Aquatec reningsverk. Har fundering på hur det ska tömmas.
Har sett olika uppgifter om hur detta ska ske. Tyvärr så skiljer de sig ordentligt!
I något fall så ska man bara tömma den o den kammaren. I nästa så ska flera kamrar tömmas. I något så ska så mycket sugas ur och i nästa så ska ännu mer sugas ur.
Någon som har info om detta?
Skicka gärna direkt till mig.

• Översikt av öppet Aquatec reningsverk som visar olika kamrar och komponenter numrerade för diskussion om tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucky2015
V vinteg skrev:
Alla säljs inte med möjligheten att ha flockningsmedel i systemet. Vi vart tvingade till att ha anläggning med flockningsmedel.
I de nya reningsverken så ligger allt (elcentral, luftpump, tank för flockningsmedel, doseringspump) i den lilla runda burken. Se foto.[bild]
Men var placerar man dunken för flockningsmedlet?

V vinteg skrev:
Det är vårat och vi hämtade ett i Litauen.
Det tog nog 6 månader för processen att komma igång ordentligt. Det går att påskynda genom att tillsätta "mat". Det förorsakade att det vart "påbyggnad" på ytan i vissa kamrar som vi var tvungna att ta bort ur reningsverket. Men sen började processen att funka och har sen inte förorsakat några problem. Vi kontrollerade tidigare var 4;de vecka, numera var 8;de. Det blir lite "påbyggnad" (skum o kärnor som flyter ovanpå) i framför allt 5 och 6 som vi lyfter över till 1. Det rör sig bara om ca 6 liter som flyttas till 1.
Låter ju bra. Får jag fråga vad priset blev från Litauen?

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Men var placerar man dunken för flockningsmedlet?
Som jag skrivit förut - den är integrerad i den lilla burken, sitter i botten.

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Har sett olika uppgifter om hur detta ska ske. Tyvärr så skiljer de sig ordentligt!
I något fall så ska man bara tömma den o den kammaren. I nästa så ska flera kamrar tömmas. I något så ska så mycket sugas ur och i nästa så ska ännu mer sugas ur.
Jag går i tankarna på att köpa ett jag också, till vårt nybygge. Har också funderat på hur det ska tömmas. Någon som kan svara på det?

E emsun skrev:
Jag går i tankarna på att köpa ett jag också, till vårt nybygge. Har också funderat på hur det ska tömmas. Någon som kan svara på det?
Det slamsugs enligt dina kommunala regler. Eller var det något specifikt du tänkte på?

E Edvuld skrev:
Det slamsugs enligt dina kommunala regler. Eller var det något specifikt du tänkte på?
Nej inte direkt, mest som vinteg skrev, vilken kammare som ska tömmas. Det är väl inte olika från kommun till kommun?

En annan sak. Jag försökte skicka mejl till agusteco.se men jag fick bara tillbaka att mitt mejl hade blivit blockerat :thinking: någon annan som inte har fått kontakt med dem?

E emsun skrev:
Nej inte direkt, mest som vinteg skrev, vilken kammare som ska tömmas. Det är väl inte olika från kommun till kommun?

En annan sak. Jag försökte skicka mejl till agusteco.se men jag fick bara tillbaka att mitt mejl hade blivit blockerat :thinking: någon annan som inte har fått kontakt med dem?
Jag kan kolla när jag kommer hem. Men jag tror att alla ska tömmas fast några ska inte tömmas helt. 1-2 sitter ihop. 3-4 sitter ihop. 5-6 sitter ihop. Du kan alltså inte tömma 1 utan att samtidigt tömma 2. 7 är utlopp.

E Edvuld skrev:
Jag kan kolla när jag kommer hem. Men jag tror att alla ska tömmas fast några ska inte tömmas helt. 1-2 sitter ihop. 3-4 sitter ihop. 5-6 sitter ihop. Du kan alltså inte tömma 1 utan att samtidigt tömma 2. 7 är utlopp.
Om du/någon har RIKTIGA tömningsanvisningar så är jag mycket intresserad att få ta del av dessa! (skicka gärna privat)
Du ska absolut inte tömma totalt!
Du ska absolut inte tömma kammare för kammare så att nivåer blir mycket olika!
Var rädd om luftningsmunstycke som sitter vid botten i kammare 5!

