@Quanki
Är det hopplöst svårt att dra fram 12V till platsen för sensorn? Räcker ju med telekabel eller liknande fram till sensorn från transformatorn.
Jag kopplade på min universalsensor vid ytterdörren matat med 12V från vår gamla ringledning.

Skumt med Veran. Vilken tidzon har du ställt in på den? Har du någon brandvägg eller liknande framför den som stoppar NTP protokollet (port 123)?
Skulle också kunna vara strul med t.ex DNS vilket segar ner den. Någon ny plugin som nyligen installerats? Har du kollat loggen?

@thebobbers
8x50W är ganska mycket. Man kan inte dela upp lasten?
 
hek skrev:
8x50W är ganska mycket. Man kan inte dela upp lasten?
Joo, tanken har ju slagit mig att sätta två dimmerpuckar på samma tryckknapop så att säga, men det skulle j usnyggare ut i Vera'n och i appar med bara en enhet som styr.
För det är ju idag redan uppdelat (man skulle ju kunna tro att jag har belysningen so menda värmekälla ... ;) på 6x50W + 6x50W i hall plus 8x50W + 8x50W i kök.
Skulle kunna prova dela på det och se hur hårt jag kan lasta Fibaro respekive Aeon-dimmern.
Fibaro-dimmern har jag för mig var specad för 400W och Aeon för just över 500W men det är väl vanlig resistiv last. Vet inte om mina trafos vill dimmras på bakkant eller framkant, men eftersom de inte gick att dimmra med Aeon-pucken skulle jag kunna tänka mig att de vill dimmras med bakkant.
 
Som du säger är specen för resisitiv last. Tror transformatorn ger en del kapacitiv last också.. Men jag är ingen expert på detta... det är nog bra med en del marginal för säkerhets skull.
 
byggsson skrev:
>Så en RFXCom ligger redan hemma. Så när
>Vera:n anländer ska det experimenteras.

Åh, coolt! Jag har också funderat på att köra RFXCom med Vera'n. Rapportera gärna om dina framsteg.
(y)
Nu har jag hunnit starta och leka lite. Inte mycket automation, men grejerna fungerar. Så nästa steg är att börja ordna scener, triggers och schedules.
Jag började med att koppla ihop Veran med den Duwi plugin dimmer som jag köpte ihop med Veran. Det var så enkelt och fungerar så bra, så det blir nog mest bara Z-Wave efter detta. Är mycket sugen på Fibaros nya plugin. Någon som redan kan spekulera / vet om den kommer fungera med Vera så det är värt att lägga en förbeställning?

Det var inga konstigheter att installera RFXCom, jag följde guiden som Vesternet lagt ut på YouTube.
Sedan började alla lampor ramla in i Veran, så fort de kommunicerade gjordes en auto-detect.
Jag har även skapat en egen HEX-kod i Veran som nu styr en lampa. Så det blir nog vägen att gå. Att ta bort alla Nexa fjärrar och endast styra från Veran.

Hade dock varit intressant att veta om jag kan trigga en scen när jag trycker på en Nexa fjärr. Dvs när Veran får en specifik HEX-kod från en fjärr så startar den en scen istället. Någon som vet?
 
Kanske av allmänt intresse: Jag mailade MiCasaVerde och frågade om de hade några nya produkter på gång under 2013, och här är svaret som jag fick:

Hello,

The new product line expected is the Vera plus or pro which was displayed at CES, but it is still in development and as far as I know it should be released this year, but I cannot give you an exact date yet.

Thank you,
Dana Focariu
Technical Support Team

 
@hek
Japp, hopplöst för den är tänkt att sitt i terassdörren. Tanken är att den skall logga/veta en cylinders vridning (öppet/låst).


