G
Freddan101 skrev:
Menar du att 790 känns otillräcklig för endast ett par hundra kvm? Den är ju specad upp till 800 kvm så verkar märkligt.
Den klarar det utan problem, men det kändes så fjuttigt när den rullade iväg efter installation och klippte en handsbredd :)
 
Grief skrev:
"Nån som kan" det här med robotar påstod att man ska räkna på hela tomtytan när man väljer klippare, och den är 1000 kvm så det har jag gått lite på. Syrran har en 790E på en liten radhustomt på några hundra kvm och den känns så liten till och med till den :)
Haha! Nån som kan!?
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Grief skrev:
"Nån som kan" det här med robotar påstod att man ska räkna på hela tomtytan när man väljer klippare, och den är 1000 kvm så det har jag gått lite på. Syrran har en 790E på en liten radhustomt på några hundra kvm och den känns så liten till och med till den :)
Vet inte riktigt hur du menar när en 790E (angiven yta 800 m2) skulle kännas liten för en radhustomt på några hundra kvadrat. Vi har en dylik (E.1) för en gräsmatta på ca 500 kvadrat, busenkel uppgift för klipparen med 2h/dag fem dagar i veckan (dvs ett pass per klippdag). Svärmor har en WG 796E (1000 m2), klipper enkelt hennes 1200 m2 gräsmatta med 6h/dag fem dagar i veckan. Klippning dagtid (em) för bästa resultat, regnsensor på dvs den kan skjuta upp klippningen om det är för blött.

Självklart kan det spela roll hur kraftigt gräs man pratar om vid olika tidpunkter på säsongen men jag tror inte det jag säger är särskilt udda för dessa klippare. Behövs mer klippning är det bara att öka på tiden men det finns ju ingen anledning att köra mer än vad som behövs för att det ska se bra ut.
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
G
nissenhj skrev:
Haha! Nån som kan!?
Haha, därav citationstecken :)
Det gäller grannen som blev pådyvlad en HQ för 2200 kvm till sin tomt med 800 kvm gräs 😂😬
 
G
Harald Blåtumme skrev:
Vet inte riktigt hur du menar när en 790E (angiven yta 800 m2) skulle kännas liten för en radhustomt på några hundra kvadrat. Vi har en dylik (E.1) för en gräsmatta på ca 500 kvadrat, busenkel uppgift för klipparen med 2h/dag fem dagar i veckan (dvs ett pass per klippdag). Svärmor har en WG 796E (1000 m2), klipper enkelt hennes 1200 m2 gräsmatta med 6h/dag fem dagar i veckan. Klippning dagtid (em) för bästa resultat, regnsensor på dvs den kan skjuta upp klippningen om det är för blött.

Självklart kan det spela roll hur kraftigt gräs man pratar om vid olika tidpunkter på säsongen men jag tror inte det jag säger är särskilt udda för dessa klippare. Behövs mer klippning är det bara att öka på tiden men det finns ju ingen anledning att köra mer än vad som behövs för att det ska se bra ut.
Det var mest känslan när vi installerat den och den rullade iväg. Den såg så liten och fjuttig ut även på deras lilla tomt med sina 18 cm klippbredd. Den har dock inga som helst problem att hålla mattan i topptrim.

Har nog blivit lite lurad vilken storlek som behövs av grannarna. Grannen ovanför har en Landroid L för 1500 kvm till sina knappt 500 kvm inser jag efter att ha mätt tomter på Eniro och Robomows hemsida.

Farsan skaffade en Stiga 524S för några år sedan och det brutala monstret har väl ytterligare blåst upp känslan att Worx M är lite "fjuttiga" :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vissa tillverkare har litet överdrivna uppgifter på vad det är för faktisk gräsmatteyta som klipparen kan klara med rimlig arbetstid. Jag ser inte det som att Worx överdriver vad deras klippare fungerar för när det gäller klippyta.

Själv skulle jag inte välja en klippare som behöver arbeta mer än säg 8 timmar fem dagar i veckan för att klara jobbet, då ser jag den som underdimensionerad och skulle välja en annan klippare för jobbet.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Grief skrev:
Det var mest känslan när vi installerat den och den rullade iväg. Den såg så liten och fjuttig ut även på deras lilla tomt med sina 18 cm klippbredd.
Ok då förstår jag hur du menar :)

Fick precis samma känsla här om dagen när vi släppte ut våran på grönbete, rätt bångstyrigt gräs såhär på vårkanten, fläckvis riktigt tätt och högt. Man såg den smala klippbredden som spår i gräsmattan och tänker att detta kan ju inte funka.

Men... bara efter första passet ca 90 minuter så ser man att det artat sig långt över förväntan, litet tufsigt här och där men det kommer fler pass! Underskatta aldrig effekten av långvarigt slumpmässigt klippande.
 
Just överdrivna siffror från tillverkarna är man ju tyvärr lite van vid men det verkar inte gälla Worx enligt det man läser i denna tråd vilket känns bra. Som du skriver, Harald, så vill man ju inte behöva ha klipparen ute och snurra hela dagarna för att få ett bra resultat.

