@bjoerck.
Ja.. S1/S2 status (0V eller 230V) skickas till HC2 precis om en tryckknapp hade varit inkopplad där. Den är en mångsidig manick som kan användas till mycket eftersom man också kan välja vad som skall skickas för spänning på utgångarna oberoende av inspänning.
 
bjoerck skrev:
Jag har en fråga gällande att integrera Z-Wave med ett Securitas Verisure-larm. Larmet verkar sakna fysiska utgångar på huvudenheten. Däremot finns så kallade "Smart Plugs". Detta är fjärrstyrda relämottagare avsedda att monteras i vägguttag. Det går att programmera hur de ska reagera (på/av) beroende på larmets status. Min tanke är köpa tre stycken Smart Plugs. Sedan programmerar jag nr 1 att aktiveras vid status larm på, nr 2 aktiveras vid status larm av och nr 3 vid status utlöst larm.

Min fråga är om det finns någon sensor till Z-Wave som känner av om 230v matas till den eller inte? Kanske finns det smidigare sätt att koppla samman Securitas Verisure med Z-Wave?
Berätta gärna hur detta går. För om du får ordning på att en scen körs vis larm av/på så köper jag en "Smart Plug" med en gång. Bara för detta :)
 
bjoerck skrev:
Jag har en fråga gällande att integrera Z-Wave med ett Securitas Verisure-larm. Larmet verkar sakna fysiska utgångar på huvudenheten. Däremot finns så kallade "Smart Plugs". Detta är fjärrstyrda relämottagare avsedda att monteras i vägguttag. Det går att programmera hur de ska reagera (på/av) beroende på larmets status. Min tanke är köpa tre stycken Smart Plugs. Sedan programmerar jag nr 1 att aktiveras vid status larm på, nr 2 aktiveras vid status larm av och nr 3 vid status utlöst larm.

Min fråga är om det finns någon sensor till Z-Wave som känner av om 230v matas till den eller inte? Kanske finns det smidigare sätt att koppla samman Securitas Verisure med Z-Wave?
Det är väl bara att sätta en lampa i en smartplugg och däremellan koppla på valfri Z-wavepluginkontakt med strömmätning, t ex Fibaros, nya smidiga pluggar? Så har jag tänkt lösa det. Eller så hjälper du mig att trycka på Verisure så att de förstår hur smidigt det vore om de bara lät oss läsa av detta via http-anrop på den inbyggda ethernetporten. Jag har pratat med dem, och mailat, och facebookat, men de säger att intresset är för litet och det skapar hål i deras säkerhet. Bullshit, så klart, men det behövs fler som trycker på...

Man kanske helt enkelt skulle sniffa lite i nätverket. Det borde inte vara så svårt att hitta deras utgående ethernetpaket när larmet kopplas på och meddelar centralen detta...
 
Surt när tillverkare vägrar öppna upp sina proprietära protokoll. Förstår dom inte att det i förlängningen kommer göra att dom säljer fler larm! Och får gladare kunder!

---- HACKERLÖSNINGEN ----
Har Verisure en ethernetport är det "bara" att börja avlyssna trafiken den skickar vid olika statusar? Det tar tid men kan vara rolig grej att "knäcka den". Det kan också vara en seriell-port vilken är ganska vanligt på larm... Men det är samma princip på dom.
-------------------------------------------
 
biggles12 skrev:
Man kanske helt enkelt skulle sniffa lite i nätverket. Det borde inte vara så svårt att hitta deras utgående ethernetpaket när larmet kopplas på och meddelar centralen detta...
Jag har varit inne på att webscrapa deras sida med händelseloggen. Dock är jag för dålig på att få till en såda scrapning bakom en inloggning. Men det ska tydligen gå, cURL verkar vara det många använder.
 
pb76 skrev:
Jag har varit inne på att webscrapa deras sida med händelseloggen. Dock är jag för dålig på att få till en såda scrapning bakom en inloggning. Men det ska tydligen gå, cURL verkar vara det många använder.
Jag tänkte samma sak. Hade dock problem med inloggningen och sedan tog tiden slut. Det känns som att det borde vara säkrare att fånga paketet från gatewayen ut til Verisures server, men jag kan ha fel. Tid, tid, alltid denna brist på tid...
 
