #1, #2 och #3 på min lista är att man är beroende av aktiv detektering från processorn.lilytwig skrev:
ESV pekar bara på regelverket och har väl inte någon egentlig åsikt om det är bra eller dåligt.pacman42 skrev:Inte jag heller, men de har ju inte lyckats förklara till ESV varför deras lösning är tillräckligt bra. ZapTec har ju inte valt denna lösningen utan de förlitar sig på en extern jordfelsbrytare typ A och använder enbart mätningar för att detektera likströmmar. Min tolkning av detta är att man inte kan visa att man tillräckligt snabbt kan detektera jordfel i växeltrömmen och då finns det ju inte så särskilt många orsaker till att man inte klarar av att förklara det. #1, #2 och #3 på min lista är att man är beroende av aktiv detektering från processorn.
Om Easee hade skrivit i monteringsanvisningarna att boxen ska installeras med separat JFB så hade det inte varit något problem.
Jag har kikat på ett tiotal monterade laddboxar och växelriktare. Samtliga saknar testknapp för JFB. En hade en separat JFB, men den var bara för AC, ej DC.
Så länge som man har separat likströmsmätning och avstängning pga för höga likströmmar så klarar man sig med TypA.lilytwig skrev:ESV pekar bara på regelverket och har väl inte någon egentlig åsikt om det är bra eller dåligt.
Om Easee hade skrivit i monteringsanvisningarna att boxen ska installeras med separat JFB så hade det inte varit något problem.
Jag har kikat på ett tiotal monterade laddboxar och växelriktare. Samtliga saknar testknapp för JFB. En hade en separat JFB, men den var bara för AC, ej DC.
Är Tibber helt transparenta och håller sig helt till sanningen där? Det står tydligt på Elsäkerhetsverkets hemsida att det är inget försäljningsförbud med obligatorisk återkallelse men att de enheter som finns ute skall åtgärdas eller bytas ut.berisen skrev:
De länkar direkt till ESVs artikel, transparenta?F fsn skrev:
Undrar om Tibber också dras med i fallet?F fsn skrev:
Någon lär väl bygga en lösning så man kan starta easee utan molnet, men frågan är om man vill och vågar fortsätta köra på den... Om den dras tillbaka och easee och tibber båda går i kk.
Jag får väl gå tillbaka till fossilbil....
Den har garanterat inte bara en processor. och det är inget konstigt eller svårt att dedicera cores till detta.pacman42 skrev:Inte jag heller, men de har ju inte lyckats förklara till ESV varför deras lösning är tillräckligt bra. ZapTec har ju inte valt denna lösningen utan de förlitar sig på en extern jordfelsbrytare typ A och använder enbart mätningar för att detektera likströmmar. Min tolkning av detta är att man inte kan visa att man tillräckligt snabbt kan detektera jordfel i växeltrömmen och då finns det ju inte så särskilt många orsaker till att man inte klarar av att förklara det. #1, #2 och #3 på min lista är att man är beroende av aktiv detektering från processorn.
Dessutom är väl beviset i puddingen. Om den löser ut som den ska i testerna så ska väl lösningen vara ointressant.
Annars är det ju bara någon stolle som 'känner oro' , och ju mindre han förstår om hur man bygger sådant här, ju äldre lösningar behöver man bygga.
Det är djupt vatten om den klarar testerna med de ändå stoppar den, sn kan man kalla det godtycke eller erfarenhet.
Men i min bok är det testerna som ska designas så att de tar vara på erfarenhet.
Känns som en ganska enkel applikation, som kanske Tibber kan ta över och köra själv.J JohanLun skrev:
Ja, för det är ju helt omöjligt att ladda en bil om det inte är via Tibber.J JohanLun skrev:
Säg att det kostar 1000 spänn att uppdatera varje laddbox i fält vilket låter för billigt men kanske möjligt med egna praktikanter så är det med 100000 enheter i Sverige 100 miljoner. Det blir troligtvis kass bonus i år...
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 340 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 340 inlägg
Jordfelsövervakningen har ingen mcu/cpu med fw utan är helt konstruerad i hårdvara. YE eleson skrev:Den har garanterat inte bara en processor. och det är inget konstigt eller svårt att dedicera cores till detta.
Dessutom är väl beviset i puddingen. Om den löser ut som den ska i testerna så ska väl lösningen vara ointressant.
Annars är det ju bara någon stolle som 'känner oro' , och ju mindre han förstår om hur man bygger sådant här, ju äldre lösningar behöver man bygga.
Det är djupt vatten om den klarar testerna med de ändå stoppar den, sn kan man kalla det godtycke eller erfarenhet.
Men i min bok är det testerna som ska designas så att de tar vara på erfarenhet.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 340 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 340 inlägg
Hur är det med nollorna?!?F fsn skrev: