126 310 läst · 371 svar
126k läst
371 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
Om man följer anvisningar så är det inget problem att tömma.K karlmb skrev:
Det är "3 olika fack", töm så att det inte är mer än ca 30cm nivåskillnad.
Lämna kvar ca 30%
Nu har jag läst hela tråden Det fanns en del att läsa!!!!
Vi kommer att satsa på detta minirreningsverk då det blir lite slam vilket gör att det räcker med att slambilen kommer en gång per år.
Jag har pratat med August och fått pris på 66 000 kr för ett AT8 verk. Det är ju mycket dyrare än Solicito billigtminireningserk för 47 000 kr.
Men August erbjuder ju service avtal och det kommer nog kommunen att kräva.
Men vad är det egentligen för skilland på på en Aquatec och en August?
När man närmar sig 70 000 kr finns det ju andra verk som Topas 8 och wehoputs som kostar i den prisklassen. Men dom klarar väl inte mer än 750 L / dygn vilket ju igen gör en
aquatec / august till ett bättre alternativ. Eller ?
Vi kommer att satsa på detta minirreningsverk då det blir lite slam vilket gör att det räcker med att slambilen kommer en gång per år.
Jag har pratat med August och fått pris på 66 000 kr för ett AT8 verk. Det är ju mycket dyrare än Solicito billigtminireningserk för 47 000 kr.
När man närmar sig 70 000 kr finns det ju andra verk som Topas 8 och wehoputs som kostar i den prisklassen. Men dom klarar väl inte mer än 750 L / dygn vilket ju igen gör en
intressant. Var på nätet hittade du det? Var i polen köpte du? Skall även köpa massa annat i polen.O Olapeter skrev:
Det här svaret fick jag av min kommun när de gäller serviceavtal på mrvB byggeskafram skrev:Nu har jag läst hela tråden Det fanns en del att läsa!!!!
Sitat:
Miljöenheten ställer aldrig krav på avtal, t.ex. serviceavtal. I tillstånd för minireningsverk finns följande villkor:
- Kontroll och service av minireningsverket ska utföras årligen av sakkunnig, d.v.s. person med utbildning på sakområdet (vanligen tecknas serviceavtal med tillverkaren eller leverantören).
- På tillsynsmyndighetens begäran ska serviceprotokoll eller motsvarande dokumentation från årlig kontroll av sakkunnig kunna uppvisas.
Alla minireningsverk har en egenkontroll som ska utföras av fastighetsägaren men sen tillkommer även denna årliga kontroll av sakkunnig. Ett alternativ är att teckna serviceavtal men är man sakkunnig själv kan man alltså göra den årliga kontrollen själv. Miljöenheten kommer då begära in en redogörelse gällande sakkunnigheten. Den som vill utföra den årliga kontrollen själv och som inte tidigare har erfarenhet av detta behöver se till att bli sakkunnig. Det kanske finns olika sätt att bli sakkunnig på men vet att de flesta brukar beställa ett servicebesök där de är med och får lära sig vad som ska göras och hur detta ska göras (som en utbildning gällande service av anläggningen).
Hej!
Har någon av er köpt en EkoDuel 10 Plus från:
https://ekodren.pl/p/ekoduel-10-plus/
Uppfyller den de svenska kraven?
Har någon av er köpt en EkoDuel 10 Plus från:
https://ekodren.pl/p/ekoduel-10-plus/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfyller den de svenska kraven?
J SophieUppsala skrev:
Det är bara att ta fram den Polska parlören och fråga o ett mail till dem om de klararJ SophieUppsala skrev:
våra svenska krav. Men det kan bli svårt att få ett mrv godkänt av kommunen om det inte är CE märkt.
Tycker det är väldigt likt på bild Conclean Graaf.
Tror jag såg något CE-dokument.J SophieUppsala skrev:
Gillar iaf helt klart att det är rejäla formblåsta väggar och inte de limmade klena som i tex Acuatec.
Formblåst lär stå emot vilken grott-slamsugare som helst.
august verken tillverkas i Litauen (kanske någon redan varit inne på), jag köpte mitt AT-8 där direkt från återförsäljare iaf. Betalade ca 30 innan jag hade det hemma på gården. Lite pyssel att få tag på med rätt konfiguration osv men klart värt det med tanke på kostnaden. Installerade själv sen, funkar klockrent och inga problem att få godkänt hos kommunen!S smffybuffy skrev:
Ok har varit i kontakt med dem å de säljer bara hela lastbilar numera med reningsverk. Hur länge sen var det. Vem hade du kontakt medM Msarps skrev:august verken tillverkas i Litauen (kanske någon redan varit inne på), jag köpte mitt AT-8 där direkt från återförsäljare iaf. Betalade ca 30 innan jag hade det hemma på gården. Lite pyssel att få tag på med rätt konfiguration osv men klart värt det med tanke på kostnaden. Installerade själv sen, funkar klockrent och inga problem att få godkänt hos kommunen!
jo dem var lite svårflörtad. Köpte genom ett företag som installerar såna verk där nere (kanske köpte hela lastbilar, vad vet jag) och ordnade med frakten till Sverige själv. Som sagt en del pyssel med tanke på språket mm. Kanske lättare att få tag i Polen genom bygghandel eller liknande. Erfarenheten är hursomhelst att vi betalar ungefär dubbla priset för samma produkt i Sverige.S smffybuffy skrev:
Det är alltid kommunen som godkänner din vatten- och avloppslösning så ställ frågan till miljökontoret som ju i slutändan skall godkänna. Det skiljer enormt mellan olika kommuner. Även mellan olika fastigheter i samma område. Dels beroende på tex vattendrag,, vattenförande diken och dricksvattenbrunn mm.J SophieUppsala skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 106 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 106 inlägg
De uppger att den följer den harmoniserade standarden PN-EN 12566-3+A2:2013 och därmed är den i princip godkänd för användning i Sverige.J SophieUppsala skrev:
Sen kommer ju det här att myndigheterna inte gillar polska. De gillar inte ens engelska. Och de brukar ignorera att vi har en gemensam europeisk marknad och låtsas som att Sverige utgör en egen isolerad marknad.