T Tootikii skrev:
Det är alltid kommunen som godkänner din vatten- och avloppslösning så ställ frågan till miljökontoret som ju i slutändan skall godkänna. Det skiljer enormt mellan olika kommuner. Även mellan olika fastigheter i samma område. Dels beroende på tex vattendrag,, vattenförande diken och dricksvattenbrunn mm.
Ja vi väntar på kommunens svar men det vi undrar också är om en av er har köpt och installerat en EkoDuel 10 plus
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De uppger att den följer den harmoniserade standarden PN-EN 12566-3+A2:2013 och därmed är den i princip godkänd för användning i Sverige.

Sen kommer ju det här att myndigheterna inte gillar polska. De gillar inte ens engelska. Och de brukar ignorera att vi har en gemensam europeisk marknad och låtsas som att Sverige utgör en egen isolerad marknad.
T ThJo1880 skrev:
Det är bara att ta fram den Polska parlören och fråga o ett mail till dem om de klarar
våra svenska krav. Men det kan bli svårt att få ett mrv godkänt av kommunen om det inte är CE märkt.
Tycker det är väldigt likt på bild Conclean Graaf.
 
T ThJo1880 skrev:
Det är bara att ta fram den Polska parlören och fråga o ett mail till dem om de klarar
våra svenska krav. Men det kan bli svårt att få ett mrv godkänt av kommunen om det inte är CE märkt.
Tycker det är väldigt likt på bild Conclean Graaf.
Javisst men det vi undrar också är om en av er har installerat den här modelen i Sverige, och i så fall vilka erfarenheter ni har av det?
 
T ThJo1880 skrev:
Det här svaret fick jag av min kommun när de gäller serviceavtal på mrv
Sitat:
Miljöenheten ställer aldrig krav på avtal, t.ex. serviceavtal. I tillstånd för minireningsverk finns följande villkor:

  • Kontroll och service av minireningsverket ska utföras årligen av sakkunnig, d.v.s. person med utbildning på sakområdet (vanligen tecknas serviceavtal med tillverkaren eller leverantören).
  • På tillsynsmyndighetens begäran ska serviceprotokoll eller motsvarande dokumentation från årlig kontroll av sakkunnig kunna uppvisas.

Alla minireningsverk har en egenkontroll som ska utföras av fastighetsägaren men sen tillkommer även denna årliga kontroll av sakkunnig. Ett alternativ är att teckna serviceavtal men är man sakkunnig själv kan man alltså göra den årliga kontrollen själv. Miljöenheten kommer då begära in en redogörelse gällande sakkunnigheten. Den som vill utföra den årliga kontrollen själv och som inte tidigare har erfarenhet av detta behöver se till att bli sakkunnig. Det kanske finns olika sätt att bli sakkunnig på men vet att de flesta brukar beställa ett servicebesök där de är med och får lära sig vad som ska göras och hur detta ska göras (som en utbildning gällande service av anläggningen).
Då hade jag fel. Jättebra att det blev utrett (y)
 
K karlmb skrev:
Tror jag såg något CE-dokument.
Gillar iaf helt klart att det är rejäla formblåsta väggar och inte de limmade klena som i tex Acuatec.
Formblåst lär stå emot vilken grott-slamsugare som helst.
Är August At8 samma kontruktion , dvs tunna väggar som skrivits , eller är det bara aquatech som har det?
 
B byggeskafram skrev:
Är August At8 samma kontruktion , dvs tunna väggar som skrivits , eller är det bara aquatech som har det?
Ja, det verkar vara liknande. Dessa har tydligen alltid begränsningar i hur man får tömma, dvs de har problem att klara för hög nivå vatten mot en vägg till en kammare som är tömd. Det ser man aldrig för de formblåsta verken.
 
S smffybuffy skrev:
intressant. Var på nätet hittade du det? Var i polen köpte du? Skall även köpa massa annat i polen.
S smffybuffy skrev:
intressant. Var på nätet hittade du det? Var i polen köpte du? Skall även köpa massa annat i polen.
https://ekodren.pl/p/at-8/ Här
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hejsan. jag har nu kikat lite på¨en aquatec at 12 som är samma som en august at 12.

Vilka svagheter har en aquatec jämför med en biocube tex?

Priset i polen för en auquatec at 12 (för 10 personer) ca 32 000 sek; jämfört med de 79000/88000 sek de kostar i sverige.

Jag fick en offert för en biocube venus 1850 med installation:
- 60000 biokube venus
-35000 grävjobb
-service avtal 70000 sek(under 20 år) (för att garanti skall gälla)
-- 165000 totalt
och detta att jämföra med:

Aquatec at 12
-30000 (ex moms i polen)
-5000 transport/resa tor polen + 3 dagar
- 10000 grävjobb
-Service avtal- undrar hur garanti funkar om man inte har service avtal
45000 sek + en massa inlärning.

vad tror ni- är det värt det?

OBS- frågan har nog ställts tidigare- är aquatec/august/augustec samma reningsverk som billigtminireningsverk
 
S smffybuffy skrev:
Hejsan. jag har nu kikat lite på¨en aquatec at 12 som är samma som en august at 12.

Vilka svagheter har en aquatec jämför med en biocube tex?

Priset i polen för en auquatec at 12 (för 10 personer) ca 32 000 sek; jämfört med de 79000/88000 sek de kostar i sverige.

