126 451 läst · 371 svar
126k läst
371 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
Du ska väl ha fall på avloppet så där ska inte stå vatten och frysa. Sen duschar man ju någon gång ibland och tvättar o diskar. Tror det vill mycket till för att det ska frysa. Beror nog på var man bor också.Lucky2015 skrev:
Det finns förhöjningsring till dessa, mitt ingående låg på 110cm så det fick bli det djupetLucky2015 skrev:
Har inte köpt något ännu då instruktionen var 50 cm djup på avloppet. Innan jag beställer ville jag höra med andra hur de har gjort och vilket djup de har. Vill ju inte att avloppet ska frysa sönderM Malmen1 skrev:
Det står ju aldrig vatten i avloppsrören. I reningsverket fryser det inte eftersom det syresätts genom luftpumpen. Jag har lagt en frostkabel bara för att kunna koppla på om det skulle bli väldigt vattensjukt ( och frysa) vid utsläppspunkten vid den av fastigheterna som har tät lera (har dock aldrig behövt använda den, men känns bra att ha)Lucky2015 skrev:
Jag har lagt isolerande markskivor över rör till reningsverket. Men tror inte att det ska frysa utan då det alltid finns en rörlig "varm" luftpelare från verket.Lucky2015 skrev:
Det pågår ju alltid en kemisk process i verket som bildar värme.
Men tror du 50 cm djup då räcker om man lägger isolerskivor också? Det kan bli uppemot 30- på vintern.V vinteg skrev:
Har noterat att snö på locket alltid smälter bort vilket betyder att det bildas värme. Känner ingen fara för oss, men det är sällan vi har - 30 grader.Lucky2015 skrev:
Mer orolig att infiltrationen ska frysa för i dessa rör så går ingen "varm" luftström.
Men måste man ha infiltration till detta system? Säljaren sa inget om det förutom stenkista.V vinteg skrev:
Nej du behöver inte infiltration eller markbädd. Du får släppa ut i dike och sjö. Stenkista, vet ej. Markförhållande är ju viktiga, lerbetonat kommer inte att funka.
I vårt fall, bor på en ö, så är det långt ner till vatten och vi fick anvisning från kommunen att ha en infiltration. Man rekommenderade även en efterpolering, så det var bara att göra detta för att slippa besvär
I vårt fall, bor på en ö, så är det långt ner till vatten och vi fick anvisning från kommunen att ha en infiltration. Man rekommenderade även en efterpolering, så det var bara att göra detta för att slippa besvär
Men detta reningsverk har väl efterpolering eftersom vattnet som kommer ut är tekniskt rent?V vinteg skrev:Nej du behöver inte infiltration eller markbädd. Du får släppa ut i dike och sjö. Stenkista, vet ej. Markförhållande är ju viktiga, lerbetonat kommer inte att funka.