Om någon kan kolla trafiken från gatewayen så är jag mycket intresserad av resultatet. Jag kommer pröva min lösning med Smartpluggarna så fort jag flyttat in i huset, vilket är inom en månad. Det är sjukt irriterande att Securitas har ett sådant hemlighetsmakeri gällande sina larm. Vilka är det som tillverkar Verisureprylarna? Förr var det Honeywell som producerade larmen åt Securitas Aroundio.
 
Byggde ikväll ihop styrningen till vår nya "smarta" ventilation.

Bakgrund
Drog en ny imkanal när köket byggdes för några år sedan och på taket sitter numera två fläktmotorer, en för frånluft (toaletter/tvättstuga/kök) och den andra är dedicerad till köksfläkten. Har aldrig varit riktigt nöjd med "draget" från köksfläkten eftersom den får kämpa mot frånluften som drar ut luft på andra ställen i huset. Dessutom blir det lite fuktigt i badrummet efter vi duschar då frånluften hela tiden går med konstant hastighet.

Ingredienser
Transformatorn som satt i vår gamla Alliance-fläkt (5-stegs).
3 nyinköpta reläer.
En gammal switchad transformator (100-230VAC -> 12VDC) som jag hittade i en låda som ger 12 v när köksfläkten slås på.
Fibaro 2x1,5kW
Fuktsensor - Everspring ST814

Funktionalitet
Tanken är att när vi är hemma (Disarmed, Arm-home) skall frånluften gå i "normalläge".
Larmas vi på huset (borta) på går fläkten ner i lågvarv.
Triggar en fuktsensor på toaletten går frånluften upp på högvarv tills fuktkvoten gått ner.
Och slutligen, sätter vi igång köksfläkten stängs ventilationen av helt!

Och här följer lite bilder på skönheten.
20130404_184035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130404_184023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130404_211224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Xious och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har gjorde liknande som du med min FTX-ventilation men bara så att den går ner i lågvarv när vi larmade på och upp på normalvarv när vi larmade av, dvs ingen fuktsensor och ingen koppling till köksfläkten. Berätta om resultatet sen, det blir intressant.
 
hek skrev:
Ja, det var onekligen billigt. Men det står inte vilken version det är av termostaten. Vet att det varit strul med vissa firmware versioner av termostaten. Kolla gärna upp det.
Fick svar från Fortum på min fråga kring vilken modell/FW det var på anfoss termostaten:

Hej,

Versionen på Danfoss termostat är följande: “Radioatortermostat Danfoss Living Connect Z” kodnummer: 014G0012.

Återkom om du har ytterligare frågor till oss.
hek, vilken FW var det som det var strul med? Var det det somd t skrivs om här http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,12289.0.html ? Har en vedpanna och vattenburna radiatorer, så det vore smidigt att kunna göra alla dom gamla radiatorerna lite smartare... ;)
 
Redigerat:
Jo den versionen verkar ju funka igen och jag förstår tråden rätt.
 
hek skrev:
Byggde ikväll ihop styrningen till vår nya "smarta" ventilation.
Hmm, hur är det med basskydd och felskydd här? :mad:
Allt kanske hamnar i en låda som uppfyller kraven på dubbel isolering?
 
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, hur är det med basskydd och felskydd här? :mad:
Allt kanske hamnar i en låda som uppfyller kraven på dubbel isolering?
Jo. Den skall in i en låda. Men det blir så tråkiga bilder här.
 
Jag lyckas inte göra en scen i Fibaro. Jag har just köpt en HC 2 och lagt till alla enheter och vill nu göra olika scener men det går inte. Jag vet inte var i kedjan av programmering som jag gör fel men det händer inget när jag försöker aktivera en scen som jag gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.