MangeGBG skrev:
Tänkte köra igång med lite z-wave prylar här hemma. Vilket kan rekommenderas; Rasberry pi med razberry eller en Vera 3 lite? Skulle behöva lite för/nackdelar. Kör både Android och ihpone här hemma.
Hm.. Kör lite stereo här hemma med både RaZberry och Vera Lite och hade tänkt att min RaZberry Pi skulle ersätta min Veran men så är inte fallet - Razberry är inte där ännu och saknar mycket av funktionaliteten som Veran bjuder på idag.
Det jobbas på nya releaser hela tiden och det händer mycket på den fronten - Vill man dock ha ett system som funkar rakt av med scener och med en gränssnitt som ändå funkar med tex automator så bör man nog kika på en Vera.

Däremot har jag höga förhoppningar på RaZberry och jag tror att det kommer att hända en hel del på den fronten inom kort - Tyvärr sker det nog lika mycket på Vera fronten så att frågan är vem som hamnar på efterkälken.

Jag har bankat huvudet i väggen en hel del över min RaZberry som nu fungerar med ett fåtal enheter, men jag har ändå inte flyttat över alla moduler till den ännu....

Så min åsikt!? Köp en Vera eller eller Fibaro HC direkt om du anser att du har ekonomin. Gillar du däremot att labba och anser att det inte gör så mycket att det är fulländat ännu med resonemanget att man kan använda en Rasberry till annat på samma gång så kan man alltid gå den vägen. Jag satt precis en timme med att ändra saker i min RaZberry bara för att den skall hänga sig och man får börja om... Sen att jag sitter 163 mil hemifrån fågelvägen och styr allt remote kan ju ha lite med saken att göra... :confused:
 
Bra att du rapporterar dina fynd här slacker.. du är ju lite av en pionjär med RaZberry test här i tråden.
 
hek skrev:
Bra att du rapporterar dina fynd här slacker.. du är ju lite av en pionjär med RaZberry test här i tråden.
Det började ganska bra med en stadig bugg i systemet på förra versionen som skapade korrupta XML filer vid omstart, en del rapporter på nätet och en trogen skara användare så var det bara att tanka ned dessa filer till lokala burken och glatt redigera ut ett par hundra rader felaktig kod innan man kunde få igång systemet igen. Sedan dess finns det en ny version som tyvärr inte bjuder på så mycket mer men ändå är stabil för stunden. Automation är dock något som ligger i pipelinen och skall komma så småningom.

Jag har en kamp inombords var gång jag skall associera nya enheter - Vera eller Pi?

Den huvudsakliga kampen är dock att man inte har tiden över. Fortfarande ett tiotal Fibaros som inte är inkopplade där dom hör hemma så jag önskar att jag hade mer att komma med, men det står tyvärr lite stilla just nu.
 
slacker skrev:
Jag har en kamp inombords var gång jag skall associera nya enheter - Vera eller Pi?
Jobbiga i-landsproblem man har :)
 
MangeGBG skrev:
Tänkte köra igång med lite z-wave prylar här hemma. Vilket kan rekommenderas; Rasberry pi med razberry eller en Vera 3 lite? Skulle behöva lite för/nackdelar. Kör både Android och ihpone här hemma.
Tror att det är svårt att rekommendera det ena före det andra. RPi är ju 'DIY' och mycket mer work in progress än Vera, medans Vera är en färdig lösning som har funnits i flera år.
Vill du ha roligt med RPI, så är det den solklara vägen, vill du hellre leka med mer avancerad automation, så är Vera vägen. Man har kul oavsett. :)

Personligen så tycker jag att RPi + Razberry blir rätt dyrt. Har en RPi som serieportsserver för att styra min projektor i bion från Vera, dock utan razberry.
 
slacker skrev:
Den huvudsakliga kampen är dock att man inte har tiden över. Fortfarande ett tiotal Fibaros som inte är inkopplade där dom hör hemma så jag önskar att jag hade mer att komma med, men det står tyvärr lite stilla just nu.
Varför är det alltid så? I sin tanke går allt så fort, och det blir rätt från början.

Verkligheten är brutal. Drömmar rules. :)
 
@vespaman
Hade tänkt mäta lite elförbrukning här hemma (total samt på värmepanna/pump). Visst hade du hade fått igång både NorthQ e-logger och Aeon clamps i Veran?
Några speciella inställningar man måste trixa med?
 
hek skrev:
@vespaman
Hade tänkt mäta lite elförbrukning här hemma (total samt på värmepanna/pump). Visst hade du hade fått igång både NorthQ e-logger och Aeon clamps i Veran?
Några speciella inställningar man måste trixa med?
Japp, jag kör bägge. NorthQ är mycket bra tycker jag, iom att den representerar vad elbolaget fakturerar.
Man kan ställa in hur ofta den skall rapportera förbrukningen, jag kör vart tionde minut, men jag skulle vilja ha högre rapportfrekvens, men jag kör på batteri just nu, så det får stå på var tionde tills jag fixat detta.
Fördelen med vartionde är att det inte blir miljarder loggpunkter i dataMine, men energisidan i dataMine blir lite missvisande, eftersom totalen ligger på var tionde, emedan Aeon clamps och alla mina energipluggar är "instant".
Detta göra att den snygga pie-charten i dataMine inte är speciellt representativ.

