L lbgu skrev:
Fast man ska inte förvånas över vad försäkringsbolag kan hitta på för att slippa betala. En spänningsspik från bilen som på något sätt gått igenom laddaren och sen påverkat torktumlaren kan säkert ses som en möjlig orsak.
Jo nu behöver ju inte en skadereglerare "hitta på" när han konstaterar att det fanns en säljstoppad elbilsladdare vid en elskada. Enbart en konsekvens av ESV's beslut.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Krävs det inte en produkttest och ett godkännande från någon certifierad testare innan en elektrisk produkt godkänns för försäljning till allmänheten?
Om så är fallet, hur klarade sig den här genom dom testerna?

Jag vet inte riktigt vad som är sant och vad som är hörsägen av allt man har läst på nätet om det här de senaste veckorna...
Men är det inte så att Easee har låtit testa laddboxen och fått den godkänd, men när Elsäkerhetsverket testade den hos ett annat testinstitut (med fler tester/andra krav?) så blev den inte godkänd?

Jag tror att de allra flesta seriösa aktörer låter göra oberoende tester av sina produkter även om det kanske inte behövs rent formellt för att kunna fylla i CE-deklarationen? Men man kanske inte testar alla produkter eller alla krav?
 
Kan någon förklara lite lättsamt vad problemet egentligen är? Har de "förenklat" vissa brytfunktioner som bör vara mekaniska med elektronisk motsvarighet? Är det för mycket elektromagnetiska störningar som kommer ut? Är det både och?
 
Z Zakalwe skrev:
Kan någon förklara lite lättsamt vad problemet egentligen är? Har de "förenklat" vissa brytfunktioner som bör vara mekaniska med elektronisk motsvarighet? Är det för mycket elektromagnetiska störningar som kommer ut? Är det både och?
Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Å fan. EMC kan man kanske fixa med en drossel, JFB kan man komplettera med externt men 7kV överspänning är nog ganska svårt att eftermontera.
 
Finns externa överspänningsskydd.
Men nu är vi snart uppe i samma pris som en ny box.
 
engs
useless useless skrev:
Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
Kommer att tänka på denna tråd. Men om bilen eller laddaren är boven vet jag ej.
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
 
engs engs skrev:
Kommer att tänka på denna tråd. Men om bilen eller laddaren är boven vet jag ej.
[länk]
Fast laddboxen varken skapar eller filtrerar några störningar. Den är ju i princip bara en avancerad strömbrytare.
Det är laddaren i bilen som skapar störningarna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är sant och vad som är hörsägen av allt man har läst på nätet om det här de senaste veckorna...
Men är det inte så att Easee har låtit testa laddboxen och fått den godkänd, men när Elsäkerhetsverket testade den hos ett annat testinstitut (med fler tester/andra krav?) så blev den inte godkänd?

Jag tror att de allra flesta seriösa aktörer låter göra oberoende tester av sina produkter även om det kanske inte behövs rent formellt för att kunna fylla i CE-deklarationen? Men man kanske inte testar alla produkter eller alla krav?
Det här tycker jag är intressant. Jag läste ett testprotokoll från Easee som de skickat in till ESV och vad jag kunde se där var alla tester godkända. Jag kan dock inte standarderna på så sätt att jag kan avgöra om det är helt irrelevanta tester som gjorts (eller för få).
Och man kan ju fundera på vilka tester som är utförda om ESV utför andra tester. Vad har då Easees testinstitut kontrollerat mot? Testar man mot en standard lär ju alla testinstitut utföra samma tester kan man tycka.
 
Logad Logad skrev:
Det löser inte problemet med EMC och överspänningstålighet.
Ok, uppfattar att det är DC skydd o utförandet av JFB som dom fått anmärkningar för. EMC har jag inte sett på ngn rapport etc.
 
coconut
Enligt beslutet från ESV är det följande brister de har anmärkt på.

• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.
 
