M_Back M_Back skrev:
Har nu läst igenom hela tråden! Bra priser på reningsverk i Polen, Litauen med flera nämns ett flertal gånger. Är det någon som har lyckats köpa reningsverk utomlands och fått det hemskickat till "dörren"? Tips på hur ni gick tillväga?
Jag har försökt kontakta ett par företag, men blivit utan svar eller blivit hänvisad till svensk återförsäljare...
Funderat en del på Graf One2Clean då själva tanken kommer i två halvor som staplas på varandra på en lastpall (se video nedan). Borde ju vara relativt enkelt att få en sådan skickad tycker jag!
[media]
Det som jag upplever som knepigast är att få Minireningsverket godkänt i den kommunen man tänker anlägga. Skiljer enormt mycket mellan olika kommuner bara i Stockholm...
Sedan gäller det ju att manual och samtliga dokument finns på svenska samt att det verkligen är godkänt i din kommun
 
  • Gilla
maskus och 1 till
  • Laddar…
T Tootikii skrev:
Det som jag upplever som knepigast är att få Minireningsverket godkänt i den kommunen man tänker anlägga. Skiljer enormt mycket mellan olika kommuner bara i Stockholm...
Sedan gäller det ju att manual och samtliga dokument finns på svenska samt att det verkligen är godkänt i din kommun
Det finns för många att välja på räcker med 5 typ. Tittar på svenska. Tyska .Norska. Finska. Danska. Och man får inte glömma att titta på service avtalet de har .
 
M_Back M_Back skrev:
Har nu läst igenom hela tråden! Bra priser på reningsverk i Polen, Litauen med flera nämns ett flertal gånger. Är det någon som har lyckats köpa reningsverk utomlands och fått det hemskickat till "dörren"? Tips på hur ni gick tillväga?
Jag har försökt kontakta ett par företag, men blivit utan svar eller blivit hänvisad till svensk återförsäljare...
Funderat en del på Graf One2Clean då själva tanken kommer i två halvor som staplas på varandra på en lastpall (se video nedan). Borde ju vara relativt enkelt att få en sådan skickad tycker jag!
[media]
Det gäller att få de godkänd I kommunen oxå..
 
Perrolf Perrolf skrev:
Det gäller att få de godkänd I kommunen oxå..
EU har gjort stor skillnad här. Det är samma std i hela EU och kommunen kan inte neka ett verk som är märkt med rätt std.
 
K karlmb skrev:
EU har gjort stor skillnad här. Det är samma std i hela EU och kommunen kan inte neka ett verk som är märkt med rätt std.
Tyvärr har inte kommunerna fattat detta utan fortsätter med sina egna godtyckliga bedömningar. Vem överklagar man till? Kommunen själva kanske. Då får man tillbaka ett automatsvar att ärendet är nedlagt.
 
K karlmb skrev:
EU har gjort stor skillnad här. Det är samma std i hela EU och kommunen kan inte neka ett verk som är märkt med rätt std.
Det finns inga generella regler som säger exakt vad en avloppsanläggning ska klara av, utan kommunernas miljönämnder tolkar själva miljöbalkens innebörd. Olika kommuner kan ha olika krav beroende på hur känsliga de lokala vattendragen är, eller hur mark- och grundvatten-förhållandena ser ut. Ofta krävs en kontakt med miljökontoret eller va-rådgivare för att få en tydligare uppfattning om vilka krav som ställs på avloppen där du bor.
Således innebär det att en granne kan få en avloppslösning och du en helt annan och kommunen bedömer just för den plats du anlägger beroende på olika jordtyper, närhet till vattendrag, vattenförande diken mm. Så ett tips är som sagt att först säkerställa att avloppslösningen är godkänd i tänkt kommun. Innan du investerar i något
 
T Tootikii skrev:
Det finns inga generella regler som säger exakt vad en avloppsanläggning ska klara av, utan kommunernas miljönämnder tolkar själva miljöbalkens innebörd. Olika kommuner kan ha olika krav beroende på hur känsliga de lokala vattendragen är, eller hur mark- och grundvatten-förhållandena ser ut. Ofta krävs en kontakt med miljökontoret eller va-rådgivare för att få en tydligare uppfattning om vilka krav som ställs på avloppen där du bor.
Således innebär det att en granne kan få en avloppslösning och du en helt annan och kommunen bedömer just för den plats du anlägger beroende på olika jordtyper, närhet till vattendrag, vattenförande diken mm. Så ett tips är som sagt att först säkerställa att avloppslösningen är godkänd i tänkt kommun. Innan du investerar i något
Tydligen så är det så att kommunen i sig inte är så intresserad av hur detta utformas. De far inte en och tittar även om man vill att de kommer ut och tittar på plats..
 
