127 913 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Det mesta är trapphus och vanlig utebelysning vid garagen som var kompaktlysrör, de gick dessutom sönder stup i kvarten. Vi har 6 stolpar också, vet inte vad det var för lampor i dem tidigare men det är numera LED där med.B bygges skrev:Vad hade ni för belysning innan? 😅 Ingen egentlig skillnad i verkningsgrad på LED och metallhalogen. Effektbesparingen brukar ofta ha att göra med att LED som köps in helt enkelt är svagare (färre watt). För ögat uppfattas den svagare LED dock som starkare än den är pga kallare färgtemperatur (vitt sken).
Så du tror att de i efterhand kan ändra vilken standard produkten uppfyller?D Daniel 109 skrev:
Inser du inte hur fantastiskt orimligt det är?
Du har helt otroliga gissningar!
Har du någonsin arbetat med produktutveckling? Kanske jobbar du med Easee? 😂
Ja, det har ju tidigare tagits uppfallet med en otestad takstege. Där kom rätten fram till att de inte alls behövde demonteras utan att lösningen med att sätta en ny märkning på plats var okej. Man modifierar den till en godkänd produkt utan att den demonteras och skickas till tillverkaren.
Vad har det med elsäkerhet att göra? Lagarna skiljer sig rätt mycketD Daniel 109 skrev:
Det har inget med elsäkerhet att göra. Men reglerna för tillverkardeklaration och CE märkning är lika. Det handlade om att det gick att märka om en säker produkt för att få till en korrekt deklaration utan att den måste skickas till tillverkaren eller bytas ut.
Och vilken framgång hade Easee med det?D Daniel 109 skrev:
Just det.
Nu är du ute och cyklar igen.
Nej, nu har de ju inte lyckats få till en komplett deklaration som ESV tycker är helt okej. Men nu var ju frågan huruvida det var möjligt att korrigera, inte om Easee har lyckats med det.
Jag antar bara att det är denna dom du menar, https://www.domstol.se/globalassets.../avgoranden/2023/p-3574-22-dom-2023-08-29.pdfD Daniel 109 skrev:
Det är inte en klisterlapp som det handlar om, utan att underliggande dokumentation är bristfällig och produkten skulle återkallas. Produkten testades istället och underliggande dokumentation är nu korrekt. Boverket ville ändå att den skulle återkallas, dvs det som var på marknaden innan rätt underliggande dokumentation.
Bo.Siltberg skrev:Rätt är en (1) JFB typ A per elbil (=ladduttag, eller formellt inkopplingspunkt) som laddas samtidigt.
Alternativt en gemensam JFB av typ B eller EV för alla ladduttag.
Man kan använda samma JFB typ A för både elbil och andra förbrukare i huset, förutsatt att dessa förbrukare inte riskerar att orsaka en DC-felström. Exempel är värmepumpar och solceller.
Överströmsskyddets märkström ska vara
Så här får man pussla lite. Det kan alltså sitta flera laddstationer under samma säkring. För Easee fall ser jag det som enkelt, en säkring på 10-16 A per laddstation.
- <= ladduttagets märkström (normalt 32 A),
- <= storleken på den backupsäkring/försäkring som tillverkaren av laddstationen föreskriver (för Easee, 40 A),
- <= ledningens belastningsförmåga,
- >= den önskade maximala laddströmmen (normalt den maximala laddström som är inställd i laddstationen),
- <= 16 A för Easee, helst 10 eller 13 (min rekommendation).
Det är inte förbjudet men kan vara lite opraktiskt om man vill ladda samtidigt.
Jag trodde du var elektriker? Din elektriker har fel om han/hon inte menar typ B eller EV. Det är dags att vara lite mer specifik när man säger "JFB".
En JFB typ A per ladduttag ja, helst också en säkring 10-16 A per Easee.
Vilken anvisning? Det är som sagt inte förbjudet.
Du kan också gå tillbaka till dieselbil.
Typ B eller EV i så fall. Det är direkt fel och förbjudet att sätta en typ A som är gemensam för flera laddstationer.
Absolut!
En JFB typ A per ladduttag, eller en gemensam JFB typ B eller EV.
