127 913 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Det är kanske svårt men det är klart möjligt.lilytwig skrev:
Reläerna är väl vanliga thru-hole så en lödkolv och en tennsug fixar att ta bort dom.
Om det inte finns bättre reläer med samma footprint så tillverkar man en adapterplatta som de nya reläerna sitter på men med samma footprint mot moderkortet.
Det jobbet är väl klart på typ 15 minuter när man väl får in rutinen.
Nej, så är det inte. Om du kan spåra alla "individer" som finns på marknaden så kan du omarbeta dem i fält. Det du pekar på är vanliga konsumentprodukter som det inte finns spårbarhet på. Om tillverkaren kan visa att han har spårbarhet till varje enskild apparat så går det mycket väl att uppdatera.N Nerre skrev:
Jag vet inte om Easee har "tillräcklig" spårbarhet till boxarna. De har ju uppföljning av dem på nätet, och installationsprotokoll från installationen, så det borde räcka.
Sorry, jag borde skrivit "praktiskt möjligt". Visst går det att byta reläer i fält om man har en utbildad montör. Men det är inte bara att löda in ett nytt relä. Du ska också säkerställa att ändringen fortfarande uppfyller kvalitetsfordringarna (IPC class 2 eller motsvarande). Ändringar ska också dokumenteras på individnivå och sedan integreras korrekt mot din kvalitetsdokumentation. Så visst, möjligt kan det vara, men då blir det nog billigare att skicka enheterna tillbaka till producenten.D Dilato skrev:Det är kanske svårt men det är klart möjligt.
Reläerna är väl vanliga thru-hole så en lödkolv och en tennsug fixar att ta bort dom.
Om det inte finns bättre reläer med samma footprint så tillverkar man en adapterplatta som de nya reläerna sitter på men med samma footprint mot moderkortet.
Det jobbet är väl klart på typ 15 minuter när man väl får in rutinen.
Jag har själv varit med om två större incidenter som handlat om reläer. Det ena var på ett stort telecomföretag, där någon kommit på den eminenta idén att byta smörjmedel till ett silconbaserat. Detta handlade om öppna reläer. Oljan kröp upp på kontakterna och skapade problem. Åtgärden gjordes i fält av en stor mängd personer som specialutbildades för detta jobb.
I ett annat fall som gällde en medicinsk produkt var ett parti reläer felmärkta på förpackning och följesedlar. Distributören hade "fuskat" genom att leverera ett "bättre" mer högspecat relä. Men det är inte tillåtet att ändra något utan ny kvalificering. Utrustningen fick returneras och modifieras på fabrik. Dokumentationen uppdaterades. Nya serienummer och makulering av de ursprungliga. Kostnaden som uppgick till åtskilliga miljoner delades av distributören, tillverkaren, producenten och kunden genom en skiljedom.
Om jag förstått det rätt är laddboxarna inte ens märkta med serienummer?lilytwig skrev:Nej, så är det inte. Om du kan spåra alla "individer" som finns på marknaden så kan du omarbeta dem i fält. Det du pekar på är vanliga konsumentprodukter som det inte finns spårbarhet på. Om tillverkaren kan visa att han har spårbarhet till varje enskild apparat så går det mycket väl att uppdatera.
Jag vet inte om Easee har "tillräcklig" spårbarhet till boxarna. De har ju uppföljning av dem på nätet, och installationsprotokoll från installationen, så det borde räcka.
"Däremot kvarstår ett antal tekniska brister i produkterna som exempelvis brytavstånd och oförmåga att bryta höga strömmar, vilket även innebär att produkterna saknar en inbyggd jordfelsbrytare enligt standard."D Daniel 109 skrev:
https://tidningenelektrikern.se/202...-beslut-om-laddboxar-fran-easee-till-elbilar/
Jag förstår inte riktigt kravet på serienummer, (även om de sannolikt har det) det går ju att ha kolla på moddade och omoddade enheter med en märkning. Man kan aldrig veta att alla modifieras, men man vet om en box är modifierad.
Jag tror detta område inte är svart eller vitt. Några tror jag tolkar som att en produkt är certifierad exakt som den såg ut när den lämnade fabrik. Men eftersom mjukvaran i produkten kan ändras så ändras med det egentligen produkten och certifieringen.
Om man tar bort möjligheten att uppdatera så fungerar inte det upplägg de flesta tillverkare har idag, att kunna uppdatera befintliga produkter med ny mjukvara. Mjukvara som påverkar certifieringen.
Som jag förstår tolkar vissa detta som att man INTE FÅR ändra mjukvara. Andra att om man certifierar om nya produkter är det ok att uppdatera gamla om man kan visa att även de uppfyller certifikaten.
Dessutom så är nya lagstiftningar på gång in som reglerar hur mjukvara får uppdateras i vissa produkter. Att spårbarhet ska finnas. Som i princip omöjliggör andra än officella verkstäder att reparera en produkt. Samtidigt jobbar man för right to repair lagar, så alla ska få rättighet att laga produkter, dvs mixa hård och mjukvaror ev med piratdelar.
Vissa menar ju att en bils helbilsgodkännande omkullkastas om man sätter på däck som inte finns med i ursprungsspecen.