Jag har varit naiv nog att tro att alla elprodukter som säljs är godkända, men så är det alltså inte... eller är de godkända tills de inte är godkända längre? De här punkterna som ESV slår ner på de har väl funnits redan från första början?
 
useless useless skrev:
Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
Vad innebär det rent konkret för mig som husägare? I vilka scenarier kan det uppstå problem kopplat till att de misslyckas i överspännings- och störningsimmunitetstester och vad kan konsekvenserna bli? Elchock när jag håller i laddsladden? Bränt batteri och kretskort i bilen? Eld i elskåpet? Eller "bara" en laddbox som plötsligt slutar fungera och måste bytas ut?

Förklara som jag är en 3 år gammal golden retriever.
 
L LoTiX skrev:
Förklara som jag är en 3 år gammal golden retriever.
Jag kan försöka.

- JFBn, AC-skyddet: Av tillgänglig info är jag inte orolig, så det är vad jag rekommenderar dig också att vara, inte orolig. Det är osannolikt att JFBn skulle vara så dåligt konstruerad att den skulle utgöra en reell personfara. Den ska skydda mot skador på laddkabeln och annan utrustning som t.ex gör bilplåten spänningsförande, så det ska alltså ske en olycka först.

- JFBn, DC-skyddet: Det handlar om att din elbilsladdare inte ska störa ut grannens JFB. Glöm det.

- Överspänningsprovet upp till 7000V: Det handlar i praktiken om en åsköverspänning, som kan orsaka överslag till pilotstiftet och potentiellt göra berörbara delar spänningsförande. Så ladda inte bilen vid åska. Man vet i och för sig aldrig hur hårt en åsksmäll tar, så jag ser inte detta som jätteallvarligt, men det framgår ju inte heller vilken överspänning som den faktiskt klarar.

- Märkningsbrister: De är inte farliga.

IP-klass IP5X. Jaha, tydligen kan damm tränga in i kapslingen. Det framgår dock inte vilken kapslingsklass den verkligen har. Håller den IP4X så är jag nöjd (skydd mot en tråd på 1 mm diameter).

- Klarar inte EMC-kraven: Detta är kanske den allvarligaste punkten. Det blir väldigt krångligt och besvärligt ifall den skulle störa ut annan elutrustning. Vi har just ett sådant fall: https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
Men där är nog bilen mer misstänkt än laddstationen.
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan försöka.

- JFBn, AC-skyddet: Av tillgänglig info är jag inte orolig, så det är vad jag rekommenderar dig också att vara, inte orolig. Det är osannolikt att JFBn skulle vara så dåligt konstruerad att den skulle utgöra en reell personfara. Den ska skydda mot skador på laddkabeln och annan utrustning som t.ex gör bilplåten spänningsförande, så det ska alltså ske en olycka först.

- JFBn, DC-skyddet: Det handlar om att din elbilsladdare inte ska störa ut grannens JFB. Glöm det.

- Överspänningsprovet upp till 7000V: Det handlar i praktiken om en åsköverspänning, som kan orsaka överslag till pilotstiftet och potentiellt göra berörbara delar spänningsförande. Så ladda inte bilen vid åska. Man vet i och för sig aldrig hur hårt en åsksmäll tar, så jag ser inte detta som jätteallvarligt, men det framgår ju inte heller vilken överspänning som den faktiskt klarar.

- Märkningsbrister: De är inte farliga.

IP-klass IP5X. Jaha, tydligen kan damm tränga in i kapslingen. Det framgår dock inte vilken kapslingsklass den verkligen har. Håller den IP4X så är jag nöjd (skydd mot en tråd på 1 mm diameter).

- Klarar inte EMC-kraven: Detta är kanske den allvarligaste punkten. Det blir väldigt krångligt och besvärligt ifall den skulle störa ut annan elutrustning. Vi har just ett sådant fall: [länk]
Men där är nog bilen mer misstänkt än laddstationen.
Tack! Så med andra ord ladda aldrig med skadad sladd och i åksväder?

Åska hade jag nog ändå inte velat ladda under, som liten skulle ju varenda elektronik kopplas ur i hemmet och sådant sitter kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.