128 101 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Jo nu behöver ju inte en skadereglerare "hitta på" när han konstaterar att det fanns en säljstoppad elbilsladdare vid en elskada. Enbart en konsekvens av ESV's beslut.L lbgu skrev:
Mats-S skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är sant och vad som är hörsägen av allt man har läst på nätet om det här de senaste veckorna...
Men är det inte så att Easee har låtit testa laddboxen och fått den godkänd, men när Elsäkerhetsverket testade den hos ett annat testinstitut (med fler tester/andra krav?) så blev den inte godkänd?
Jag tror att de allra flesta seriösa aktörer låter göra oberoende tester av sina produkter även om det kanske inte behövs rent formellt för att kunna fylla i CE-deklarationen? Men man kanske inte testar alla produkter eller alla krav?
Kan någon förklara lite lättsamt vad problemet egentligen är? Har de "förenklat" vissa brytfunktioner som bör vara mekaniska med elektronisk motsvarighet? Är det för mycket elektromagnetiska störningar som kommer ut? Är det både och?
Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.Z Zakalwe skrev:
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 586 inlägg
Finns externa överspänningsskydd.
Men nu är vi snart uppe i samma pris som en ny box.
Men nu är vi snart uppe i samma pris som en ny box.
Kommer att tänka på denna tråd. Men om bilen eller laddaren är boven vet jag ej.useless skrev:Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
Det här tycker jag är intressant. Jag läste ett testprotokoll från Easee som de skickat in till ESV och vad jag kunde se där var alla tester godkända. Jag kan dock inte standarderna på så sätt att jag kan avgöra om det är helt irrelevanta tester som gjorts (eller för få).useless skrev:Jag vet inte riktigt vad som är sant och vad som är hörsägen av allt man har läst på nätet om det här de senaste veckorna...
Men är det inte så att Easee har låtit testa laddboxen och fått den godkänd, men när Elsäkerhetsverket testade den hos ett annat testinstitut (med fler tester/andra krav?) så blev den inte godkänd?
Jag tror att de allra flesta seriösa aktörer låter göra oberoende tester av sina produkter även om det kanske inte behövs rent formellt för att kunna fylla i CE-deklarationen? Men man kanske inte testar alla produkter eller alla krav?
Och man kan ju fundera på vilka tester som är utförda om ESV utför andra tester. Vad har då Easees testinstitut kontrollerat mot? Testar man mot en standard lär ju alla testinstitut utföra samma tester kan man tycka.
Enligt beslutet från ESV är det följande brister de har anmärkt på.
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.
Jag har varit naiv nog att tro att alla elprodukter som säljs är godkända, men så är det alltså inte... eller är de godkända tills de inte är godkända längre? De här punkterna som ESV slår ner på de har väl funnits redan från första början?
Vad innebär det rent konkret för mig som husägare? I vilka scenarier kan det uppstå problem kopplat till att de misslyckas i överspännings- och störningsimmunitetstester och vad kan konsekvenserna bli? Elchock när jag håller i laddsladden? Bränt batteri och kretskort i bilen? Eld i elskåpet? Eller "bara" en laddbox som plötsligt slutar fungera och måste bytas ut?useless skrev:Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
Förklara som jag är en 3 år gammal golden retriever.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
Jag kan försöka.L LoTiX skrev:
- JFBn, AC-skyddet: Av tillgänglig info är jag inte orolig, så det är vad jag rekommenderar dig också att vara, inte orolig. Det är osannolikt att JFBn skulle vara så dåligt konstruerad att den skulle utgöra en reell personfara. Den ska skydda mot skador på laddkabeln och annan utrustning som t.ex gör bilplåten spänningsförande, så det ska alltså ske en olycka först.
- JFBn, DC-skyddet: Det handlar om att din elbilsladdare inte ska störa ut grannens JFB. Glöm det.
- Överspänningsprovet upp till 7000V: Det handlar i praktiken om en åsköverspänning, som kan orsaka överslag till pilotstiftet och potentiellt göra berörbara delar spänningsförande. Så ladda inte bilen vid åska. Man vet i och för sig aldrig hur hårt en åsksmäll tar, så jag ser inte detta som jätteallvarligt, men det framgår ju inte heller vilken överspänning som den faktiskt klarar.
- Märkningsbrister: De är inte farliga.
IP-klass IP5X. Jaha, tydligen kan damm tränga in i kapslingen. Det framgår dock inte vilken kapslingsklass den verkligen har. Håller den IP4X så är jag nöjd (skydd mot en tråd på 1 mm diameter).
- Klarar inte EMC-kraven: Detta är kanske den allvarligaste punkten. Det blir väldigt krångligt och besvärligt ifall den skulle störa ut annan elutrustning. Vi har just ett sådant fall: https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
Men där är nog bilen mer misstänkt än laddstationen.
Tack! Så med andra ord ladda aldrig med skadad sladd och i åksväder?Bo.Siltberg skrev:Jag kan försöka.
- JFBn, AC-skyddet: Av tillgänglig info är jag inte orolig, så det är vad jag rekommenderar dig också att vara, inte orolig. Det är osannolikt att JFBn skulle vara så dåligt konstruerad att den skulle utgöra en reell personfara. Den ska skydda mot skador på laddkabeln och annan utrustning som t.ex gör bilplåten spänningsförande, så det ska alltså ske en olycka först.
- JFBn, DC-skyddet: Det handlar om att din elbilsladdare inte ska störa ut grannens JFB. Glöm det.
- Överspänningsprovet upp till 7000V: Det handlar i praktiken om en åsköverspänning, som kan orsaka överslag till pilotstiftet och potentiellt göra berörbara delar spänningsförande. Så ladda inte bilen vid åska. Man vet i och för sig aldrig hur hårt en åsksmäll tar, så jag ser inte detta som jätteallvarligt, men det framgår ju inte heller vilken överspänning som den faktiskt klarar.
- Märkningsbrister: De är inte farliga.
IP-klass IP5X. Jaha, tydligen kan damm tränga in i kapslingen. Det framgår dock inte vilken kapslingsklass den verkligen har. Håller den IP4X så är jag nöjd (skydd mot en tråd på 1 mm diameter).
- Klarar inte EMC-kraven: Detta är kanske den allvarligaste punkten. Det blir väldigt krångligt och besvärligt ifall den skulle störa ut annan elutrustning. Vi har just ett sådant fall: [länk]
Men där är nog bilen mer misstänkt än laddstationen.
Åska hade jag nog ändå inte velat ladda under, som liten skulle ju varenda elektronik kopplas ur i hemmet och sådant sitter kvar.