Det är visst möjligt att modifiera i fält och att märka om produkten. Om det är kostsamt eller det finns hinder i logistiken så är det inte nödvändigt att skicka produkten tillbaka till tillverkaren. Modifiering och ommärkning kan göras på plats. Det krävs dock en plan för hur det ska göras, och denna plan ska kvalitetssäkras. I de fall som jag varit inblandad så har serienummermatchning krävts. De nya etiketterna var märkta med serienummer. Den som sedan gjorde modifiering inkl byte av etikett fick fylla i ett protokoll och skicka in till tillverkaren.Nissens skrev:
I fallet Easee så bör alla produkter som inte är monterade gå tillbaka till agent eller producent. De som är monterade kan sannolikt märkas om i fält. Om alla är av samma typ eller produktnummer så behövs kanske inte serienummermatchning, men det ska kvalitetssäkras i deras plan.
Eftersom Easees laddboxar charge och home varken uppfyller någon standard eller har bevisats säkra med andra tester så är det inte möjligt…lilytwig skrev:Det är visst möjligt att modifiera i fält och att märka om produkten. Om det är kostsamt eller det finns hinder i logistiken så är det inte nödvändigt att skicka produkten tillbaka till tillverkaren. Modifiering och ommärkning kan göras på plats. Det krävs dock en plan för hur det ska göras, och denna plan ska kvalitetssäkras. I de fall som jag varit inblandad så har serienummermatchning krävts. De nya etiketterna var märkta med serienummer. Den som sedan gjorde modifiering inkl byte av etikett fick fylla i ett protokoll och skicka in till tillverkaren.
I fallet Easee så bör alla produkter som inte är monterade gå tillbaka till agent eller producent. De som är monterade kan sannolikt märkas om i fält. Om alla är av samma typ eller produktnummer så behövs kanske inte serienummermatchning, men det ska kvalitetssäkras i deras plan.
Moddar man boxarna eller ändrar installationskravenså blir de ju i praktiken en ny produkt (som Lite) och de kan bli tillräckligt säkra.
Så, visst kan man ändra i efterhand, men det är knappast realistiskt i Easees fall. Att ändra installationen/modda upp till 700 000 laddboxar blir dyyyyrt.
Nej, de har inte lyckats övertyga ESV om att den uppfyller kraven. Men det var inte det vi diskuterade.
Men nu inser du alltså att det som du nyss kallade otroligt orimligt inte alls är orimligt.
Men nu inser du alltså att det som du nyss kallade otroligt orimligt inte alls är orimligt.
Nissens skrev:
Jag tänkte i första hand på Easee, men i andra fall kan det säkert vara möjligt, jag tänkte inte generellt.D Daniel 109 skrev:
Att Easee inte lyckats övertyga ESV kan ju bero på att de tester som behöver göras inte är gjorda. Det beror som alla förstått länge, och nu även verkar ha gått upp för Easee gänget - att deras produkter är undermåliga.
Det skulle innebära konkurs för företaget bakom Easee att åtgärda bristerna. Det enda de kan göra nu är att hålla tummarna för att felstatistiken inte blir för dålig.
Det som kvarstår av ESV anmärkningar är relästyrningen, Jfb-funktionen och ström sensorerna. Att byta reläer är inte möjligt i fält, men ESV har har ju öppnat upp för möjligheten att visa, genom uppföljning i fält, om produkten fungerar på ett säkert sätt. Jfb funktionen kan lösas med extern Jfb (på samma sätt som gäller för andra fabrikat). För strömsensorerna så behöver man kanske skapa två varianter av produkten. Easee får koppla de versioner av strömsensorerna som använts mot serienummer på boxarna och låta märka om dem.Nissens skrev:Eftersom Easees laddboxar charge och home varken uppfyller någon standard eller har bevisats säkra med andra tester så är det inte möjligt…
Moddar man boxarna eller ändrar installationskravenså blir de ju i praktiken en ny produkt (som Lite) och de kan bli tillräckligt säkra.
Så, visst kan man ändra i efterhand, men det är knappast realistiskt i Easees fall. Att ändra installationen/modda upp till 700 000 laddboxar blir dyyyyrt.
Jag säger inte att det är vad ESV kräver, eller att Easse planerar det. Men det är en teoretisk möjlighet.
Saken med takstigen er ikke lik.D Daniel 109 skrev:
Der hadde Isola brukt et foretak uten korrekt akkreditering for å skrive samsvarserklæringen. Takstiger er et produkt som ikke kan selvdeklareres slik som man kan gjøre med ladebokser.
Når takstigen ble testet av et akkreditert foretak kom det frem at den oppfylte alle relevante krav, så det er ingen endring i produktet, eller innholdet i samsvarserklæringen. Det er kun endring i navnet på hvem som har underskrevet samsvarserklæringen, og at den beviselig er testet av noen som har lov til å gjøre det.