Fast det är ju ingen som köpt från Easee direkt, reklamationen sker till den du köpt från.
 
P paralun skrev:
Jo givetvist kan du det men om det inte finns några pengar i ett bolag så är det ju kört.
En konkus brutalitet...
Men bara för att Easee går i konkurs betyder ju inte det att den jag köpt boxen av går i konkurs. Väldigt få har nog köpt boxen direkt av Easee.
Men visst finns risken att bolaget som sålt boxen går i kk ifall de sålt väldigt många boxar. Av den anledningen så skulle jag ifall jag hade en box omedelbart kräva pengarna tillbaka för den. Om man är bland de första så lär ju chansen öka att man får pengarna tillbaks innan tillräckligt många krav gör att firman går i kk.
 
  • Gilla
StefanL64 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men bara för att Easee går i konkurs betyder ju inte det att den jag köpt boxen av går i konkurs. Väldigt få har nog köpt boxen direkt av Easee.
Men visst finns risken att bolaget som sålt boxen går i kk ifall de sålt väldigt många boxar. Av den anledningen så skulle jag ifall jag hade en box omedelbart kräva pengarna tillbaka för den. Om man är bland de första så lär ju chansen öka att man får pengarna tillbaks innan tillräckligt många krav gör att firman går i kk.
Jo det betyder med all sannolikhet att det blir tomt med pengar i alla led inkl Tibber.
En konkursförvaltare ser ju alltid till sk prioriterade fodringsägare och det är aldrig en slutkund.
 
P paralun skrev:
Jo det betyder med all sannolikhet att det blir tomt med pengar i alla led inkl Tibber.
En konkursförvaltare ser ju alltid till sk prioriterade fodringsägare och det är aldrig en slutkund.
Jo, men om jag går in med min box till stället jag köpt den och kräver pengarna tillbaks på stört så har jag åtminstone en hyfsad chans att få pengarna innan bolaget fattar att det kommer att bli kk. Nu verkar ju installationsbolagen leva i villfarelsen att Easee kommer att komma med något åtgärdsprogram. Så det finns nog ett tidsfönster där man kan hinna få pengarna tillbaks.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jo, men om jag går in med min box till stället jag köpt den och kräver pengarna tillbaks på stört så har jag åtminstone en hyfsad chans att få pengarna innan bolaget fattar att det kommer att bli kk. Nu verkar ju installationsbolagen leva i villfarelsen att Easee kommer att komma med något åtgärdsprogram. Så det finns nog ett tidsfönster där man kan hinna få pengarna tillbaks.
Jo men de kan ju hävda "force majeure" och att de inte har något med att en leverantör har hamnat på ESV¨s onda lista. Konkurser är brutala!
 
Nej, det är inte Force Majeure.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Nej, det är inte Force Majeure.
Jo det kan hävdas och varifrån tar du kostnader om ett moderbolag har gått i konkurs?
Pengarna är borta förutom för prioriterade fordringsägare.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
För att citera Wikipedia:

Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning), explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och liknande.

Att ett moderbolag går i konkurs räknas inte in, det kan jag garantera.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
För att citera Wikipedia:

Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning), explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och liknande.

Att ett moderbolag går i konkurs räknas inte in, det kan jag garantera.
Jo men "de facto" blir det så och varifrån ska du ta kostnader när en konkursförvaltare gjort sitt?
Pengarna borta, tomt!
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
Men jag har ju inte köpt en box av Easee utan av ett installationsföretag som omsätter ungeför 20 Mkr och har 5Mkr i kassan, de jobbar primärt med andra saker inom energisektorn. På vilket sätt skulle de inte ha ansvar för den boxen de sålt till mig, och varför skulle de inte ha råd att byta ut den mot något annat?

I Sverige så har vi både Skårebo och själva återförsäljaren mellan kunden och Easee.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det kan hävdas och varifrån tar du kostnader om ett moderbolag har gått i konkurs?
Pengarna är borta förutom för prioriterade fordringsägare.
Klart ett företag kan hävda Force majeure eller att jorden är platt, det är dock inte relevant så länge som konsument köpt av annan än direkt från Easee.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det kan hävdas och varifrån tar du kostnader om ett moderbolag har gått i konkurs?
Pengarna är borta förutom för prioriterade fordringsägare.
Du verkar tro att företagen har någon egen rätt i att existera.

Jag reklamarerar till den som sålt elbilsladdaren till mig. Ligger still i båten. De har ett år på sig åtgärda. (enligt vad jag förstår). Tar pengarna slut och Eaase går i KK och min installatör inte kan erbjuda en deal som är acceptabel (för att likt du säger "pengarna är slut") så är det ju konkurrs även för nästa led i slutändan.

Känner flertal elektriker som haft goda år med dessa "installationer" med solceller och elbilsladdare.

Ibland kommer de sämre tiderna. Det är dom som en seriös installatör lite tar höjd för. De flesta är resonabla och man "löser det" till slut på ett eller annat sätt. Men att försöka dumpa allt på slutkund kommer straffa sig.

Inte konstigare än så.
Men sitt ansvar för en produkt som de sålt har jag mycket svårt se att de juridiskt kommer undan i första taget.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker ni är för hårda mot Easee. Grundaren går faktiskt i t-shirt och har tatueringar som vanlig folk. Och han är geni...han bytte ut mossiga dyra JFB:er mot tre enskilda billiga reläer. Brytavstånd, DC-skydd och mekanisk sammankoppling hit och dit. Det är gammalt och förlegat. ESV har bara inte fattat det. Det är nya tider nu! Och molnet! Genidrag!

Och så många ar köpt boxarna...det i sig betyder att det är bra! Om de går under, vad ska folket som har köpt boxarna göra?? Nä, nu sitter Easee i Situation Room X (X!!) och brainstormar...det blir säkert bra.
 
  • Haha
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
D davidhell skrev:
Inte konstigare än så.
Men sitt ansvar för en produkt som de sålt har jag mycket svårt se att de juridiskt kommer undan i första taget.
Jo givetvist så är det enkelt att ta på sig ett ansvar och enbart hänvisa till tillverkaren.
Men finns det inga pengar i en kassa efter en konkurs så återstår då att gå till ett konkursbo och sannolikt är en slutkund "oprioriterad" plus att det sannolikt tar lång tid.
 
P paralun skrev:
Jo givetvist så är det enkelt att ta på sig ett ansvar och enbart hänvisa till tillverkaren.
Men finns det inga pengar i en kassa efter en konkurs så återstår då att gå till ett konkursbo och sannolikt är en slutkund "oprioriterad" plus att det sannolikt tar lång tid.
För att minimera risken att inte få pengarna tillbaks för sin box så ska man givetvis så fort som möjligt lämna tillbaka boxen och kräva pengarna tillbaka omedelbart. En installationsfirma som följer konsumentköplagen kan inte gärna vägra en kund att få pengarna tillbaka. Att de kommer att försöka övertala kunden att vänta på Easees framtida åtgärder är det bara att tacka nej till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.