Jo. Har sett "auto update" men jag trodde faktiskt inte att den fungerade. :)
 
pb76 skrev:
Nu har jag hunnit starta och leka lite. Inte mycket automation, men grejerna fungerar.
Samma här. Min Vera Lite och RFXCom RFXtrx433 kom igår. Jag satte en usbhub bakom Veran och pluggade in RFXtrx433'an samt ett usbminne där. Det gick bra att få upp setup'en även om det tog en stund att förstå sig på webgui't i Veran... Känns som att GUI't är designat av ett gäng kodare... :p

Det var enkelt att lägga till min befintliga Nexa-utrustning i form av lampor. Min fuktmätare (Oregon Scientific) i krypgrunden hittades automatiskt utan att jag behövde göra något alls, så jag installerade graf-app'en "DataMine" i Veran och efter en liten stund ritade den grafer över miljön där nere (och sparade även mätdatan på usb-stickan i form av en csv-fil).

Nu kommer jag successivt bygga vidare genom att handla z-wave brytare. Jag är också sugen att kunna kommunicera med mitt larm, dock finns det ingen support för det fabrikatet, så det kanske får bli ett hemma-projekt att försöka implementera. Alternativt får man väl köpa ett PowerMAX larm...
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
DataMine har nämnts ett par gånger i tråden nu. Men denna plugin kan man logga saker med sin vera. Det kan vara vad som helst egentligen. Jag loggar t.ex. temperatur, strömförbrukning och hur ofta någon öppnar ytterdörren.

Eftersom vera(lite) har ett begränsat lagringsutrymme bör man trycka in ett USB minne som den kan logga till.

Här kommer ett par bilder på hur det kan se ut när man visar grafer på temperatur(inne + garage) och loggning av elförbrukning (tv-utrustning) hemma hos oss.

datamine_temp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
datamine_tv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har två sånna här i taket till mina ledspottar.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068

De är kopplade till varsin åtefjädrande tryckknapp. Som dimrar om man håller inne och tänder/släcker vid kort tryck. Har man dimrat till ett visst läge och slår av den så återgår den till det senaste läget.

Så frågan blir då. Hur gör jag med dessa för att kunna styra med fibaropuckar ex? Behöver jag två eller finns det en kombinerad jag kan använda? Vill gärna ha kvar dimmerfunktionen men samtidigt styra smidigt från min smartphone såklart
 
Redigerat:
Det blir nog klurigt. Jag har ett liknande drivdon för våra lysrör i köket. Jag satte faktiskt en puck som jag konfade att ge en inpuls där. Men problemet är att man inte vet om den är på eller av. Mina armaturer hela tiden har matning. För att veta om den är igång skulle jag behöva kolla strömförbrukningen också.
 
så vad ska man ha för drivdon till LED för att kunna nyttja z-wave fullt ut för att kontrollera ljuset, dimmra m,m
 
byggsson skrev:
Samma här. Min Vera Lite och RFXCom RFXtrx433 kom igår. Jag satte en usbhub bakom Veran och pluggade in RFXtrx433'an samt ett usbminne där. Det gick bra att få upp setup'en även om det tog en stund att förstå sig på webgui't i Veran... Känns som att GUI't är designat av ett gäng kodare... :p

Det var enkelt att lägga till min befintliga Nexa-utrustning i form av lampor. Min fuktmätare (Oregon Scientific) i krypgrunden hittades automatiskt utan att jag behövde göra något alls, så jag installerade graf-app'en "DataMine" i Veran och efter en liten stund ritade den grafer över miljön där nere (och sparade även mätdatan på usb-stickan i form av en csv-fil).

Nu kommer jag successivt bygga vidare genom att handla z-wave brytare. Jag är också sugen att kunna kommunicera med mitt larm, dock finns det ingen support för det fabrikatet, så det kanske får bli ett hemma-projekt att försöka implementera. Alternativt får man väl köpa ett PowerMAX larm...
Roligt att det verkar fungera att även styra 433.97 MHz-enheter med Veran! På samma sätt som dig byggsson så har jag ett gäng Nexabrytare som det vore bra att kunna använda tills man har bytt ut allt mot Z-Wave.