Jag tror lagstiftarna inte alltid förstår de lagar de skapar, då jag tror de i mångt är politiker och jurister. Inte ingenjörer. Men jag tror också att de som jobbar med certifieringar vet om detta och har en viss pragmatism. Hur det kunnat bli så tokigt med Easee förstår jag inte.
Jag undrar förresten hur många övertramp Tesla gör med sin produkt? Kameror som filmar och laddar upp övervakningsmaterial. Beta-versioner på självkörning. Data som skickas kors och tvärs över kontinenter med otroligt mycket "personlig" data. Har de verkligen koll på att allt detta är ok? GDPR, kameraövervakning osv.
Jag tror vi kan fylla på popcornen och se fram emot mycket spännande frågor framöver. För Easee men även för andra produkter.
Om man tar bort möjligheten att uppdatera så fungerar inte det upplägg de flesta tillverkare har idag, att kunna uppdatera befintliga produkter med ny mjukvara. Mjukvara som påverkar certifieringen.
Som jag förstår tolkar vissa detta som att man INTE FÅR ändra mjukvara. Andra att om man certifierar om nya produkter är det ok att uppdatera gamla om man kan visa att även de uppfyller certifikaten.
Dessutom så är nya lagstiftningar på gång in som reglerar hur mjukvara får uppdateras i vissa produkter. Att spårbarhet ska finnas. Som i princip omöjliggör andra än officella verkstäder att reparera en produkt. Samtidigt jobbar man för right to repair lagar, så alla ska få rättighet att laga produkter, dvs mixa hård och mjukvaror ev med piratdelar.
Vissa menar ju att en bils helbilsgodkännande omkullkastas om man sätter på däck som inte finns med i ursprungsspecen.
Jag tror lagstiftarna inte alltid förstår de lagar de skapar, då jag tror de i mångt är politiker och jurister. Inte ingenjörer. Men jag tror också att de som jobbar med certifieringar vet om detta och har en viss pragmatism. Hur det kunnat bli så tokigt med Easee förstår jag inte.
Jag undrar förresten hur många övertramp Tesla gör med sin produkt? Kameror som filmar och laddar upp övervakningsmaterial. Beta-versioner på självkörning. Data som skickas kors och tvärs över kontinenter med otroligt mycket "personlig" data. Har de verkligen koll på att allt detta är ok? GDPR, kameraövervakning osv.
Jag tror vi kan fylla på popcornen och se fram emot mycket spännande frågor framöver. För Easee men även för andra produkter.
Jodå, att ha serienummer är viktigt i de sammanhangen. Jag har låtit frakta prylar till/från kunder för bl.a reparation. Då är det superviktigt att man kan identifiera individer lätt med serienummer.lilytwig skrev:
Skulle tro att det är ett av skälen till att man skall ha en synlig märkning med serienummer enligt standarden.
Finns säkert fler skäl.
Mjukvaran räknas som en komponent i produkten, att uppdatera mjukvaran innebär i princip att man byter en komponent. Det är upp till tillverkaren (eller den som byter komponenten) att se till att produkten uppfyller kraven även efter komponentbyte.J JohanLun skrev:
MEN, detta har inget med CE-märkning att göra egentligen. CE-märkningen handlar om att produkten får säljas (placeras på marknaden) inom EU. Men så fort tillverkaren har sålt den till nån så fyller CE-märket egentligen ingen annan funktion än att visa att när produkten placerades på marknaden ansåg tillverkaren att den uppfyllde relevanta direktiv.
Att produkten kan modifieras efter att ha placerats på marknaden är en annan femma, men det är den som gör modifieringen som blir ansvarig för den "nya" produkten. Men den nya produkten placeras utifrån definitionen inte på marknaden, den har redan placerats på marknaden.
Sen får man tänka på att det finns olika typer av modifieringar, den kritiska frågan är om modifieringen påverkar produktens säkerhet (eller i vissa fall prestanda, om dessa prestanda anses vara kritiska).
I grunden handlar det om ansvar: Vem är ansvarig om produkten orsakar en skada?
Om modifieringen har gjort utan tillverkarens godkännande så är tillverkaren inte längre ansvarig, det är den som har gjort modifieringen som blir ansvarig.
Medlem
· Stockholm
· 250 inlägg
Ja, behöver man passera fram och tillbaka över en tullgräns för en reparation behöver man normalt en Proforma-faktura med nertecknat serienummer som följer produkten för slippa betala tull, stäms av när samma exemplar passerar tillbaka. Är produkten dessutom någon som är belagt med import- eller exportrestriktioner så kan tullpassagen i praktiken omöjliggöras utan tydlig identitet.Nissens skrev:Jodå, att ha serienummer är viktigt i de sammanhangen. Jag har låtit frakta prylar till/från kunder för bl.a reparation. Då är det superviktigt att man kan identifiera individer lätt med serienummer.
Skulle tro att det är ett av skälen till att man skall ha en synlig märkning med serienummer enligt standarden.
Finns säkert fler skäl.
Exakt.D dan_norstedt skrev:Ja, behöver man passera fram och tillbaka över en tullgräns för en reparation behöver man normalt en Proforma-faktura med nertecknat serienummer som följer produkten för slippa betala tull, stäms av när samma exemplar passerar tillbaka. Är produkten dessutom någon som är belagt med import- eller exportrestriktioner så kan tullpassagen i praktiken omöjliggöras utan tydlig identitet.