Gri11en skrev:
Är lite sugen på att slå till på en WG796E.1 - vad kan ni berätta om den och dess fördelar/nackdelar?

Hur sköter den kantklippning? Vad gör den vid hinder i form av rabattkanter eller buskar?
Har en ojämn gräsmatta på ca 230 m² där det tidigare var mycket mossa och ogräs. Yara Mila gräsgödning i kombination med "Åke" har gjort små underverk för gräsmattan. Mycket tätare och kraftigare tillväxt av gräs och bra mycket tåligare mot torka etc. Startar jag klipparen i början av April är mossan till 90% borta knappt en månad senare.

Efter att ha fulladdat batteriet i höstats, plockade jag ur det ur klipparen och tog in det. Klipparen fick stå tillsammans med laddstationen i förrådet. I April satte jag tillbaka allting och då hade jag ett fulladdat batteri och en klippare som gick igång direkt.

Man får lägga en slinga runt buskar och rabatter som man inte vill den ska köra på eller köra över. Väldigt enkelt. Man lägger en avstickare från huvudlinan rakt in mot t.ex. ett träd, därefter lägger man den runt trädet och sen där man möter linan som går in lägger man linan ut i samma klammer ut till huvudlinan. Klipparen ser inte de två som ligger intill varandra men linan runt blir som huvudlinan. Gjorde detta runt poolen ett år och fungerade bra. Pallar däremot inte göra samma sak i år eftersom då måste poolen stå på exakt samma ställe (Ovan mark pool) så om någon har en bra ide hur man skyddar poolen mot en bumpande gräsklippare är jag tacksam för förslag. Tror inte poolen mår bra av att klipparen går in i duken.

Använder inte zon funktionen. Regnsensorn, som många inte tycker fungerar, fungerar alldeles utmärkt för mig. Har satt den på 90 min fördröjning vilket brukar räcka. Det är som jag förstår det 90 min efter att vattnet torkat upp mellan de två sensorerna på ovansidan (två "nickelkulorhalvor")

Tidigare körde den kantklippning varje gång den startade, jag tror inte den gör det med senaste mjukvaran. Måste kolla det i helgen, kan vara jag som fipplat med inställningarna. Oavsett, för min del behövs inte kantklippningen varje gång.

Knivarna går att byta håll på så en uppsättning är tillräcklig för en säsong för mig. Om någon har tips på knivar som de tycker är bättre så får ni gärna tipsa.

Det enda jag ser som ett litet problem är att den kör in lite för brant ibland och krockar t.ex. med ett trädäck när den ska gå in till slingan för att köra hem. Istället för att prova igen och inte samma vinkel igen så gör den samma sak igen och krockar, lite korkat kan jag tycka.

Den här klipparen är hur bra som helst för den pengarna jag betalat för den (6.599), finns absolut mer avancerade med Wifi och hela köret, men för min lilla gräsmatta så är den perfekt.
 
Knivarna tycker inte jag är några problem då man kan vända dom 4ggr innan hela kniven är utsliten.
 
Gri11en skrev:
Är lite sugen på att slå till på en WG796E.1 - vad kan ni berätta om den och dess fördelar/nackdelar?

Hur sköter den kantklippning? Vad gör den vid hinder i form av rabattkanter eller buskar?
Jag har en snarlik WG790E.1

Kantklippning, där får man lägga kantsten så den kan komma åt att klippa kanten om man vill ha detta (går att ställa in kantklippning i mjukvaran).

Hinder i form av buskar etc, kvarglömda Weber-grillar ute på gräsmattan etc inga problem den buffar litet nätt och vänder åt ett annat håll.

Värre med det kvarglömda regnskyddet till grillen som tyvärr glömdes kvar även detta efter lördagens härliga grillpartaj... se så skyldig "Doris" såg ut i morse efter att jag märkte att hon inte fanns i sitt hus som hon alltid brukar göra så här dags.

Robotgräsklippare på söndrigt grillskydd med gräs och smuts på sig och gräset runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Litet som att ha en busig hund om man slarvar med att hålla ordning på sina grejer. Hon malde ett rejält hål i det där fina grillskyddet, sedan stoppades knivplattan pga att den fastnade och den stängde av sig antar jag efter en kvarts pipande som ingen hörde. Bara att sätta igång den igen efter att ha nollställt felmeddelandet om att knivplattan fastnat... och så får man köpa litet bra svart vävtejp och lappa ihop eller varför inte köpa ett nytt överdrag... :)
__
PS. Inte tänkt mycket på det men när jag ser bilden så ser jag ju att det inte bara är nattfrost utan en rejäl dos skit jag borde städat bort. Stackars maskin att behöva se så ovårdad ut... tacka fasen för att det busas litet för att påkalla uppmärksamhet.
 
Redigerat:
Det där med grillskyddet är nått jag bara väntar på att det ska hända 😉
 
G
Köpte mig en WG790E.1 för snart en vecka sedan och tänkte bara ge lite återkoppling, man läser ju en del om Worx och deras kvalitet.

Installerade den klart i söndags och började köra den skarpt igår tisdag. Idag onsdag börjar gräsmattan se färdigklippt ut. Har kört den 8 timmar per dag hittills. Börjat kl 10 och slutat klockan 18. Tomten är på ~660 kvm och jag var till en början skeptisk om den lilla 790:n skulle klara gräsmattan överhuvudtaget - den klipper ju så lite åt gången och ser så fjuttig ut.
Satellitbild på en tomt med markerade gränser för robotgräsklippare och jämförelser mellan Worx och HQ områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittills har det varit extremt problemfritt. Den har klippt av tråden en gång, men det var helt mitt eget fel. Flyttade kabeln lite och blev distraherad av en gråtande dotter och sen gick det som det gick :) Den har fastnat på benen till studsmattan en gång, men det berodde på att de av mig konstruerade påkörningsskydden hade en bristfällig design. Även det är justerat. Den fungerar utan problem med 4 st gränsande robotar. 3 st HQ 320/420 samt en WG795E.