Jag fick en offert för en biocube venus 1850 med installation:
- 60000 biokube venus
-35000 grävjobb
-service avtal 70000 sek(under 20 år) (för att garanti skall gälla)
-- 165000 totalt
och detta att jämföra med:

Aquatec at 12
-30000 (ex moms i polen)
-5000 transport/resa tor polen + 3 dagar
- 10000 grävjobb
-Service avtal- undrar hur garanti funkar om man inte har service avtal
45000 sek + en massa inlärning.

vad tror ni- är det värt det?

OBS- frågan har nog ställts tidigare- är aquatec/august/augustec samma reningsverk som billigtminireningsverk
Hur / vad tänker du med en massa inlärning? Service avtal- undrar hur garanti funkar? Det finns väl inget krav på serviceavtal när det gäller Aquatec?
45000 sek + en massa inlärning?
 
Redigerat:
T Tootikii skrev:
Hur / vad tänker du med en massa inlärning? Service avtal- undrar hur garanti funkar? Det finns väl inget krav på serviceavtal när det gäller Aquatec?
45000 sek + en massa inlärning?

Nej jag menade att det totalt blev 45000 kronor pluss en massa lärande. Dvs avsevärt billigare mot andra exemplet
 
  • Gilla
Tootikii
  • Laddar…
S smffybuffy skrev:
Hejsan. jag har nu kikat lite på¨en aquatec at 12 som är samma som en august at 12.

Vilka svagheter har en aquatec jämför med en biocube tex?

Priset i polen för en auquatec at 12 (för 10 personer) ca 32 000 sek; jämfört med de 79000/88000 sek de kostar i sverige.

Jag fick en offert för en biocube venus 1850 med installation:
- 60000 biokube venus
-35000 grävjobb
-service avtal 70000 sek(under 20 år) (för att garanti skall gälla)
-- 165000 totalt
och detta att jämföra med:

Aquatec at 12
-30000 (ex moms i polen)
-5000 transport/resa tor polen + 3 dagar
- 10000 grävjobb
-Service avtal- undrar hur garanti funkar om man inte har service avtal
45000 sek + en massa inlärning.

vad tror ni- är det värt det?

OBS- frågan har nog ställts tidigare- är aquatec/august/augustec samma reningsverk som billigtminireningsverk
Om serviceavtalet till det första verket innebär all-inclusive, så att du aldrig behöver göra något eget underhåll, så kanske det är värt det, om du inte kan tänka dig att lägga någon egen tid på underhåll.

Om du kan tänka dig att lägga lite egen tid på underhåll är det väldigt dyrt, du får ju ett helt nytt verk för de pengarna. Vad är det som garantin ska skydda mot? Oftast är det bara någon kompressor och lite styrelektronik som kan ge sig.
 
S smffybuffy skrev:
Nej jag menade att det totalt blev 45000 kronor pluss en massa lärande. Dvs avsevärt billigare mot andra exemplet
Oki. Då hänger jag med.
 
S smffybuffy skrev:
Hejsan. jag har nu kikat lite på¨en aquatec at 12 som är samma som en august at 12.

Vilka svagheter har en aquatec jämför med en biocube tex?

Priset i polen för en auquatec at 12 (för 10 personer) ca 32 000 sek; jämfört med de 79000/88000 sek de kostar i sverige.

Jag fick en offert för en biocube venus 1850 med installation:
- 60000 biokube venus
-35000 grävjobb
-service avtal 70000 sek(under 20 år) (för att garanti skall gälla)
-- 165000 totalt
och detta att jämföra med:

Aquatec at 12
-30000 (ex moms i polen)
-5000 transport/resa tor polen + 3 dagar
- 10000 grävjobb
-Service avtal- undrar hur garanti funkar om man inte har service avtal
45000 sek + en massa inlärning.

vad tror ni- är det värt det?

OBS- frågan har nog ställts tidigare- är aquatec/august/augustec samma reningsverk som billigtminireningsverk
Jag gillar iden med Biokube, att man kan koppla den mot befintlig 3-kammarbrunn.
Det är väl priset kanske som verkar högt.
 
K karlmb skrev:
Ja, det verkar vara liknande. Dessa har tydligen alltid begränsningar i hur man får tömma, dvs de har problem att klara för hög nivå vatten mot en vägg till en kammare som är tömd. Det ser man aldrig för de formblåsta verken.
Ja dom är säkert tunnare. Men också rimligt om man håller lägre pris.
Men har ngn haft problem med att väggarna lossnat eller gett vika?
 
  • Gilla
smffybuffy
  • Laddar…
B byggeskafram skrev:
Ja dom är säkert tunnare. Men också rimligt om man håller lägre pris.
Men har ngn haft problem med att väggarna lossnat eller gett vika?
Det finns ju en nivå när man blir lack så att säga. Inte så lätt att ge sig ner och laga en spricka eller värre.
Jag byter ju hellre nån pump eller rensar ett rör.
 
B byggeskafram skrev:
Ja dom är säkert tunnare. Men också rimligt om man håller lägre pris.
Men har ngn haft problem med att väggarna lossnat eller gett vika?
Det jag tycker är lite oroande är att sköter man tömningen själv så har man ju koll på att man tömmer rätt ordning. Men kommer det någon rookie/vikarie på kommunens slamtömningsbil så kan det gå riktigt illa.
B byggeskafram skrev:
Ja dom är säkert tunnare. Men också rimligt om man håller lägre pris.
Men har ngn haft problem med att väggarna lossnat eller gett vika?
K karlmb skrev:
Det finns ju en nivå när man blir lack så att säga. Inte så lätt att ge sig ner och laga en spricka eller värre.
Jag byter ju hellre nån pump eller rensar ett rör.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.