NorthQ ska man kunna ställa in mätarvädet på, så att man får en spegling av vad det står på mätaren in Vera, men det har jag bara inte fått att funka. Andra hävdar att det funkar för dom. Kanske är jag lite bakom flötet, vad vet jag.
Har låtit den börja räkna från 0. Samme kille som gjort dataMine har gjort en plugin för NorthQ, så man får W och inte bara kWh, vilket är mer eller mindre nödvändigt om man ska logga.
Device Wakeup 600 sekunder och poll 120 kör jag.

Aeon clamparna har folk haft bekymmer med, men inte jag. Programmerade bara in värdena och den har gått totalt problemfritt från första början. Tur kanske, inte vet jag. Eller så är våra eu-varianter bättre. Jag kör med extern matning på denna. Jag har en trefas aeon, och den mäter förbrukningen på min värmepump. Nackdelen med dem är att de inte mäter spänningen, så den får man ställa in manuellt. Har stora fluktuationer på volten, så kommer nogranheten att bli lidande.
Clamparna är fetstora, eller iaf är det på min, så man måste ha hyggligt med plats för dom.

Att fundera på, om du inte redan har beställt ovanstående, är om inte en Bruhltech GEM gör sig bättre bredvid ditt elskåp. :) Då blir det exakt, och du kan mäta allt. Lite dyrare dock, men jag kommer att köra GEM när jag flyttar mitt proppskåp.
 
Låter bra det ju. Tack för infon..

Lite dum fråga kanske men hur får man el i mätarskåpet? Om man vill driva NorthQ på nätspänning... Eller är sladden till "ögat" så lång så man kan dra in den inomhus?

Vad matar man Aeon clampsen med för spänning. Har 12VDC i proppskåpen... vore fint om man kunde utnytta det...

Bruhltech känns lite overkill för oss men den är ju grym med alla kanaler!
 
Kunde inte hålla mig nu när www.m.nu hade rabatt så igår damp det ner en VeraLite och ett par pluggar. :)

Blir lite konfunderad när jag läser deras "komma igång"-inormation.

Måste man skaffa ett konto hos MiCasaVerdi och sköts sedan all kommunikation med min Vera via deras "servrar", dvs jag kan inte jobba direkt mot min Vera?

/Gojan
 
Redigerat:
Oj, bra tips! Då kanske man ska slå till på en Home Center 2 och några startenheter.
Eller tror ni det kommer en uppföljare till HC2 inom ett halvår?
 
Är det någon som vet hur det är med HC2 och Mertens knappar. Förutom att batteriknapparna inte är kompatibla med HC2 så börjar jag bli orolig att även 230V dimrarna inte heller är programmerbara då inga parametrar är synliga under fliken Konfigurationer. Detta medför i mitt läge som har 23 dimrar att jag bara kan tänd/släcka och dimma från HC2 men inte programera ihop några scenarion eftersom man inte kan ändra några parametrar och vet vad man gör.

Är det någon mer som har problem med detta eller kommit runt det.
 
@gojan
Den är hyffsta integrerad med Micasaverdes "molntjänst". Du laddar ner pluginer därifrån, backuper tas och loggar skickas dit normalt. Det finns dom som stängt av den funktionen.. men då måste du ssh:a in och konfa om på egen hand...finns trådar om det på deras forum. Ett problem som uppstår är nog också att du får svårt att komma åt ditt hem via apparna eftersom dom normalt går via "molntjänsten".

@jerk
Om du kan tända släcka från HC2. Vad är problemet? Man sätter ju aldrig parametrar i sina scener. Eller menar du att du inte får någon information om vad som händer när någon trycker på en dimmer i huset?
 
Om knyter samman "associerar" tex tre dimmrar till en knapp och sedan tänder med den valda tryckknappen så tänder alla tre. Men om jag sedan släcker så slocknar dom inte om jag inte släcker via HC2. Om jag vill dimma upp till ett valt värde så funkar det inte utan då tänds alla lampor till max och sedan får jag gå in via hc2 och dimma till önskat värde. Det enda som fungerar för mig nu är alla scener dvs olika dimmervärden på olika lampor styrt från HC2. Tex hemmaknapp, Gonattknapp, TV eller Mysbelysning osv
Det jag hoppas på är att jag är korkad och har missat någon enkel programmering men kan inte se var jag skall kunna göra den i HC2 eftersom inga konfigurationer eller parametrar syns för justering/ändring på respektive enhet. Det känns som att jag köpt en bil men saknar motorn och inredningen.....men den rullar....:)
 
Låter ju jobbigt ju... men om det är direktassociation du menar mellan enheterna så är HC2:an inte involverad (men det kanske funkar annorluda i HC2).
Det du kanske kan göra istället är att stänga av associationerna och istället göra en scen som tänder de andra dimmrarna till samma värde om något dimmervärde förändras. Det blir lite större fördröjning men borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.