Detta bör vara relativt enkelt att åtgärda mha. montering av en vanlig mekanisk JFB före Easee-boxen. Visst, det blir någon tusenlapp till men billigare än att byta ut boxen helt. Jag har svårt att tro att Easee kommer att ha råd med att återkalla alla boxar samt tillverka nya med korrekt inbyggd JFB. De chansade och förlorade...
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
coconut
R Rolle85 skrev:
Jag pratade just med Skårebo Electric som jag köpte boxen från. De sa att de har inte gör något med boxar de redan installerat, de kallar bara tillbaka sådana som inte hunnit bli installerade.
Varför de var så kunde han inte svara på…
Det har inte tagits något beslut om återkallelse av redan installerade boxar enligt vad ESV har kommunicerat, det har bara ålagt Easee med att inga nya boxar får säljas. Vad som händer med befintliga boxar är upp till Easee att återkomma med hur deras lösning ser ut. Just nu ser deras lösning ut som att de överklagar beslutet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Detta bör vara relativt enkelt att åtgärda mha. montering av en vanlig mekanisk JFB före Easee-boxen. Visst, det blir någon tusenlapp till men billigare än att byta ut boxen helt. Jag har svårt att tro att Easee kommer att ha råd med att återkalla alla boxar samt tillverka nya med korrekt inbyggd JFB. De chansade och förlorade...
En till JFB löser inte problemet att boxen inte klarar överspänning och störningar. För att lösa det måste troligen hela boxen bytas om det inte går relativt enkelt att bygga om den på plats.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
LoweW
Z Zakalwe skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om försäkringsbolag inte skulle nyttja detta för att slippa betala. Det är ett öppet mål...de försöker ofta krångla även om det är åt andra hållet. Jag tror att man får montera ett externt JFB till boxen och köpa läget. Eventuellt kan man få någon sorts kompensation från Easee för monteringen.
Svaret jag fick från mitt försäkringsbolag:

”Hej Lowe,


Så länge tillverkaren inte säger att de inte får användas så är det OK, det har ju inte meddelats men kolla gärna med återförsäljaren.”
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En till JFB löser inte problemet att boxen inte klarar överspänning och störningar. För att lösa det måste troligen hela boxen bytas om det inte går relativt enkelt att bygga om den på plats.
JFB typ B har DC skydd och borde kunna lösa problemet
 
W Wizzen 23 skrev:
JFB typ B har DC skydd och borde kunna lösa problemet
Det löser inte problemet med EMC och överspänningstålighet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har kanske missuppfattat men hela problemet är att de har ersatt gamla vanliga mekaniska JFB'n med elektronisk halvledarswitch vars pålitlighet kan ej garanteras. Så det bör funka med vanlig JFB i serie?
 
Z Zakalwe skrev:
Jag har kanske missuppfattat men hela problemet är att de har ersatt gamla vanliga mekaniska JFB'n med elektronisk halvledarswitch vars pålitlighet kan ej garanteras. Så det bör funka med vanlig JFB i serie?
Det är bara ett av problemen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Jag har kanske missuppfattat men hela problemet är att de har ersatt gamla vanliga mekaniska JFB'n med elektronisk halvledarswitch vars pålitlighet kan ej garanteras. Så det bör funka med vanlig JFB i serie?
De använder mekaniska reläer. Det klapprar till i boxen när jag startar en laddning.
 
F
Z Zakalwe skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om försäkringsbolag inte skulle nyttja detta för att slippa betala. Det är ett öppet mål...de försöker ofta krångla även om det är åt andra hållet. Jag tror att man får montera ett externt JFB till boxen och köpa läget. Eventuellt kan man få någon sorts kompensation från Easee för monteringen.
Först skall det nog fastställas att det var just laddboxen som började brinna. och den sannolikheten är i sig nån stans mellan obefintlig och minimal i jämförelse med andra saker. Försäkringsbolaget kommer rimligtvis ingen stans med en sån grej om det var torktumlaren som visade sig vara boven..
 
F fsn skrev:
Först skall det nog fastställas att det var just laddboxen som började brinna. och den sannolikheten är i sig nån stans mellan obefintlig och minimal i jämförelse med andra saker. Försäkringsbolaget kommer rimligtvis ingen stans med en sån grej om det var torktumlaren som visade sig vara boven..
Fast man ska inte förvånas över vad försäkringsbolag kan hitta på för att slippa betala. En spänningsspik från bilen som på något sätt gått igenom laddaren och sen påverkat torktumlaren kan säkert ses som en möjlig orsak.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Vad gäller med villaförsäkringen om det osannolika skulle hända och huset skulle brinna ner p.g.a. ett fel som gett denna produkten säljförbud?

Skulle inte försäkringsbolaget kunna hävda att ägaren varit oaktsam som fortsatt använda en produkt som haft kända fel?
Liknande ärende har jag diskuterat med en bekant som är jurist på försäkringsbolag. (Det var efter tråden om Plejd, CE-märkning och att det i försäkringsvillkoren finns en generell punkt om "generella aktsamhetskrav"). Kontentan var att om huset brinner ner av tex en kina-importerad produkt (eller felaktig produkt som easee) så kan inte försäkringsbolaget neka ersättning. Finns en dom också där det blev en vattenskada pga frysning, fb vägrade ersättning med hänvsining till generella aktsamhetskrav men förlorade i rätten.
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Krävs det inte en produkttest och ett godkännande från någon certifierad testare innan en elektrisk produkt godkänns för försäljning till allmänheten?
Om så är fallet, hur klarade sig den här genom dom testerna?
 
  • Gilla
kimse944
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Krävs det inte en produkttest och ett godkännande från någon certifierad testare innan en elektrisk produkt godkänns för försäljning till allmänheten?
Om så är fallet, hur klarade sig den här genom dom testerna?
Nej! CE är självdeklaration!
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Krävs det inte en produkttest och ett godkännande från någon certifierad testare innan en elektrisk produkt godkänns för försäljning till allmänheten?
Om så är fallet, hur klarade sig den här genom dom testerna?
Förr var det så. Men nuförtiden räcker det att tillverkaren 'lovar' att produkten uppfyller standarden. Lite naivt kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.