Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med en PSA så har du ett jordfelsskydd för AC som uppfyller den standard som Easee hänvisar till men som ESV anser att de inte når upp till.
Den elektriker jag anlitade har kopplat boxen innan undercentralens JFB A. Detta då han sa att boxen har inbyggd JFB. Jag har funderat på om det inte vart bättre att ha den bakom JFB, men tänkt att jag väl får lita på boxens inbyggda skydd.

En tanke som slog mig var (när jag hade problem med "låsningen" av kabeln och själv hakade av "chargeberryn") att de kontaktdon som då exponeras inte har något som helst petskydd och är helt utanför ev skyddskretsar annat än en 20A säkring. Så om inte annat hade en JFB varit bra i det fall antingen fästet går sönder, någon klåfingrigt barn petar upp kåpan (som bara sitter med ett enkelt snäpplås som kan öppnas med ett gem) eller liknande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, och?
De menar då att bristerna inte är så allvarliga att laddstationen omedelbart måste återkallas.
Absolut, jag är med på det, var mer att bekräfta att jag uppfattat ESV korrekt.
Jag tror heller inte att boxarna är så farliga, problemet för de som har en box är sannolikt mer att de kommer bli i det närmaste värdelösa/obrukbara om Easee går i konken.
 
J JohanLun skrev:
Min fråga rör inte "hur säker boxen" är, utan OM Easee går i KK pga detta vilka möjligheter jag som köpt en Easee har att reklamera.
Om Easee går i KK så är chansen stor att vissa delar av deras onlinefunktinalitet får problem. Då kan man nog reklamera om dessa delar tydligt ingått i produktspecifikationen.

Iaf så om de nu måste permitera stora delar av personalstyrkan så kommer nog även de mest kompetenta personerna som är kvar tids nog också att försvinna och då börjar korthuset att falla. Då Easee inte verkar ha fler produkter att sälja så kommer de få likviditetsproblem då jag antar att flertalet installatörer kommer att tveka till att använda deras produkter i framtida installationer. Så de behöver en investerare med stora fickor om de skall överleva.

Som kuriosa så provade jag att installera och köra Easee app i flygplansläge. Det gick inte alls. Så utan Easee onlinedel så går det inte att installera en box.
 
M merbanan skrev:
Om Easee går i KK så är chansen stor att vissa delar av deras onlinefunktinalitet får problem. Då kan man nog reklamera om dessa delar tydligt ingått i produktspecifikationen.

Iaf så om de nu måste permitera stora delar av personalstyrkan så kommer nog även de mest kompetenta personerna som är kvar tids nog också att försvinna och då börjar korthuset att falla. Då Easee inte verkar ha fler produkter att sälja så kommer de få likviditetsproblem då jag antar att flertalet installatörer kommer att tveka till att använda deras produkter i framtida installationer. Så de behöver en investerare med stora fickor om de skall överleva.

Som kuriosa så provade jag att installera och köra Easee app i flygplansläge. Det gick inte alls. Så utan Easee onlinedel så går det inte att installera en box.
Går ju inte att reklamera om de går i konkurs..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Går ju inte att reklamera om de går i konkurs..
Du reklamerar ju ändå inte direkt till Easee, utan till den du har köpt boxen av.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det har jag men de vill intw göra något
 
useless useless skrev:
Du reklamerar ju ändå inte direkt till Easee, utan till den du har köpt boxen av.
Därav att man kanske, om man som jag köpt av Tibber, borde reklamera asap för att den inte uppfyller spec. Eller?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Det har jag men de vill intw göra något
Med vilken motivation?
Jag kan förstå att de vill avvakta resultatet av Easees överklagan, skulle den gå igenom så behöver de ju inte göra något.
 
Ja de vill avvakta vidare överklaganden
 
R Rolle85 skrev:
Det har jag men de vill intw göra något
Än så länge så uppfyller ju produkten det du köpt ur ett konsumentperspektiv, du har ingen grund att reklamera. Tanken är ju att Easee ska åtgärda de felaktiga produkterna. Att utsikterna för Easee att åtgärda är tveksamma är inget man kan ta hänsyn i en reklamation.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag skrev att de kan få komplettera produkten
 
Det har Easee 1 år på sig att göra. Ingen större installatör kommer att göra något förrän Easee kommit med en åtgärdsplan eller denna tid tagit slut.

Mindre installatörer med få installerade laddboxar kommer nog att se till att de byts ut mot andra modeller. Iaf om de bryr sig om sitt rykte. Har du installerat ett stort antal finns inget annat än att sitta still i båten och vänta ut överklaganden.
 
Gonatt Eesee!


Inte nog med att det är ett företag som har gått genvägar, man säljer inte i närheten av dom boxar man har planerat att sälja, så deras ekonomi lär ju inte kunna rädda detta haveriet.

Norge; trevligt folk, gott om fisk & olja , och en underbar natur, men innovativa har dom aldrig varit våra grannar, dom har helt enkelt mest haft tur...

Så är det då verkligen förvånande att teknik från Norge inte håller måttet? ;)


Det är så pass mycket fel i det här fallet, "billigt av en anledning" att dom är körda.

Eesee som företag förtjänar det som kommer komma skall, beklagar alla konsumenter som behöver köpa nya boxar framöver troligen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Än så länge så uppfyller ju produkten det du köpt ur ett konsumentperspektiv, du har ingen grund att reklamera.
Där har du fel. Om jag köper en produkt som ska uppfylla villkoren för CE märkning och en myndighet säger att de inte uppfyller villkoren så är det ju fel på produkten. Då kan jag givetvis returnera produkten dit jag köpte den och kräva pengarna tillbaka. Denna rätt har jag i 3 år enligt konsumentköplagen.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Där har du fel. Om jag köper en produkt som ska uppfylla villkoren för CE märkning och en myndighet säger att de inte uppfyller villkoren så är det ju fel på produkten. Då kan jag givetvis returnera produkten dit jag köpte den och kräva pengarna tillbaka. Denna rätt har jag i 3 år enligt konsumentköplagen.
Jo givetvist kan du det men om det inte finns några pengar i ett bolag så är det ju kört.
En konkus brutalitet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.