T ThJo1880 skrev:
Det jag tycker är lite oroande är att sköter man tömningen själv så har man ju koll på att man tömmer rätt ordning. Men kommer det någon rookie/vikarie på kommunens slamtömningsbil så kan det gå riktigt illa.
Precis det jag mest tänker på. Och så blir det en spricka eller så nånstans som inte upptäcks förrän efter flera år.

Vi är nära att få vår ansökan godkänd på en Agust at 8. Men kommunen vill ha skriftliga anvisningar hur man tar hand om slammet själv.
Och en prestandadeklarstion på svenska.
Ngt som vet var man hittar sådant?
Om det ens finns?

B byggeskafram skrev:
Vi är nära att få vår ansökan godkänd på en Agust at 8. Men kommunen vill ha skriftliga anvisningar hur man tar hand om slammet själv.
Och en prestandadeklarstion på svenska.
Ngt som vet var man hittar sådant?
Om det ens finns?
Jag skrev att jag skulle köpa in en mobil slamavvattnare, sådan som ser ut som en sulo med dränkbar pump och slang o filterpåsar. Samt att jag förklarade vart på tomten (har skogstomt) jag skulle sprida det förmultna slammet.. Inga problem att få egen slamhantering godkänt.
Jag gjorde en egen sulo med pump o slang, billigare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tycker att dom borde kunna nöja sig med det. Jag ska prova att göra som du.
Det är inte säkert jag kan får fram ngt skriftligt från dom.
Vi måste anlägga odlad mark för att ta hand om det komposterade avfallet. 100-200 m2.
Men du kanske har skiljt på urin och fekalier?

B byggeskafram skrev:
Jag tycker att dom borde kunna nöja sig med det. Jag ska prova att göra som du.
Det är inte säkert jag kan får fram ngt skriftligt från dom.
Vi måste anlägga odlad mark för att ta hand om det komposterade avfallet. 100-200 m2.
Men du kanske har skiljt på urin och fekalier?
Har kommunen krävt odlad mark? :surprised: den var ny för mig... Tur vi inte fick det kravet... Bor högst upp på en bergknalle utan "odlad mark"

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi har en tomt på 4500 m2 och massor av träd. Men kravet är 200 m2 odlad yta. :D

Jag odlar gräs i min trädgård, kan det duga?:thinking:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B byggeskafram skrev:
Vi har en tomt på 4500 m2 och massor av träd. Men kravet är 200 m2 odlad yta. :D
Du är alltså en av de som försöker göra ditt bästa för miljön genom att odla skog.. tack! Se till att din skog inte lider av näringsbrist bara

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har krav på att kompostera det i 12 mån, sen kan jag sprida det på minst 10 m2 beväxt yta per person.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det beror på om man separerar urin eller inte

B byggeskafram skrev:
Det beror på om man separerar urin eller inte
Jaså, jag separera inget. Kör slamavvattning o komposterar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Jag skrev att jag skulle köpa in en mobil slamavvattnare, sådan som ser ut som en sulo med dränkbar pump och slang o filterpåsar. Samt att jag förklarade vart på tomten (har skogstomt) jag skulle sprida det förmultna slammet.. Inga problem att få egen slamhantering godkänt.
Jag gjorde en egen sulo med pump o slang, billigare.
I vissa kommuner får du inte ens kompostera utan endast tillstånd till kompostering i särskilda fall om du inte kan ta hand om ditt slam på något annat sätt. Tex på en ö eller att det inte finns farbar väg.fram till fastigheten.

Enligt avloppsguiden krävs 40-50 m2 odlingsyta för en person. Och den komposterade avföringen ska myllas ned.
Så vår kommun har nog helt rimliga krav. Vi har bara följt det som står där för att få det godkänt.

Om ngn har fått enklare lösning godkänd är ju bara bra

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kommunen efterfrågar polersteg efter minireningsverket.
Då det är hög skyddsnivå.
Ngn som gjort detta och har mer information om det? Har läst om ett dike med 30 cm grus som är några meter långt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi tvingades till efterpolering. Det var knöligt att få vet vad de ville ha eftersom de inte fick säga det rent ut... Tog råd från proffs och skickade in, sen kunde de berätta vad de ville ändra... Vi landade på en lösning som de, men bara de, var nöjda med... Fick igenom i alla fall... Börja bara och skicka in en standard lösning så får de härja klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.