V vinteg skrev:
Hej, du skall tömma ut det mesta i fack 2,3 och 4 och inte tömma något i fack fem eftersom luftningen sitter i botten på det facket och kan gå sönder vid tömning. Det är viktigt att lämna lite för att det inte skall dröja innan processen kommer igång igen. Man brukar behöva tömma större saker som har fastnat i fack ett också.

Eftersom det är återföring mellan facken kommer slammet att jämna ut sig ganska snabbt.

Aquatec säljs mest på Balkan, och delar patent (fem kammare och vattenflödeslabyrint) med AgustEco som är den representant som säljer på den svenska marknaden.

Reningsverken finns med och utan fosforfälla, men är inte godkända utan fosforfälla då reningsverket i sig bara renar bort ca 50% av fosforn och kravet är 70%. Med fosforfälla uppfyller reningsverken alltid hög skyddsklass (över 90%) och kräver ingen efterpolering eftersom detta sker i reningsverket med återföringen och ältningen av slammet.

Många av dom privatimporterade verken är billiga, men utan fosforfälla, och kan därför inte bli godkända. Verket på bilden har ingen fosforfälla och kan alltså inte bli godkänt.

Påfyllning av flockningsmedlet sker i fosforfällan på samma sätt som man fyller spolarvätska i en bil. 20 liter i taget, räcker ett till två år.

Sigge

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Om du/någon har RIKTIGA tömningsanvisningar så är jag mycket intresserad att få ta del av dessa! (skicka gärna privat)
Du ska absolut inte tömma totalt!
Du ska absolut inte tömma kammare för kammare så att nivåer blir mycket olika!
Var rädd om luftningsmunstycke som sitter vid botten i kammare 5!
Notera att alla kammare sitter ihop i vattenflödeslabyrinten och med återföringsledningar mellan kammare. Detta för att man skall älta slammet växelvis aerobt/anaerobt vilket ger reningen och fosforreduktionen och skiljer verket från alla andra fabrikat som bara har två kammare och kräver efterpolering.

Sigge

Lucky2015
S siggen skrev:
Hej, du skall tömma ut det mesta i fack 2,3 och 4 och inte tömma något i fack fem eftersom luftningen sitter i botten på det facket och kan gå sönder vid tömning. Det är viktigt att lämna lite för att det inte skall dröja innan processen kommer igång igen. Man brukar behöva tömma större saker som har fastnat i fack ett också.

Eftersom det är återföring mellan facken kommer slammet att jämna ut sig ganska snabbt.

Aquatec säljs mest på Balkan, och delar patent (fem kammare och vattenflödeslabyrint) med AgustEco som är den representant som säljer på den svenska marknaden.

Reningsverken finns med och utan fosforfälla, men är inte godkända utan fosforfälla då reningsverket i sig bara renar bort ca 50% av fosforn och kravet är 70%. Med fosforfälla uppfyller reningsverken alltid hög skyddsklass (över 90%) och kräver ingen efterpolering eftersom detta sker i reningsverket med återföringen och ältningen av slammet.

Många av dom privatimporterade verken är billiga, men utan fosforfälla, och kan därför inte bli godkända. Verket på bilden har ingen fosforfälla och kan alltså inte bli godkänt.

Påfyllning av flockningsmedlet sker i fosforfällan på samma sätt som man fyller spolarvätska i en bil. 20 liter i taget, räcker ett till två år.

Sigge
På de importerade reningsverken går det att beställa till P-modul som då har fosforrening. I alla fall enligt information från de jag varit i kontakt med på Balkan. Stämmer inte detta?

Lucky2015
S siggen skrev:
Notera att alla kammare sitter ihop i vattenflödeslabyrinten och med återföringsledningar mellan kammare. Detta för att man skall älta slammet växelvis aerobt/anaerobt vilket ger reningen och fosforreduktionen och skiljer verket från alla andra fabrikat som bara har två kammare och kräver efterpolering.

Sigge
Har du ett sånt här reningsverk?

S siggen skrev:
Var hittar du siffrorna till detta?

Sittställning
Har inte riktigt läst genom hela tråden men vårt hus ligger inom hög skyddsområde och vi kunde i princip bara välja minireningsverket på grund att vår 3 kammar brunn låg ca 6 meter ner.

Är oerhört nöjd, inga problem inget knas! Luktar inget och bara kör o kör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.