Den rullar snällt och tyst över stengångar, gropar vid nysådda ytor och över groparna vid gungställningen.

I jämförelse med grannarnas Husqvarna 320/420 och farsans Stiga Autoclip 524s är den ju extremt stilig och snygg och den upplevs som smart - den vänder rätt från begränsningstråden i de allra flesta fallen i en smidig rörelse. Grannarnas HQ och Stigan ser mer hackiga ut i sitt rörelsemönster. Användargränssnittet är dessutom ljusår modernare än på den 4 gånger dyrare Stigan.

Roligaste var när grannens sambo sa att hon tyckte Landroiden var mycket snyggare än deras HQ 320. Grannen fnös och gick direkt in. Kan ha att göra med att han betalat 26 000 för sin med installation. Jag har betalt 6000 + 100 meter PK-kabel från Byggmax för 180 kr :)

Dekaler beställda:
Tecknad figur urinar på Husqvarna-logotypen som en satirisk dekal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att hoppas att den fortsätter att sköta sig, annars lär man få äta upp dekalerna :D
 
Grief skrev:
...upplevs som smart - den vänder rätt från begränsningstråden i de allra flesta fallen i en smidig rörelse. Grannarnas HQ och Stigan ser mer hackiga ut i sitt rörelsemönster. Användargränssnittet är dessutom ljusår modernare än på den 4 gånger dyrare Stigan.
Jo det är något man noterar väldigt snart. Den tycks alltid ha en plan för hur den vill fortsätta och all rörelse sker i ett svep utan fördröjning och utan stopp. Möjligt att den kan vara en smula korkad ibland om den stöter på hinder på vägen tillbaka till laddning - den kan inte göra annat än att följa slingan i det läget - men man får väl se över runt begränsningsslingan då och då så det inte ligger prylar där som den kan fastna på. Hinder ute på klippningen löser den oftast utan vidare.

Din tomt verkar idealisk för en klippare typ Worx, inga större bekymmer som det ser ut på din skiss. Tror inte ens du behöver kludda med zoner i ditt fall men möjligheten finns ju om du ser att klippresultatet behöver balanseras upp på vissa ytor.

Det är när man har mer komplicerade ytor med kraftiga slänter, gigantiska öar och smala förbindelsekorridorer mellan stora zoner som man kan dra full nytta av tex HQV med sina guidekablar och andra mer avancerade styrsystem. Har full förståelse för val av dessa klippare där de behövs men smålänning som jag är så väljer jag inte dyrare system än vad som behövs för att göra jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grief och 1 till
  • Laddar…
@Grief: Av ren nyfikenhet, var har du placerat laddstationen?
 
Hej, är det någon som kan ladda upp den nyaste firmwaren till WG790E.1?

Jag skulle vilja förbereda USB-minnet innan maskinen kommer och har alltså inget serienummer att ange på sidan där man ska kunna ladda hem.

Tack på förhand! :)
 
G
Corpes skrev:
@Grief: Av ren nyfikenhet, var har du placerat laddstationen?
Närhet till el avgjorde.
Satellitbild över fastighet med markerade gränser och anmärkning om elnära punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ar köpt mej en WG790E.1 och ska lägga ut begränsningstråden. Jag är inte helt säker på hur man kan göra.

1.
Jag har en liten del av gräsmattan avskild av gången upp till entrén som är lagd med stenplattor. Se bild.
Går det att fortsätta med begränsningstråden över plattorna (lagd i skarven mellan två plattor) och få klipparen att köra över plattorna och klippa den delen.?

Trädgårdsparti med stenlagd gång och avskild gräsmatta omgiven av röda markeringar för robotklippargränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Jag har en brunn på gräsmattan Se bild. Den ligger ungefär i samma höjd som gräsmattan men locket är lite försänkt. Hur bör jag lägga tråden? Runt brunnen så klipparen inte kör på brunnen (1). Eller rakt utmed rabatten till höger så att klipparen kan köra över brunnen (2)? Jag tänkte lägga en träskiva på locket så att det blir samma höjd som brunnskanten. Kommer klipparen då att kunna köra över brunnen och klippa?

Gräsmatta med en brunnslock i förgrunden, röd begränsningstråd visar två alternativa rutter för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1) Lägg tråden som du ritat ut på bilden, kolla bara manual vad minsta avstånd mellan trådar är. Jag har gjort precis så och det fungerar perfekt men jag lyfte på plattorna och la tråden under.

2) Lång tråden enligt nummer 2 på din bild. Blir inga problem.
 
Har precis införskaffat en 790.e1 som installerades i helgen.
Har uppdaterat mjukvaran till den senaste och den går precis så bra som jag hoppades på.
Det enda jag har reflekterat över är att den drar åt vänster.
Har googlat efter hur man nollställer lutningssensorn.
Någon som vet hur man gör detta?
De lösningar som jag hittat till äldre programvaror barkar inte fungera för ,45 och ,47 mjukvaran.
 
Min gör samma sak, fick förklaringen att det ska vara så.
 
Hur har ni gjort med era nätagg? Såg i manualen att det helst ska installeras inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.