En tusenlapp för RFXtrx433:an känns ju som en vettig investering. Du råkar inte ha en Telldus Tellstick som du kan pröva att plugga in? Sitter själv med en Tellstick Duo men har inte lyckats få någon klarhet om det går att få den att lira med Veran...
 
Fick Fibaros vägg plugg idag.
Extrem liten och led belysningen går att stänga, Men den får vara på nu när man testar den.
Veran köpten den direkt.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Är det någon som vet hur Fibaros universal sensor fungerar? Går det att styra de två utgångarna direkt från Veran? Verkar inte så om man läser på vissa forum.

Om nu inte detta fungerar vad skulle ni använda för att få en enkel slutning? Kanske fibaros 2x1,5kw relä?
Men fungerar dessa med svagström? Står ju min 24V i manualen. Vill köra den på 6v eller 12v.
 
PeterP skrev:
Är det någon som vet hur Fibaros universal sensor fungerar? Går det att styra de två utgångarna direkt från Veran? Verkar inte så om man läser på vissa forum.
Nej, det går inte. Dom reflekterar bara som kommer på motsvarande ingång.

PeterP skrev:
Om nu inte detta fungerar vad skulle ni använda för att få en enkel slutning? Kanske fibaros 2x1,5kw relä?
Men fungerar dessa med svagström? Står ju min 24V i manualen. Vill köra den på 6v eller 12v.
Jag använder denna för att reglera en (potentialfri) ingång i vår värmepanna. Där kan jag mata enheten med 230V. Men som du skriver skall den fungera ner till 24V. Dock inget jag provat.
 
Har sökt i tråden, men lyckades inte finna svaret.
Jag har en fibaro dubbelswitch som jag just kopplade in bakom en dubbelbrytare. Den ena knappen försågs med fjäder och i Veran angavs parameter 14 till 0.
Nu måste jag dubbelklicka på brytaren för att slå av respektive på. Hur tar jag mig runt detta otyg?

/David
 
Sätter du parameter 14 till 0 så måste båda knapparna vara monostabila (återfjädrande). Man kan inte styra det individuellt.
Kan dubbelklicket bero på att du satt fjädern på fel sida av tryckknappen?
 
Köpte för ett par veckor sedan en Dune Mediaspelare som kan spela upp filmer från NAS:et här hemma. Eftersom det inte fanns någon färdig plugin för Veran har jag skrivit ihop en.

http://code.mios.com/trac/mios_dune-hd

Så nu kan man t.ex. sänka ljuset när filmen går igång. Dra ner persienner eller annat man brukar fixa med inför filmvisning hemma. Den kan tyvärr inte poppa popcorn ännu.

I kombination med min andra plugin som jag skrev för en tid sedan kan man också tänka sig en att film som spelas upp automatiskt pausas om det ringer i telefonen,

http://code.mios.com/trac/mios_fritzbox
 
  • Gilla
byggsson och 1 till
  • Laddar…
n0ir:

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Jag har tyvärr ingen Tellstick... RFXtrx433:an fungerar inte rakt av mot Veran utan kräver att man installerar ett gäng filer. Se installationsinstruktionerna:

* http://www.youtube.com/watch?v=8EuLwIMQQ2k
* http://www.rfxcom.com/Documents/Quick_Start_Vera.pdf

... så du kommer nog behöva koda ihop motsvarande grejjer för Telsticken antar jag. Rimligtvis borde det gå att fungera om du kodar dessa 'drivrutiner' för Telstick och Veran.

Jag köpte RFXtrx433:an från http://www.vesternet.com och Vera + RFXtrx433 + Frakt landade på 2272 SEK enligt min kreditkortsräkning.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.