hek skrev:
Fick ni med denna adapter som nämns i texten? Jag fick det då inte och det blir ju lite meckigare om man vill koppla in den utan.

Min har för övrigt version:
3,3,28,3,20

Jag fick inte heller med någon adapter.
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Är det någon smart person här som har nån aning om hur man kan koppla in Fibaro (eller annat märke) för att styra 380V elradiatorer? Skulle vilja koppla in en tempgivare och kunna styra alla element trådlöst. Men insåg precis att de är 380V och då blir det väl lite meckigare????
 
...och där hamnade min VeraLite i ett vegetativt tillstånd. Gör omstarter hela tiden och jag kan inte komma åt den (varken via ssh eller web).

Installerade igår NorthQ enheten och en plugin som beräknar watt. Allt funkade fint när jag gick till sängs.

Är bästa strategi att göra en "Factory Reset" och hämta senaste backup? Får jag tillbaka mina scener?
 
hek skrev:
...och där hamnade min VeraLite i ett vegetativt tillstånd. Gör omstarter hela tiden och jag kan inte komma åt den (varken via ssh eller web).

Installerade igår NorthQ enheten och en plugin som beräknar watt. Allt funkade fint när jag gick till sängs.

Är bästa strategi att göra en "Factory Reset" och hämta senaste backup? Får jag tillbaka mina scener?
Ajjj!

Undrar vad det var som vegetaliserade?

Tar du tillbaka backup:en, så ska du få rubbet. Det har gått bra för mig, men det är ju alltid lite pirrigt...

P.S. Fick inte heller adapter, har inte något uttag heller. Men det var inte heller annonserat när jag köpte min.
 
att läsa den här tråden gör mig bara mer och mer sugen på att skaffa en vera lite men jag undrar lite fler saker.

1. Måste man koppla in den med nätverkskabel eller har den trådlöst nätverk också?

2. Jag ska sätta infravärme på balkongen. Finns det någon typ av tempsensor så att jag kan styra värmaren beroende på vilken temperatur det är ute.
2b. Kan man även lägga in fler variabler? Att exempelvis det ska vara en viss temperatur samt att en sensor exempelvis ska känna av att man har öppnat dörren. Så att man inte står å värmer för kråkorna.
 
Ok. En annan fråga.

Kan man i Vera lite ställa in olika användare? Tänker mig exempelvis om man satt upp ett elektriskt lås som man styr via reläer på något sätt. Kan man då begränsa så att bara min och min sambos användare kan öppna det med typ mobilen lr måste man satsa på HC2 för den funktionen??
 
Veran är inte speciellt säker på så sätt. Kommer någon åt Veran via t.ex. ert trådlösa nät så är det fritt fram att öpnna ditt lås. Det finns ett val som heter "secure your vera" men det enda den gör är att lägga s.k. "Basic Authentication" på gränssnittet. Problemet med detta är att dina lösenord går i klartext över nätverket. Så har någon hackat ditt trådlösa nät och din vera står där kan dom kontrollera veran.

Är du paranoid eller skall du kontrollera lås och liknande föreslår jag att du ställer veran eller HC2 på ett DMZ hemma med någon form av skydd framför (VPN eller liknande).

.
 
hur är vera lite att jobba med om man inte är kunnig inom programmering?
Kommer jag kunna ska scener och fixa automation utan att kunna programmera?

Har läst någonstans att man kan koppla in vera med DSC larm och få larmstatus på detektorer, larma på och av m,m.
Någon som vet vad som behövs för att få det att spela??
 
Hello, nån som har koll på om man kan få fibaro reläerna att simulera att man håller en återfjädrande knapp intryckt? Saken är den att jag kör dimax typ överallt med dimbara 230v LED
 
jolerius skrev:
hur är vera lite att jobba med om man inte är kunnig inom programmering?
Kommer jag kunna ska scener och fixa automation utan att kunna programmera?

Har läst någonstans att man kan koppla in vera med DSC larm och få larmstatus på detektorer, larma på och av m,m.
Någon som vet vad som behövs för att få det att spela??
Ja, du kommer att kunna skapa scener och automation. Det finns dock tillfällen där man måste slänga in lite kodrader om man vill vrida ur det mesta, tex om du ska göra en plugin för någon pryl du har. Som exempel har jag gjort en plugin för min projektor osv.

DSC stöds genom en plugin. Jag har själv inte någon koll på detta, men jag har för mig att man antingen måste koppla via serieporten eller skaffa en ethernet modul till larmet. Någon annan kan säkert fylla på med mer info.
 
Andper skrev:
Hello, nån som har koll på om man kan få fibaro reläerna att simulera att man håller en återfjädrande knapp intryckt? Saken är den att jag kör dimax typ överallt med dimbara 230v LED
Vet inte vad en dimax är för något, men jag gissar att du kan hålla inne för att dimma upp, ner o snabbklick för att tända/släcka?

Problemet är ju att du isf aldrig har full koll på status, dvs vilken nivå lampan är dimmad till just nu. Förmodligen enklare och bättre att byta dimmern?
Har du två knappar, en för dimma upp, och en för att dimma ner, kan du möjligen använda en jalusi/markisstyrning. Men det känns som att gå över ån efter vatten.
 
vespaman skrev:
Vet inte vad en dimax är för något, men jag gissar att du kan hålla inne för att dimma upp, ner o snabbklick för att tända/släcka?

Problemet är ju att du isf aldrig har full koll på status, dvs vilken nivå lampan är dimmad till just nu. Förmodligen enklare och bättre att byta dimmern?
Har du två knappar, en för dimma upp, och en för att dimma ner, kan du möjligen använda en jalusi/markisstyrning. Men det känns som att gå över ån efter vatten.
Jaha då får det väl bli dimmer, är det bara reläerna som finns med två styrningar?

Är chansen stor att dimmern klarar av att styra mina 230 Led?
 
Okej, fick min nya vera idag (passade på att uppgradera till Vera3 för att få lite mer internminne).
Men jag lyckas inte ladda ner någon serverbackup från den krashade enheten någonstans. Loggar man in på cp.mios.com hittar man inget vettigt.
Hmm.. skall man behöva kontakta supporten för detta? Gahh...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.