Jag har mitt DSC 1616 anslutet till min Vera via ett Envisalink 2DS (ip-interface). Jag styr larmet, och använder även larmets sensorer för att styra belysning.
 
Det verkar ju vara en lattjo liten pryl :)
 
vespaman skrev:
Fast, varför ska man spara ner tidschemor till dem om man kör med en vera (eller annan kontroller)? Vitsen är ju att man ska kunna ändra temperaturen beroende på om man är hemma tex, eller via google calendar.

Däremot är vissa firmware versioner mindre snabba på att ändra temperaturen, vilket har fått folk att uppleva missnöje.
De som tillverkar sakerna som Fortum säljer görs av ett företag green wave. Deras gateway har stöd för både z-wave och zigbee. Iom med att den pratar z-wave med danfoss living, borde det ju även funka med veran
 
schween87 skrev:
De som tillverkar sakerna som Fortum säljer görs av ett företag green wave. Deras gateway har stöd för både z-wave och zigbee. Iom med att den pratar z-wave med danfoss living, borde det ju även funka med veran
Kan rekommendera en sökning på veraforumet innan man köper en Danfoss termostat för att få koll på firmware versioner hit o dit.

Har f.ö. beställt en GreenWave uttagslist nu, men har inte fått någon information när den skall levereras.
 
Var beställde du den ifrån?
Har själv beställt från Fortum den 16-2, men inte fått den än.
 
Samma här. Fortum, ingen information om när..

Provade att köpa från Nuon i Holland för ett halvår sedan, men dom ville inte leverera utomlands.
 
Fick uttagslisten idag, veran accepterade den direkt.
Men skulle koppla den till andra knappen i en dimmer. Så helt plötsligt måsta jag trycka tre gånger innan dimmern reagerar.
Sen funkar dimmer normalt tills jag trycker på den andra knappen.

Någon som varit ute för detta?
Hade också en 2x1,5kw switch som inte veran ville veta av
 
Grym tråd, extremt mycket bra info, tackar tackar!

Det har blivit dax för mig att gå med i klubben, 25 fibaro moduler ligger i kundkorgen på vesternet och väntar på beställning, men jag har ett frågetecken jag inte hittat (ett bra) svar på.

Är det någon här som kontrollerar eldriven golvvärme med Z-wave ?
Vad har ni för lösning isf ?

Jag behöver 2 temperaturgivare, en i golvet (vill ju ha jämn temperatur där och inte iskallt / glöd hett).
Samt att det hade varit trevligt med möjlighet till manuell justering och avläsning av nuvarande temperatur.

Två lösningar jag sett nämnas i olika forum:
1: Fibaro universalsensor med 2 tempgivare, samt ett Fibaro 3kW relä.
Fördelar: Dold installation, billigare.
Nackdelar: Ingen möjlighet till manuell justering eller avläsning.

2: Horstmann HRT4-ZW & ASR-ZW
Fördelar: Manuell justering och avläsning.
Nackdelar: Ingen temperatursensor i golvet.

/bv
 
peerer skrev:
Fick uttagslisten idag, veran accepterade den direkt.
Men skulle koppla den till andra knappen i en dimmer. Så helt plötsligt måsta jag trycka tre gånger innan dimmern reagerar.
Sen funkar dimmer normalt tills jag trycker på den andra knappen.

Någon som varit ute för detta?
Hade också en 2x1,5kw switch som inte veran ville veta av

Har samma problem med nyare Fibaropuckar, har dock inte haft tid att dra det vidare. Finns en tråd på mcv forumet om problemet, det är kombon Fibaro & Vera som strular.
 
Nu har jag äntligen gjort slag i saken ock beställt en Vera Lite från Vesternet. Köpte även en Duwi socket dimmer. Så att jag kan testa lite med Z-Wave. Har massor med Nexa-styrning. Så en RFXCom ligger redan hemma. Så när Vera:n anländer ska det experimenteras.
Någon annan är som kör Vera och RFXCom, som kan ge lite tips hur man bör sätta tänderna i allt? :)
 
>Så en RFXCom ligger redan hemma. Så när
>Vera:n anländer ska det experimenteras.

Åh, coolt! Jag har också funderat på att köra RFXCom med Vera'n. Rapportera gärna om dina framsteg.
(y)
 
Nu har även jag hämtat ut 6ports uttagslisten, har inte lyckats få igång effektmätningen på alla portar (som väntat), men det verkar finnas hopp om man läser på micasaverdes forum. Dock verkar den funka den bra för att separatstyra brunnarna.
 
beervalley skrev:
Är det någon här som kontrollerar eldriven golvvärme med Z-wave ?
Vad har ni för lösning isf ?

