B bygges skrev:
Nej.
Inte ens "hjälp" att installera en JFB? Eller är det fortfarande inte utrett?

Är caset helt stängt?

J JohanLun skrev:

Är caset helt stängt?
Så som jag förstått det så har inte ESV krävt efterinstallation av JFB men jag tycker själv det är att rekommendera.

J JohanLun skrev:

Är caset helt stängt?
Det är inte stängt. De är mer en villkorlig dom. Ingen åtgärd krävs just nu, men de är anmälningspliktiga...

Nissens
G gmogmo skrev:
Det är inte stängt. De är mer en villkorlig dom. Ingen åtgärd krävs just nu, men de är anmälningspliktiga...
Ja, allt beror väl på hur felutfallen blir…

M Mjolnir skrev:
Så hur gör alla efter nya beslutet från ESV?

Finns nån grund för att kräva nåt överhuvudtaget från återförsäljare?
1) Som jag ser det har ESV nu slutligt fastställt att boxen ur legalt perspektiv saknar jordfelsbrytare, (Att ESV rent tekniskt har bevisat att den har flera fel som gör att den omöjligen kan uppfylla kraven är detaljer - det är det formella beslutet som är det köprättsligt viktiga.)

2) Om boxen demonteras får den inte säljas, dvs. den har inget kommersiellt värde,

På nåder har ESV beslutat att den får användas i befintliga system, och jag gissar att deras resonemang är ungefär att den antagligen inte är farligare än existerande äldre utomhusuttag som var installerade utan jordfelsbrytare.

Ovanstående bör rimligen kunna vara grund för att kräva återköp, men hur detta skulle avlöpa i domstol är en annan sak.

----

Men den är farligare (hur mycket kan dock diskuteras) än laddare som uppfyller kraven, för om det uppkommer ett av några specifika möjliga enkelfel i laddaren kan den bli farlig (även om Eesee menar att laddboxen ska kunna detektera och varna) - och det är gissningsvis så ESV resonerar når de vill ha fortlöpande statistik.

Så det är inte fel att sätta en jordfelsbrytare innan för minimera skaderisker om det uppstår fel i laddaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.