Sorry.. kan nog inte hjälpa dig med HC2 frågor. Kolla på Fibaros forum om du kan få hjälp.
 
Hej.

Snabb fråga angående Z-wave.

Om man stoppar in en sån där puck (typ Fibaro) bakom en vanlig väggbrytare kommer den då sända en signal till controllern ifall man använder väggbrytaren? Jag har fått för mig att så ska ske men hittar inget vettigt om det just nu.
Anledningen till frågan är att jag har börjat titta lite på vanliga NEXA grejer och insåg rätt så snabbt att den funktionen inte verkar finnas i de systemen :(
 
Mossfeldt skrev:
Hej.

Snabb fråga angående Z-wave.

Om man stoppar in en sån där puck (typ Fibaro) bakom en vanlig väggbrytare kommer den då sända en signal till controllern ifall man använder väggbrytaren? Jag har fått för mig att så ska ske men hittar inget vettigt om det just nu.
Anledningen till frågan är att jag har börjat titta lite på vanliga NEXA grejer och insåg rätt så snabbt att den funktionen inte verkar finnas i de systemen :(
Ja, den sänder detta till controllern. Innebär att du bl a kan trigga sk scener med en fysisk brytare. Z-Wave har dubbelriktad kommunikation till skillnad från Nexa.
/J
 
Snabbt svar, det tackar vi för :)

Priserna på Z-Wave börjar kännas vettigare än vad de gjorde för några dagar sen nu när jag börjat inse att man behöver 2 st nexa produkter (1 mottagare och 1 sändare) för att uppnå den dubbelriktade kommunikationen som Z-wave har i 1 enhet.
Jag antar att man kan utgå ifrån att pluggarna man stoppar i eluttagen funkar på samma sätt som puckarna angående den dubbelriktade kommunikationen?

När man aktiverar en puck/plugg eller annan enhet från controllern så får man då också ett svar tillbaka från enheten att den verkligen har gjort det man bad den om antar jag?

//M
 
@Mossfeldt
Ja på alla frågorna. Dessutom kan enheterna skicka vidare meddelanden mellan varandra till en nod längre bort i huset som inte skulle nås annars. Och din granne inte styra dina enheter (så lätt) som med NEXA.
 
  • Gilla
Mossfeldt
  • Laddar…
jerk skrev:
Jag lyckas inte göra en scen i Fibaro. Jag har just köpt en HC 2 och lagt till alla enheter och vill nu göra olika scener men det går inte. Jag vet inte var i kedjan av programmering som jag gör fel men det händer inget när jag försöker aktivera en scen som jag gjort.
Du måste ha ett villkor som triggar igång en scen. En händelse eller en speciell tid på dygnet t.ex. Om du vill ha en scen som du skall kunna köra manuellt när som helst kan du lägga till ett "Timer"-block med inställningen "När som helst". Då kan du köra scenen manuellt med knappen "Kör".
FibaroHC2Scen.png
 
Gjorde ett besök hos https://www.m.nu tidigare ikväll och fick se att de kör 15% rabatt på Z-wave prylar.

En snabb koll med Forex visar att m.nu ligger riktigt bra till i pris redan innan rabatten (billigare än vesternet på 4 av de 5 produkter jag kollade upp) så för er som är på väg att handla kan det här vara ett bra tillfälle.

Edit : Med rabatten så blir alla 5 produkter jag kollade billigare hos m.nu
//M
 
Redigerat:
Håller på att installera ett antal fibaro 2x1,5kW switchar och en vera lite för min utebelysning. Problemet jag vill lösa med switchar och controller är att utebelysningen är byggd i flera separata sektioner där en strömbrytare tänder en eller två lampor.

Har fått det att fungera bra med automatisering (schemaläggning av scener) för att få allt att tändas eller släckas vid solnedgång/soluppgång eller bestämda tider. Det jag inte får till är associationer mellan olika switchar för att manuellt kunna tända/släcka all utebelysning från valfri strömbrytare. Mina strömbrytare är återfjädande. Hur ska jag konfigurera detta i vera? Har någon en screenshot på en fungerande konfig?

//Pelle
 
Beror lite på. Jag styr utebelysningen med andraknappen på en 1x3kW.
Den har sin egen "state" så jag fick skapa två scener "starta utebelysning" och "stäng utebelysning".

Dessa scener triggas på om man trycker på eller av knappen (i respektive scen)

trigger.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det scenen gör är att slå på eller av utevbelysningen + att den slår på eller av din viruella "knapp".

devices.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt fall heter den virtuella knappen på 1x3kw fibaron "Starta scen".

Du kan nog också göra en direktassociation mellan enheterna (då är veran inte inblandad).

assiciation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmmm nu har jag provat det och det vill sig inte. Jag kan inte välja "Därefter" utan bara "och" "eller"
Kan det vara därför som det inte fungerar. I den gröna rutan har jag valt "sätt på" och skirvit 99 i tron om att det är där man skriver dimmer nivån på lampan.
 
hek skrev:
Beror lite på. Jag styr utebelysningen med andraknappen på en 1x3kW.
Den har sin egen "state" så jag fick skapa två scener "starta utebelysning" och "stäng utebelysning".

Dessa scener triggas på om man trycker på eller av knappen (i respektive scen)


Det scenen gör är att slå på eller av utevbelysningen + att den slår på eller av din viruella "knapp".


I mitt fall heter den virtuella knappen på 1x3kw fibaron "Starta scen".

Du kan nog också göra en direktassociation mellan enheterna (då är veran inte inblandad).

[/QOTE]

Tack hek!

Det är nog en direktassociation jag vi åstadkomma. Jag vill att all belysning ska tändas/släckas samtidigt vid tryck på valfri inblandad strömbrytare. Ska man skapa en grupp för den associationen med group ID 1, som väl redan används, eller ska man hitta på ett annat group ID? Vilka devices behöver vara med i gruppen?

//Pelle
 
Gruppid är 1 för S1/O1 och 2 för S2/O2 på din fibaro enhet. Så det beror på vilken knapp du vill associera till utebelysningen.
 
Tack igen! Fick aldrig det att fungera med direktassociationer. Lösningen blev två ytterligare scener som du föreslog först.
 
Tänkte köra igång med lite z-wave prylar här hemma. Vilket kan rekommenderas; Rasberry pi med razberry eller en Vera 3 lite? Skulle behöva lite för/nackdelar. Kör både Android och ihpone här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.