Tidszonen är inställd (är ok, kontrollerad och även nyändrad/uppdaterad) på Sverige/Stockholm.
Från början hade jag 1970-01-01 och tid från kl1.00. Futezel hjälpte mig med kod för att loga NPT - Micasa ticket #1 var redan inskickad, de gjorde inget då. Nästa gång så ballade den ur igen, den ticket #2 gjorde att de ändrade port för Verans tidsuppdatering (för det är tydligen många som har problem med det). Ingen brandvägg som stoppa (den gick sönder och ingen ny installerad). Denna gång har det blivit helt hopplöst, inte bara tiden är 1 h efter utan allt här hemma svara dåligt. Den enda pucken som funkar är den närmaste 3 m från Vera, Alla andra startar bara sporadiskt. Fick svar igår #3 om fullständig adminacess, sedan har inget hänt.
Sista pluginen, var PLTS, dock fungerade allt fint i en vecka efter den började användas. Verkar precis som min Vera inte har någon signalstyrka längre.
Nej jag har inte kollat loggen. Har kollat lite innan, men det är inte mycket jag fattar och svårare om man inte vet vad man skall leta efter....

@hek
@thebobbers
Utan ha följt problemet. 8x50w är 400w + lite extra. En fibaro dimmer skall ju klara 500 w, så det borde faktisk inte vara några problem. En Aeon Illuminator (dimmer puck) skall klara 2,5A, dvs 575w.
Edit: Såg att du testat även med Aeon-puck. Har för mig Fibaro har framkantsstyrning. Det står också i deras manual: *for loads other than resistive do not exceed 1.5A current. (345w). Själv valde jag Fibaro dimmer på mina dimbara lysrör, då den fungerade längre ner än Aeon, utan att börja blinka, samt var ställbar på lägsta dimmer-nivå.
 
Redigerat:
RaZBerry - En första kik!

Fick min Rasberry PI med Z-Wave.me GPIO igår och måste säga att det tar sig!

Spontant en mycket smidig enhet;
IMG_0334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ca 45 minuter var operativet Rasbian Wheezy installerat och maskinen var igång. 5 minuter senare kunde jag hoppa in i interfacet som jag snabbt ändrade lite och lekte vidare. Ser ut ungefär så här vid uppstart;
Z-Wave.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La snabbt till en enhet som man senare drar och släpper där man vill ha den.
Man kan enkelt ladda upp en egen bild/ritning på sin bostad och sen konfigurera olika områden.

Smidigt och enkelt är väl summan. Tyvärr verkar det som att supporten för scener fortfarande saknas och detta är något som man jobbar på. Jag gillar interfacet redan från start men man skall kunna programmera om allt med rätt kunskaper.

Mer info kommer! Just nu ska jag pilla vidare!
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
@Slacker
Mycket intressant! Fortsätt rapportera.
 
@hek
Kanske lite off topic, men vad jag har förstått har även du ett PowerMax+. Version 1.0 är nu släppt av plug-in för Vera. Jag har precis som du (om jag kommer håg rätt) en GSM kopplat till serieporten på panelen. Kopplar sedan veran till GSM-enheten.

Man kan köra plug-innen i standard mode eller Powerlink mode. Vet du om man kan köra Powerlink-mode genom GSM? Lyckas inte "installera" pwrlnk i panelen, vilket man måste enligt instruktion.

Annars blir det standard-mode...

Tack,
J
 
Jag har inte hunnit labba med version 1.0 ännu. Rapportera gärna tillbaka dina "findings" till powermax tråden. Men det kanske helt enkelt inte fungerar eftersom GSM:en "snackar" med larmet också...
 
@hek,
Tro det eller ej men den "hoppade" igång efter omstart i Powerlink-mode. Underbart att slippa mappa upp alla enheter manuellt.
 
Funkar GSM:en som vanligt? Dvs skickar SMS vid larm etc?
 
Men vafasen.. Hemma hos mig har pluginen automatiskt uppdaterats till 1.0.. Skumt. Verkar bete sig lite konstigt när jag skapar ett tamper alarm. SMS skickas och den ringer upp men sedan "låser sig" pluginen och powermax panelen visar trouble.
 
Jo.. det funkat allt som det skall även i PowerLink läge efter omstart. Fick någon konstig "hickup" som jag inte lycksts återskapa igen. SMS skickas som vanligt nu. Puh... men lite läskigt att pluginen uppdaterats av sig själv.
 
@hek
Du kan sätta inställning om du vill att appar ska "auto update" eller inte. Görs i respektive app.
Min var också lite skum innan omstart och "download" från panelen. Funkar klockrent just nu.
J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.