M Malmen1 skrev:
Tyvärr har inte kommunerna fattat detta utan fortsätter med sina egna godtyckliga bedömningar. Vem överklagar man till? Kommunen själva kanske. Då får man tillbaka ett automatsvar att ärendet är nedlagt.
Nja, de måste godkänna en lösning med ett reningsverk som uppfyller normen som hav och miljö sätt upp för hela Sverige.
Dvs välja en av nivåerna normal eller hög skyddsnivå. Det är samma i hela EU.
Men sedan kan det bli godtyckligt vilken nivå som ska gälla, liksom om och hur ev efterpolering ska utföras.
Det senare har blivit mkt populärt och krävs på många ställen trots att normen är så hård att vattnet ska kunna släppas rakt ut i ett dike tex.
Och här hemma hade kommunen satt hög skyddsnivå på kmavstånd från alla sjöar och vattendrag, vilket plötsligt togs bort när överinspektören slutade på miljlökontoret...
Hon tyckte också att max sughöjd för slamtömningsbilen inte var något att bry sig om utan det var viktigare att bilen inte skulle behöva backa mer än 10 m...
 
Man brukar få vad man betalar för! Och man bör tänka på att reningsverk som tillverkade för att säljas nere i europa, är anpassade för den marknaden och man har inte samma krav där som vi har i norden och särskilt i Sverige. Man måste vara säker på att man köper en produkt som är anpassade för den svenska marknaden!
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Nej, de ska uppfylla EU standard SS-EN 12566-3
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H Helan1973 skrev:
Man brukar få vad man betalar för! Och man bör tänka på att reningsverk som tillverkade för att säljas nere i europa, är anpassade för den marknaden och man har inte samma krav där som vi har i norden och särskilt i Sverige. Man måste vara säker på att man köper en produkt som är anpassade för den svenska marknaden!
Det är samma funktionskrav i hela EU.
 
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Samma funktionskrav på reningen, men stora delar av Europa har inte svenskt klimat med frost och tjäle.
Då det finns reningsverk som riskerar att kollapsa om de torrsugs så säger det att ngt krav på mekanisk stabilitet finns inte i funktionskraven. Kvalitet och livslängd finns förmodligen inte heller med, och finns de med så är det på mkt låga nivåer/krav.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Samma funktionskrav på reningen, men stora delar av Europa har inte svenskt klimat med frost och tjäle.
Då det finns reningsverk som riskerar att kollapsa om de torrsugs så säger det att ngt krav på mekanisk stabilitet finns inte i funktionskraven. Kvalitet och livslängd finns förmodligen inte heller med, och finns de med så är det på mkt låga nivåer/krav.
Mekanisk stabilitet finns med.
Dock är kraven låga och jag fattar inte hur det kan vara godkänt att interna väggar får brista ifall man inte tömmer i precis rätt sekvens.
Känns ju som uppgjort för att slamsugarn har en dålig dag på jobbet....
Men det finns utländska verk som inte har de svagheterna.
 
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men det finns utländska verk som inte har de svagheterna.
Vilka utländska verk tänker du på? Har du egen/nära erfarenhet av dem?
 
J JuliaUppsala skrev:
Vilka utländska verk tänker du på? Har du egen/nära erfarenhet av dem?
Jag har inte egen erfarenhet, valde till sist ändå ett svensk verk som jag köpte utomlands....
Valet var mest pga smarta funktioner som inbyggd slamavvattning samt då mekanisk robusthet men hade nog inte blivit av om jag tvingats betala svenskt pris..
Men när jag letade såg jag att en del tillverkare har formblåsta tankar och väggar även i utlandet. Hade definitivt valt någon av dem ifall jag inte behövde de funktioner som det svenska verket erbjuder. Graf är väl ett av märkena som kör formblåst PE.
 
Redigerat:
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.