Jag behöver 2 temperaturgivare, en i golvet (vill ju ha jämn temperatur där och inte iskallt / glöd hett).
Samt att det hade varit trevligt med möjlighet till manuell justering och avläsning av nuvarande temperatur.

Två lösningar jag sett nämnas i olika forum:
1: Fibaro universalsensor med 2 tempgivare, samt ett Fibaro 3kW relä.
Fördelar: Dold installation, billigare.
Nackdelar: Ingen möjlighet till manuell justering eller avläsning.

2: Horstmann HRT4-ZW & ASR-ZW
Fördelar: Manuell justering och avläsning.
Nackdelar: Ingen temperatursensor i golvet.

/bv

Välkommen i klubben! :)
Jag styr två elgolv med av/på. Dvs normala golvtermostater och allt slår jag av/på. Jag skulle nog inte vilja styra helt och hållet med zwave, utan gärna ha ett skyddsnät, så man får autonom funktion vid funktionsbortfall. Dvs om veran (eller homecentern) slutar att fungera av någon anledning vill man ju inte låta golvvärmen löpa amok i på-läge. Horstmannlösningen är kanske ok på så sätt, men funkar det bra med lufttermostater för golvvärme?

Det jag saknar är att inte ha zwave tempgivare (tex Fibaro universalsensor) i golven &så, så jag kan hålla koll på den över z-wave. Man blir ju liksom loggningsfreak efter ett tag.. :)
Tycker f.ö. att det är mycket trevligt att ha effektmätning på högförbrukare, så det rekommenderar jag till golv, då får man dessutom se när termostaterena går på, som en bonus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
byggsson skrev:
>Så en RFXCom ligger redan hemma. Så när
>Vera:n anländer ska det experimenteras.

Åh, coolt! Jag har också funderat på att köra RFXCom med Vera'n. Rapportera gärna om dina framsteg.
(y)
Det ska jag. Hade hoppats på att den skulle komma idag, men verkar inte troligt. Är gräsänkling ikväll och har då tid och leka. :)
Annars är det mycket renovering hemma just nu. Så återkoppling kan dröja ett tag.
 
vespaman skrev:
Välkommen i klubben! :)
Jag styr två elgolv med av/på. Dvs normala golvtermostater och allt slår jag av/på. Jag skulle nog inte vilja styra helt och hållet med zwave, utan gärna ha ett skyddsnät, så man får autonom funktion vid funktionsbortfall. Dvs om veran (eller homecentern) slutar att fungera av någon anledning vill man ju inte låta golvvärmen löpa amok i på-läge. Horstmannlösningen är kanske ok på så sätt, men funkar det bra med lufttermostater för golvvärme?

Det jag saknar är att inte ha zwave tempgivare (tex Fibaro universalsensor) i golven &så, så jag kan hålla koll på den över z-wave. Man blir ju liksom loggningsfreak efter ett tag.. :)
Tycker f.ö. att det är mycket trevligt att ha effektmätning på högförbrukare, så det rekommenderar jag till golv, då får man dessutom se när termostaterena går på, som en bonus.
Tackar för det utförliga svaret.

Jag tolkar det som att du kör ett z-wave kontrollerat relä med inbyggd effektmätning som matar/bryter termostaten, korrekt?
Det låter ju som en genialisk lösning, den slog mig aldrig (får väl skylla på att min nuvarande termostat är trasig och att jag febrilt letat efter en som är specifikt byggd för elgolvvärme + z-wave, vilket jag ju inte hittat).

Har du termostaten satt på ett övre gränsvärde då (typ 23C) som säkerhetsgräns?
Och den "normala" styrningen sker genom att stänga av termostaten (z-wave sensor -> vera -> relä -> termostat) ?

Vad använder du för relä som har effektmätning ?
Är det en puck eller annan typ ?
Jag har tittat lite på Aeon Labs Micro Smart Switch som ju har effektmätning, men den är ju större än Fibaro och har inte en extra ingång för styrning som Fibaro.

Jag var i kontakt med Fibaro ang effektmätning i deras puckar och detta är något de kommer att släppa framöver, jag fick ingen ETA (de sade att de inte visste) och de sade även att hårdvaran kommer vara helt ny (det rör sig alltså inte om någon firmwareuppgradering av befintliga puckar).
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.