B bygges skrev:
Vad är det som är oklart? Din Easee home har en kopplingsplint för 10 mm2 i serie. Du kan ha totalt 3 st Easee home i serie.

Easee har enligt egen utsago en jordfelsbrytarfunktion i varje laddbox och separat jordfelsbrytare behövs ej, om du är osäker ring Elsäkerhetsverket.
Min konkreta fråga är ju om jag för min egen skull ska sätta Easee bakom en JFB, isåfall, kommer jag kunna dela JFB med andra boxar eller tarvar denna en egen? Jag har tyvärr begränsat med utrymme kvar i undercentralen. Undercentralen servar ett pyttelitet uthus där inget är beroende av el, men jag har 3-fas uttag och elverktyg mm där.

Jag tror jag får bita i gräset och sätta en separat JFB och försöka klara mig på de platser som finns. Blir det nån gång en laddare till får det bli en extra kapsling. Känns jäkligt trist och fult, även om det är i ett uthus.

Nissens Nissens skrev:
Visa gärna var de säger det.
Det följer implicit av att de inte återkallat boxarna. Så här är situationen som jag förstår det:

1. Easee har pudlat vad gäller vilka standarder de följer. Här kan du beställa uppdaterade dekaler.
2. ESV har pudlat och kommer inte lägga nyttjandeförbud på existerande installationer. Det var visst inte så farligt ändå.
3. Easee säljer fortfarande samma boxar, nu under namnet Lite, och med uppdaterad dokumentation och installationsanvisningar.

Som jag ser det är ditt kategoriska påstående att "då måste de dra tillbaka samtliga laddboxar på marknaden" helt enkelt fel, eftersom ESV inte kräver något återkallande, trots att Easee pudlad vad gäller dokumentationen.

Någon som har en dekal och de nya instruktionerna? (och kan dela med sig av detta, för på länken ovan går inte att se dem, bara beställa dem, eller?)

Nissens
B bakterie skrev:
Det följer implicit av att de inte återkallat boxarna. Så här är situationen som jag förstår det:

1. Easee har pudlat vad gäller vilka standarder de följer. Här kan du beställa uppdaterade dekaler.
2. ESV har pudlat och kommer inte lägga nyttjandeförbud på existerande installationer. Det var visst inte så farligt ändå.
3. Easee säljer fortfarande samma boxar, nu under namnet Lite, och med uppdaterad dokumentation och installationsanvisningar.

Som jag ser det är ditt kategoriska påstående att "då måste de dra tillbaka samtliga laddboxar på marknaden" helt enkelt fel, eftersom ESV inte kräver något återkallande, trots att Easee pudlad vad gäller dokumentationen.
Om du hade läst beslutsdokumentet så hade du vetat vad skälet är till att ESV inte går hårdare fram nu. Det kommer att låta annorlunda den dagen felfrekvensen ökar.

B
J JohanLun skrev:
Min konkreta fråga är ju om jag för min egen skull ska sätta Easee bakom en JFB, isåfall, kommer jag kunna dela JFB med andra boxar eller tarvar denna en egen? Jag har tyvärr begränsat med utrymme kvar i undercentralen. Undercentralen servar ett pyttelitet uthus där inget är beroende av el, men jag har 3-fas uttag och elverktyg mm där.

Jag tror jag får bita i gräset och sätta en separat JFB och försöka klara mig på de platser som finns. Blir det nån gång en laddare till får det bli en extra kapsling. Känns jäkligt trist och fult, även om det är i ett uthus.
Varför ska du sätta upp en JFB alls? Elsäkerhetsverket har gjort bedömningen att Easee inte behöver någon åtgärd och trots allt är tillräckligt säker.

Ja du kan ha en extern JFB för flera boxar, men allt ska dimensioneras. Ta kontakt med elektriker.

Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst beslutsdokumentet så hade du vetat vad skälet är till att ESV inte går hårdare fram nu. Det kommer att låta annorlunda den dagen felfrekvensen ökar.
Ja, skälet är

"Grunden för bedömningen är att ni genom den dokumentation som inkom i mars 2024 nu har visat att sannolikheten för person- och egendomsskada är tillräckligt låg."

Låter bra, tycker jag. Att man kommer göra en annan bedömning om felfrekvensen ökar torde vara självklart. Man får hoppas att det gäller precis vilken produkt som helst på marknaden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Varför ska du sätta upp en JFB alls? Elsäkerhetsverket har gjort bedömningen att Easee inte behöver någon åtgärd och trots allt är tillräckligt säker.

Ja du kan ha en extern JFB för flera boxar, men allt ska dimensioneras. Ta kontakt med elektriker.
Fast Easee har bestämt att alla nya Easee som säljs SKA ha en ext JFB.

Men visst, jag har klarat mig i 4 år utan så...

Såg att någon lagt upp en etikett tidigare, frågan är om det är den som de skickar ut som man ska klistra på, eller en annan?

712864-28b6902c442e6b9b4120865b1d5b446d.jpg

Om jag får en etikett, måste jag säkra ned boxen till 16A och montera en JFB innan? Eller är det godkänt precis som det är? Jag tycker inte detta är tydligt besvarat, även om det kan uppfattas som mina frågor är dumma...

(edit denna står det ju 32A på...)

D Daniel 109 skrev:
De säger inte att de uppfyller standarden. De sa det initialt. Men det är inte aktuellt nu. Så sluta tjata om det.
Jo, det är aktuellt för alla produkter de sålt, eftersom dessa såldes med en tillverkadeklaration som hänvisade till standarden. Tillverkardeklarationen gäller för varje tillverkat exemplar och är giltigt när produkten placeras på marknaden. Den går alltså inte att uppdatera i efterhand för produkter som redan är placerade på marknaden. Dessa har formellt sett placerats olagligt på marknaden då deras tillverkardeklaration var felaktig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bakterie skrev:
För närvarande. Men det kan ändras om inrapporterad statistik visar att det blir problem med tiden (t.ex. åldrade reläer som inte fungerar som de ska).

B
J JohanLun skrev:
Fast Easee har bestämt att alla nya Easee som säljs SKA ha en ext JFB.

Men visst, jag har klarat mig i 4 år utan så...
Ja men det är ju inte en Charge Lite du har om din är 4 år gammal. Alltså behöver du ingen extern jordfelsbrytare enligt Easee och Elsäkerhetsverket.

N Nerre skrev:
För närvarande. Men det kan ändras om inrapporterad statistik visar att det blir problem med tiden (t.ex. åldrade reläer som inte fungerar som de ska).
Men det gäller väl för precis alla produkter ESV (eller vilket annat granskande organ som helst) har tittat på, att om ny information framkommer vid senare tillfälle så kan nya beslut fattas?

B
J JohanLun skrev:
Såg att någon lagt upp en etikett tidigare, frågan är om det är den som de skickar ut som man ska klistra på, eller en annan?

[bild]

Om jag får en etikett, måste jag säkra ned boxen till 16A och montera en JFB innan? Eller är det godkänt precis som det är? Jag tycker inte detta är tydligt besvarat, även om det kan uppfattas som mina frågor är dumma...

(edit denna står det ju 32A på...)
Känns som du spottar ut frågor utan att riktigt tänka efter. Easee Home och Charge är specade för max 32A och inget annat.

B bygges skrev:
Känns som du spottar ut frågor utan att riktigt tänka efter. Easee Home och Charge är specade för max 32A och inget annat.
Jag tycker bara inte beslutet som tagits känns "komplett", det lämnar många frågor öppna... Eller?

B
J JohanLun skrev:
Jag tycker bara inte beslutet som tagits känns "komplett", det lämnar många frågor öppna... Eller?
Lämnar inga frågor öppna alls? Har du läst Elsäkerhetsverkets beslut?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.