Nu är jag sugen på att få lite tid över för att packa upp och installera. :cool:
 
Freddan101 skrev:
Nu är jag sugen på att få lite tid över för att packa upp och installera. :cool:
Kul! Lycka till och notera särskilt detta i installationsanvisningarna att inte ha skarpa 90-gradershörn. Man vill underlätta för klipparen så mycket som möjligt och får väldigt bra betalt för detta i form av minimala stillestånd över tid. Målet är ju "set and forget". Även detta att lägga slingor i lutande partier kan ha sina bekymmer så bara fråga på om du undrar över detaljlösningar. Skarvar, där rekommenderar jag skarpt lödning-krympslangsmodellen framför 3M-skarvarna. Där avråder jag från att följa skarvanvisningarna i manualen, tycker detta är helt uppåt väggarna att bara tvinna ihop osv.
 
Gott, tack! Det lär säkert uppstå lite frågor längs med vägen.

En som jag redan funderar på är om man surt får plocka upp alla märlor om man märker att ens initiala kabelinstallation behöver justeras? Finns väl ingen genväg eftersom kabeln behöver vara tight och nedspikad i mattan oavsett om det är test eller inte?
 
Freddan101 skrev:
Gott, tack! Det lär säkert uppstå lite frågor längs med vägen.

En som jag redan funderar på är om man surt får plocka upp alla märlor om man märker att ens initiala kabelinstallation behöver justeras? Finns väl ingen genväg eftersom kabeln behöver vara tight och nedspikad i mattan oavsett om det är test eller inte?
Du pratar om plastmärlorna som hängde med i kitet. En del spikar upp kabeln med dessa ytligt för att testa hur det funkar, andra (som jag) grävde ner kabeln direkt på ett visst litet djup. Inte något jag skulle fundera så mycket på men om du är osäker på kabelsträckningen så spika ner kabeln ytligt. Är ju skitenkelt att ändra om det blev fel, ser du att det blev bra kan du ju gräva ner kabeln några cm för att skydda den vid behov.

Du ser mycket snart vad du behöver göra när du lägger kabeln. Det enda man vill undvika är ju att kabeln ligger så ytligt att folk snubblar på den eller att klipparen riskerar att klippa av kabeln. Över en säsong så kommer även en ytligt nerspikad kabel att bli täckt av gräs, man ser den knappt.
 
Det är helt enkelt dags att börja hugga i och testa sig fram lite. Låter som en bra idé att gräva ner. Risken är väl dock att dom där märlorna blir kvar om det funkar bra. ;)
 
Jag håller på en hel del med hemautomatik men 790E.1 inbjuder ju tyvärr inte till remotestyrning. Därför har jag en idé om att läsa av status (klipper, laddar, väntar) och till viss del styra mha. att sätta ett relä bakom uttaget till nätadaptern som kan slås på/av remote och som mäter förbrukning.

Beroende på antal Watt som för tillfället förbrukas kan man göra antaganden om aktuell status på klipparen. Visar väderprognosen åska kan man göra hela systemet strömlöst och förhindra att roboten åker ut. Funkar ju även för regn om man skulle önska. Gäller bara att säkerställa att roboten är i laddaren först genom att kolla status enligt ovan.

Återkommer med rapport när det är igång. :)
 
  • Gilla
hellylle
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Jag håller på en hel del med hemautomatik men 790E.1 inbjuder ju tyvärr inte till remotestyrning. Därför har jag en idé om att läsa av status (klipper, laddar, väntar) och till viss del styra mha. att sätta ett relä bakom uttaget till nätadaptern som kan slås på/av remote och som mäter förbrukning.

Beroende på antal Watt som för tillfället förbrukas kan man göra antaganden om aktuell status på klipparen. Visar väderprognosen åska kan man göra hela systemet strömlöst och förhindra att roboten åker ut. Funkar ju även för regn om man skulle önska. Gäller bara att säkerställa att roboten är i laddaren först genom att kolla status enligt ovan.

Återkommer med rapport när det är igång. :)
Ifall blixten slår ner klarar sig roboten förmodligen bättre ute på gräsmattan än i laddaren ;) Förutsatt att den inte slår rakt ner i roboten då, men det känns minst sagt osannolikt.
 
Grief skrev:
"Nån som kan" det här med robotar påstod att man ska räkna på hela tomtytan när man väljer klippare, och den är 1000 kvm så det har jag gått lite på. Syrran har en 790E på en liten radhustomt på några hundra kvm och den känns så liten till och med till den :)
Det är väl gräsyta man snackar om när man köper klippare? Har jag en tomt på säg 1000kvm där 3/4 är täckt av ett stort pooldäck med diverse utrustning (nu är det inte så i verkligheten...;) ) så köper ju inte jag en klippare som ska ta 1000kvm när det i verkliga fallet är en gräsyta på 250kvm.
Här finns en länk där man kan få ut ungefärlig storlek på sin gräsyta:
http://robomap.robomow.com/?site=sv-SE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.